افسردگی بعد از سفر احساس ناخوشایندی است که در پایان تعطیلات به شما دست می دهد و معمولا علاوه بر غم و اندوه علائم دیگری هم ایجاد می کند که شامل بی حالی، بی اشتهایی، اختلال خواب و کمبود انگیزه می شود.

افسردگی بعد از سفر در بعضی از افراد شدید است و برای مدت طولانی ادامه پیدا می ‌کند. این مشکل می ‌تواند به مدت زمان سفر شما بستگی داشته باشد. هر چقدر سفر طولانی تر باشد، افسردگی بعد از آن هم شدیدتر خواهد بود. افسردگی شدید به طور جدی روی سلامت روان تاثیر  می گذارد و حتی چند هفته یا چند ماه ادامه پیدا می کند.

مطلب مرتبط:

4 راهکار برای مبارزه با افسردگی در تعطیلات 

هر آنچه باید در مورد افسردگی بدانید!

افسردگی بعد از سفر و راه های مقابله با آن

چه سفرتان به اندازه تعطیلات آخر هفته کوتاه باشد و چه به اندازه تعطیلات نوروز یا ایام تابستان چند هفته طول بکشد، در هر صورت ممکن است در لحظات پایانی سفر یا بعد از برگشتن به خانه حس غم و اندوه تمام وجودتان را در بر بگیرد. این مشکل غیرعادی نیست و فقط برای شما اتفاق نمی افتد، بلکه بسیاری از افراد در سراسر جهان آن را تجربه می کنند. راهکارهایی وجود دارند که می توانید به کمک آن ها از بروز این حس جلوگیری کنید، از جمله:

1. قبل از سفر، قبض های خود را پرداخت کنید

در تعطیلات، هیچ چیز بدتر و آزاردهنده تر از فکر کردن به صورتحساب های پرداخته نشده نیست، به خصوص اگر بلافاصله بعد از برگشتن به خانه مجبور باشید آن ها را پرداخت کنید. اینجا است که افسردگی بعد از سفر شروع می‌ شود و شما را آزار می دهد. پس قبض ها را قبل از سفر پرداخت کنید تا هم در طول تعطیلات و هم هنگام برگشتن به خانه آرامش خاطر داشته باشید.

پرداخت قبض ها قبل از سفر

2. پس از سفر یک روز استراحت کنید

هر وقت از سفر به خصوص سفر طولانی برمی گردید، یکی دو روز مرخصی بگیرید و استراحت کنید. در نتیجه، دیگر مجبور نیستید دقیقا در اولین روز پس از سفر کارهایی را انجام دهید که شما را به یاد برنامه کسل کننده روزمره‌تان می‌ اندازد.

این کار برای همه امکان پذیر نیست، اما اگر شما خوش شانس هستید و می توانید مرخصی بگیرید، حتما برای برگشت به زندگی روزمره چند روز به خودتان فرصت بدهید. اگر نمی توانید مرخصی بگیرید، سفر خود را در روز چهارشنبه یا پنجشنبه به پایان برسانید تا آخر هفته استراحت کنید.

مطلب مرتبط:

تجربه احساس شادی پس از دیدن ماه گرفتگی یا خورشید گرفتگی طبیعی است؟ 

تمام چیزهایی که باید در مورد مسافرت های هوایی بدانید 

3. قبل از پایان سفر، جمع کردن وسایل‌تان را شروع کنید

بستن چمدان در روز آخر آزاردهنده  است و به شما یادآوری می‌ کند که سفر تمام شده و باید به خانه برگردید. برای جلوگیری از این امر، یکی دو روز قبل از پایان سفر شروع به جمع کردن وسایل خود کنید. این کار هم از افسردگی بعد از سفر جلوگیری می کند و هم این فرصت را به شما می دهد که قبل از اتمام مسافرت چیزهایی را که لازم است بخرید، بررسی کنید. شاید می خواستید برای روز برگشت یک لباس جدید بخرید که همین موضوع شما را هیجان زده می کند تا هنگام خروج از هتل احساس بهتری داشته باشید.

مطلب مرتبط: 10 اشتباهی که در تعطیلات باعث خستگی می شوند! 

4. در روزهای پایانی سفر خودتان را سرگرم کنید

نباید اجازه دهید پایان سفرتان تحت الشعاع غم و اندوه قرار بگیرد. برای غلبه بر این مشکل، به گونه ای برنامه ریزی کنید که روزهای پایانی سفر شلوغ ترین روزهای شما باشند. برای مثال با تور به گشت و گذار بروید، سوغاتی بخرید یا پیاده روی طولانی داشته باشید. این کار ذهن شما را از این واقعیت که به زودی به خانه بر می گردید، دور می کند و باعث می شود از مکانی که در حال حاضر در آن قرار دارید، لذت ببرید.

گشت و گذار در مسافرت

5. برای سفر بعدی خود برنامه ریزی کنید

یکی از موثرترین راه ها برای غلبه بر افسردگی بعد از سفر این است که بلافاصله پس از رسیدن به خانه به فکر سفر بعدی خود باشید. تقویم را بررسی کرده و برنامه ریزی را شروع کنید تا حواس‌تان پرت شود و دیگر به پایان مسافرت فکر کنید. هیچ چیز هیجان انگیزتر از این نیست که بدانید در یک ماه یا روز مشخص قرار است دوباره به سفر بروید.

6. برای خودتان یادگاری بیاورید

سعی کنید از جایی که به آن سفر کرده اید، برای خودتان چیزی به یادگار بیاورید. به عنوان مثال اگر در آنجا یک غذای محلی خوش طعم خوردید، دستور تهیه آن را بگیرید و یکی دو روز آن را بپزید. این کار باعث می شود که احساس کنید هنوز در تعطیلات هستید و بعد از سفر چیزی را از دست نداده اید.

7. خاطرات خود را بنویسید

راه های زیادی برای ثبت خاطرات سفر وجود دارد. می توانید آن ها را در یک دفترچه بنویسید یا اگر وبلاگ دارید، برای ثبت خاطرات خود از آن استفاده کنید.

مطلب مرتبط: 10 نکته برای سفرهای طولانی با ماشین که حتما باید بدانید 

8. بلافاصله مراقبت از خود را از سر بگیرید

زمانی که در سفر بودید، احتمالا دویدن صبحگاهی را فراموش کرده اید یا به باشگاه نرفته اید. همچنین به احتمال زیاد رژیم غذایی خود را تغییر داده و چند غذای فرآوری شده مصرف کرده اید. اینکه هر چند وقت یکبار برنامه روتین خود را کنار بگذارید، ضرری ندارد، اما در اولین فرصت دوباره آن را شروع کنید تا احساس آرامش به شما برگردد.

بازگشت به خانه را به عنوان فرصتی برای شروع خودمراقبتی در نظر بگیرید. خودمراقبتی قطعا به کاهش افسردگی شما کمک می کند. پس سالم غذا بخورید، ورزش کنید و شب ها زود بخوابید.

درمان افسردگی بعد از سفر با خواب کافی

9. با دوستان‌ خود تماس بگیرید

یکی از بهترین راه ها برای غلبه بر افسردگی معاشرت با مردم است. انزوا افسردگی را تشدید می کند، بنابراین از خانه بیرون بروید و در حین برقراری ارتباط با دوستان قدیمی خود خاطرات سفرتان را برای آن ها تعریف کنید. گوش دادن به خاطرات دیگران می تواند بسیار خسته کننده باشد، اما وقتی با افسردگی بعد از سفر دست و پنجه نرم می کنید، صحبت کردن با سایر افراد به بهبود حال شما کمک می کند.

پس از برگشتن به خانه با یکی از دوستان خود ملاقات کنید و با او درباره کارهایی که در این مدت  انجام داده اید، گپ بزنید. حتی می توانید خاطرات مسافرت خود را با هم به اشتراک بگذارید. این کار به پرت شدن حواس شما کمک می کند و باعث می شود کمتر به سفرتان فکر کنید.

10. تجربه های جدید داشته باشید

وقتی سفر می کنید همه چیز برای شما جدید و سرگرم کننده است، در حالی که وقتی به خانه برمی گردید زندگی شما یک روال عادی را طی می کند. برای تقویت خلق و خو و بهبودی افسردگی بعد از سفر لازم است که هیجان ناشی از مسافرت را زنده نگه دارید. به عنوان مثال، در یک کلاس جدید ثبت نام کنید، به سفرهای یک روزه بروید یا هر چند هفته یکبار با یک وعده غذایی خوشمزه از خودتان پذیرایی کنید.

مطلب مرتبط: سفر به روستای هرانده و غار بورنیک ، تجربه‌ای متفاوت!

11. به سایر مسافران کمک کنید

احتمالا در طول سفر لحظاتی برایتان پیش آمده که به کمک غریبه ها نیاز پیدا کرده باشید. برای مثال ممکن است یک فرد محلی در هنگام گم شدن به شما کمک کرده باشد یا شخصی به شما یک رستوران خوب معرفی کرده باشد. پس از برگشت به خانه، شما هم به گردشگرانی که به محل زندگی‌تان می آیند، کمک کنید. حتی می توانید در انجمن های آنلاین عضو شوید و به سوالات غریبه ها در مورد مکان هایی که به خوبی می شناسید، پاسخ دهید.

بهبود افسردگی بعد از سفر با کمک به دیگران

کلام پایانی

بعضی از افراد در پایان سفر مشتاقانه منتظر برگشت به خانه هستند، اما کسانی هم وجود دارند که در این شرایط دچار افسردگی می شوند. افسردگی پس از سفر می تواند برای بعضی از افراد به قدری شدید باشد که برگشت به زندگی عادی روزمره را برای آن ها تقریبا غیرممکن کند.

در بیشتر موارد، افسردگی بعد از سفر کوتاه مدت است و با بازگشت اوضاع به حالت عادی فروکش می کند. فقط کافی است که به خودتان زمان بدهید و از راهکارهای فوق استفاده کنید. اما اگر برای مدت طولانی ادامه داشت، برای بررسی بیشتر به یک مشاور یا درمانگر مراجعه کنید.

در ادامه بخوانید: درمان افسردگی در خانه ؛ روش های درمان افسردگی بدون دارو