منبع این امواج رادیویی مرموز چیست؟

به تازگی امواج رادیویی از اعماق کهکشان توسط فضانوردان کشف شده است. اما کسی نمیداند چه جسمی این امواج را ساطع میکند.

 امواج رادیویی از اعماق کهکشان برای همه، از فضانوردان گرفته تا محققان، شگفت و سوال برانگیز است. پس اگر شما هم در این مورد کنجکاو هستید با ما باشید.

 تا با هم از این امواج عجیب و غریب و منبع ارسال کننده شان سر در بیاوریم.

این سیگنال ها امواج رادیویی پالس داری هستند که تنها چند میلی ثانیه از منبع ارسال می شوند.

و پس از آن در اعماق فضا ناپدید می شوند.

 به دلیل همین ناپایداری شان است که تنها توسط ماهواره ها شناسایی می شوند. آنهم پس از ضبط شدن و در حالیکه خود سیگنال دیگر وجود ندارد.

بر همین اساس پیدا کردن اینکه این امواج از کجا آمده اند و چه منبعی تولیدشان کرده تقریبا غیر ممکن است.

اولین سیگنال های پالس دار رادیویی نزدیک به یک دهه پیش کشف شد.

از آن موقع تا به حال محققان در حال بررسی هستند تا از منبعش سر در بیاورند.

 تئوری های زیادی هم در این مورد وجود دارد. مثل تحولات عظیم در دو ستاره ی نوترونی یا انفجار یک سیاه چاله. اما یکی از این تئوری ها با کشف سیگنال های پالس داری که به تازگی کشف شده است رد شد.

 چرا که یک سیاه چاله یک بار منفجر می شود. پس یا تئوری ها اشتباه بوده. یا بیشتر از یک منبع، این مدل سیگنال ها را ارسال میکند.

حل این مشکل نیازمند گروهی متخصص از محققان بزرگ بود تا با هم فکریِ هم این راز بزرگ را حل کنند. در نتیجه ی این همکاری مشخص شد که بله…. تعداد بسیار زیادی از این نوع سیگنال ها وجود دارد.

محققان تنها وقتی این حقیقت رافهمیدند که از مکانهای مختلف فضا را بررسی کردند.

و در نتیجه ی این جست و جو تعداد زیادی از این مدل سیگنال ها پیدا شد. مثلا، اوایل امسال تیمی از محققان این سیگنال ها را کشف کرد.

 این سیگنال های پالس دار از ستاره ای وی شکل که نیم بیلیون سال نوری با ما فاصله دارد ارسال می شد. در بررسی های بیشتر هم مشخص شد که هیچ کدام از این سیگنال ها از درون کهکشان خودمان نیستند.

آخرین کشف دانشمندان در این مورد مربوط به فضانوردی به نام پاول ایکولز می شود.

سیگنالهای مرموز

او در دانشگاه تورنتو فعالیت دارد و عضوی از گروه تحقیقاتی سیگنال های رادیویی پالس دار است.

پاول و تیمش موفق شده بودند سیگنالی را کشف کنند که از میدان مغناطیسی نزدیکی می آمد. این میدان های مغناطیسی به گونه ای از ستاره های نوترونی تعلق دارد.

 ستاره های نوترونی هسته هایِ ستاره های عظیم الجثه ای هستند که منفجر شده اند. و میدان مغناطیسی بسیار بالایی دارند.

این کشف سه شنبه ی همین هفته اتفاق افتاده.

و خبرش دست اول است. به همین دلیل محققان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا مطمئن شوند منبع ارسالی همان ستاره ی نوترونی است.

 اما اگر ثابت شود کارشان درست بوده، این اولین بار خواهد بود که چنین سیگنال هایی در اعماق کهکشان خودمان کشف می شود.

محققان دیگر که در سراسر دنیا مشغول بررسی همین امواج هستند از این کشف بسیار خوشحالند. جیسون هسل، یکی دیگر از محققان فعال در این زمینه گفته: « این کشف نقطه ی عطفی در تاریخ نجوم خواهد بود».

او در ادامه ی گفته هایش خاطر نشان کرده:« حالا ما میدانیم که این سیگنالهای پالس دار از میدان مغناطیسی می آید که در کهکشان خودمان است.


همچنین بخوانید»

وجود سفینه های فضایی ؛ پنتاگون وجود UFO را رسما تایید کرد ! 

جواب فضانوردان به وجود موجودات فضایی ! آیا ما در این جهان همسایه هایی هم داریم؟؟؟

اطلاعات تازه ای از سفینه voyager 2 به دست آمده!!! مقصد بعدی سفر فضایی مان اورانوس و نپتون !!!


به همین دلیل به راحتی می توانیم بررسی اش کنیم. و در موردش بیشتر بدانیم.

حالا میتوانیم تضمین کنیم که بله.. این امواج پالس دار از میدان های مغناطیسی اطرافمان می آیند.

اما حالا سوال این جاست. آیا منبع تمام این سیگنال ها، میدان های مغناطیسیِ ستاره های نوترونی است؟ یا منابع متفاوت دیگری هم هست؟

جالب این جاست که از همان ستاره ی نوترونی اشعه ایکس هم ارسال می شود. اشعه ای که به محققان کمک میکند میزان انرژی ستاره را بفهمند.

 بر اساس یافته های محققان تنها میزان کمی از انرژی این ستاره با سیگنال های پالس دار رادیویی منتقل می شود. بیشتر انرژی با همان اشعه ایکس انتقال پیدا میکند.

 مثال محققان در این مورد خیلی جالب است.

آنها گفته اند که سیگنال های پالس ار رادیویی مثل دودی هستند که نشان از وجود موتوری دارد. وجود خودشان انرژی خاصی ندارد. اما این امواج رادیویی، نشانی هستند از محل قرار گیری انرژی اصلی.

 این بهترین چیزی است که تا به حال در مورد ستاره های نوترونی، میدان مغناطیسی شان و امواج های رادیویی پالس دار کشف شده است.

اندور سیمون یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی در مصاحبه ای گفته: نتایج بسیار جالب هستند. اگر اینطور باشد، و سیگنال ها از ستاره های نوترونی بیایند یکی از بزرگترین اکتشافات بشر رقم خورده است.

بر اساس گفته های اندرو هنوز سوالات بسیاری در این زمینه وجود دارد.

مثلا اینکه چرا تنها بعضی از میدان های مغناطیسی، سیگنال رادیویی پالس دار می فرستند؟ چرا تنها بعضی از این میدان ها سیگنال هایشان را تکرار می کنند؟

 آیا جدایی از میدان های مغناطیسی، منبع دیگری برای ارسال این سیگنال ها هست؟ برای پاسخ دادن به این سوالات بررسی های بیشتری نیاز است.

اما فهمیدن اینکه این میدان های مغناطیسی هستند که سیگنال می فرستند کمک بزرگی به محققان بوده. حداقل حالا می دانیم کجا را باید بگردیم.