جهان در سال 2030 چگونه خواهد بود؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که آینده جهان چگونه خواهد بود؟ یا جهان در 10 سال آینده چطور چگونه بود؟ اگر ما بتوانیم درک درستی از آینده داشته باشیم و به کلیات پیشرو توجه کنیم، میتوانیم در عرصه های مختلف زندگی موفق شویم. حالا بحث آینده زمین، بشر و سایر موجودات در 10 سال آینده مطرح است. شاید این بررسی، بتواند یک ذهنیت کلی در مورد حوادث احتمالی برای ما ایجاد کند.

 آینده جهان چگونه خواهد بود؟

سال 2020 یک سال کاملا غیرقابل پیشبینی بود. همه گیری ویروس کرونا باعث بر هم خوردن بسیاری از برنامه های از قبل برنامه ریزی شد. ماسک و الکل چیزهایی بودند و هستند که به عنوان لوازم ضروری مطرح شدند. 10 سال آینده حتما تحت تاثیر این اتفاق خواهد بود. همه گیری ویروس کرونا باعث شد تا نرخ تولد نوزادان در جهان به صورت قابل توجهی کاهش یابد. علت این کاهش شدید، مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا هست. علاوه بر این مشکلات اقتصادی، فشار روانی و فوبیای از کرونا و کشمکش زوجین در قرنطینه نیز در تصمیم آنها موثر بوده است. این کاهش نرخ باروری، باعث پیر شدن جمعیت جهان در سال های آینده و افزایش مستمری بگیران خواهد شد. ( احتمال به وجود آمدن بحران های مالی برای شرکت های بیمه وجود دارد).


همچنین بخوانید: آزمون اخلاقی هوش مصنوعی ؛ آینده هوش مصنوعی به کدام سمت می‌رود؟!


اختلاف طبقاتی و میزان شکاف اقتصادی در این مدت افزایش یافته است. برخی مشاغل رشد سریع داشته اند و برخی دیگر تقریبا نابود شده اند. همه این موضوعات باعث به هم خوردن پیش بینی ها شده است. برای همین نیاز است تا پیش‌بینی و چشم اندازهای جدیدی برای 10 سال آینده طراحی شوند.

فناوری

فناوری جدید گوگل برای کاهش حجم تصاویر در اینترنت

در بخش فناوری با توجه به نیاز گسترده که در همه گیری لازم بود، هست و خواهد بود، پیشرفت ها سریعتر میشوند. شاید رشد فناوری های جدید چندین برابر انتظار باشند. در بخش سخت افزار پروژه های کلان سریعتر خواهند شد. مثلا اینترنت ماهواره ای با توجه به نیاز بیشتر سرعت گسترش بیشتری داشته است. در بخش نرم افزاری، برنامه های کاربردی جدید به وجود خواهد آمد و اینترنت اشیا نیز رشد قابل توجهی خواهد داشت.

ممکن است این پیشرفت ها باعث شوند تا افراد متوسط به پایین بتواند رشد اقتصادی داشته باشند. به طوری که این رشد در آفریقا قابل ملاحظه تر خواهد بود.


همچنین بخوانید: نقطه آبی کمرنگ ؛ اپیزود 3 / سفر به آینده


مشاغل

سندرم فرسودگی شغلی

از لحاظ شعل برخی از شغل های اشباع خواهند شد و برخی دیگر از بین خواهند رفت. برای همین باید دولت ها و نهاد های مربوطه به فکر ایجاد شغل و موقعیت های شغلی جدید باشند تا این موضوع جبران شود. اگر این کار با تعلل صورت گیرد باعث کاهش میانگین درآمد خواهد شد. سرمایه‌گذاری‌های جدید در زمینه ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین نیز میتوانند جذاب باشند ولی این موضوع تحت تاثیر عوامل و فاکتور های زیادی هست که در سال های آینده ممکن است آینده این رمزها را جاودانه کنند و یا ممکن است به کلی این ارزها محو شوند. (یکی از این فاکتورهای به رسمیت شناخته شدن این ارزهای توسط دولت‌های مختلف است.) البته فعلا دیدگاه مثبتی نسبت به این ارزها وجو دارد و اتفاقات آینده نیز تاثیر زیادی بر این موضوع خواهند داشت.


همچنین بخوانید: پرطرفدارترین کشورها از لحاظ شغلی 


نابرابری‌ها

نابرابری‌ها که در سطوح و موضوعات مختلف وجود دارد، در دهه آینده در صورت نبود برنامه‌های کارآمد افزایش خواهد یافت. همین نابرابری‌ها در دوران همه گیری زوایای پنهان خود را نشان داده‌اند. مثلا نرخ بیکار شدن در زنان بیشتر از مردان بوده است.

علاوه بر این مشکلات، مشکلات زیست محیطی نیز افزایش یافته است، اما برخی کارها صورت میگیرد که این نوید را میدهند که حداقل شیب گسترش این مشکلات در دهه پیش رو کم خواهد شد. گسترش سوخت های سبز، افزایش بازده انواع وسایل آلوده کننده، و هزاران طرح دیگر که میتوانند این مشکلات را کنترل و در آینده دورتر شاید حل کنند. 

شما فکر می کنید آینده جهان چگونه خواهد بود؟ نظرات و حدسیات خود را با ما در میان بگذارید.

همچنین بخوانید:

دانشمندان شواهدی از جهان موازی کشف کرده اند که در آن زمان به عقب می رود!