تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا از ترسیدن یا دیدن فیلم های ترسناک لذت می برید؟ بسیاری از افراد عاشق شهربازی و سوار شدن بر وسیله های بسیار ترسناک و هیجان انگیز هستند و عاشق فیلم های ترسناک هستند. اما چرا ما با اشتیاق خود را در موقعیت ترس قرار می دهیم؟

چرا از ترسیدن یا دیدن فیلم های ترسناک لذت می بریم؟

به اینها فکر کنید: تپش قلب، عرق سرد، تنفس سنگین، احساس تهوع و… اینها به نظر تجربیات خوشایندی نیستند ولی در زمان ترس ما آنها را تحمل می کنیم. اما چرا بسیاری از افراد دوست دارند بترسند؟

برای درک بهتر این سؤال، مهم است ابتدا به معنای ترس توجه کنید. ترس به معنای هیجان یا احساسی است که فرد هنگام ادراک خطر و یا تهدید خطر احساس می کند که منجر به تغییر فیزیولوژیکی در بدن اوشده و پاسخ رفتاری را ایجاد می کند. (مانند جنگ، گریز یا بی حرکت ماندن). همانطور که مشاهده می کنید در این تعریف هیچ اشاره ای به لذت یا خوشگذارنی نشده است. اما با این حال در ادامه چند توضیح احتمالی برای علت لذت بردن ما از ترسیدن را بر می شماریم.


همچنین بخوانید: تاثیر دیدن فیلم های ترسناک بر بدن ؛ آیا دیدن فیلم های ترسناک واقعا مضر است؟


1. امنیت

همانطور که در بالا توضیح داده شد در زمان ترس بدن ما به حالت جنگ، گریز و یا بی حرکت ماندن در می آید. اما مغز ما بهتر از چیزی که فکر می کنیم عمل می کند. زمانی که ما در موقعیت “ایمن” وحشت یا ترس هستیم، مغز ما سریعا موقعیت را ارزیابی می کند و به ما می گوید که ریسک و خطر واقعی وجود ندارد. (مثل زمان دیدن فیلم ترسناک، انجام بازی های ترسناک یا ترن سوار شدن). در نتیجه بدن ما آرام است و بسیاری از ما متعاقبا از این تجربه لذت می بریم. به این ترتیب، بسیاری از ما در واقع به دنبال ترس و هیجان “کنترل شده” هستیم، زیرا می دانیم که امنیت داریم.

2. انفجار بیوشیمیایی

در زمان ترس ما انفجاری از آزادسازی آدرنالین و اندورفین ها و دوپامین را تجربه می کنیم. این انفجار بیوشیمیایی می تواند باعث احساس لذت و رضایتمندی شود. علاوه بر این با علم به اینکه ایمن هستیم و خطر واقعی نیست، احساس ترس فروکش خواهد کرد و ما را با این احساس لذت بخش و خوشحالی ناشی از آزاد سازی مواد بیوشیمیایی تنها خواهد گذاشت.


همچنین بخوانید: 10 راه طبیعی برای افزایش دوپامین که حالتان را خوب می‌کند! 


3. رضایت از خود

بعضی از افراد دوست دارند جسور باشند و به دنبال هیجان و ترس می گردند تا ببینند چقدر می توانند آن را تحمل کنند.اگر بتوانند رگبار اضطراب، ترس و هیجان را تحمل کنند، آنگاه نسبت به خود احساس رضایت می کنند. بعضی ها از اینکه با دیدن صحنه های ترسناک صورتشان را بر نگردانند به نوعی به خود افتخار می کنند.

4. نزدیکی به دیگران

یک توصیه ی قدیمی برای مردهای جوان این بود که در قرارهایشان به دیدن فیلم های ترسناک بروند. زیرا هنگام ترس افراد بخاطر محافظت به هم نزدیک تر می شوند. البته حقایقی هم در این توصیه ی قدیمی وجود دارد. با توجه به این که در حال ترسیدن این سیل بیوشیمیایی است که می تواند نتایج مناسبی را به ارمغان بیاورد، ما اغلب به اشتباه این احساس خوب را به کسی که در آن لحظه کنارماست نسبت می دهیم.

به عبارت دیگر دو نفر که باهم قرار گذاشته اند هم اکنون بیشتر از هم خوششان می آید آنهم به دلیل احساس لذت بخش تجربه شده در طول زمانی که با هم در سینما گذرانده اند – نه لزوما به دلیل همراهی یکدیگر، بلکه به دلیل نتایج ترس.


همچنین بخوانید:تفاوت بین ترس و فوبیا در چیست؟ با این دو به طورکامل آشنا شوید.


5. کنجکاوی

بسیاری از افراد در مورد “سمت تاریک” کنجکاو هستند. ترس از ناشناخته یکی از ترس های طبیعی و غریزی است که ما داریم – و همچنین یکی از قدیمی ترین کنجکاوی هاست. افراد در زندگی به دنیال معنا هستند و بدین ترتیب دوست دارند ناشناخته ها را وارد زندگی شان کنند و با آنها درگیر شوند تا بلکه معنایی بیایند و وضعیت را بهتر درک کنند.

راه دیگر برای بررسی کنجکاوی “سمت تاریک” از طریق توجه به غریزه ی مرگ (مفهومی که فروید به آن اشاره کرد) امکان پذیر است. به عقیده ی فروید انسانها به دلیل غریزه ی پنهانی مرگ، در فعالیت های خودتخریبگری و پرخاشگری درگیر می شوند. البته، شواهد کمی برای حمایت از این ادعا وجود دارد و به طور قابل توجهی شواهد بیشتر نشان می دهد که انسان ها برای حفظ خود تلاش می کنند. با این حال می توان دلیل رفتارهای خودتخریبگرانه را تعصب، لذت فوری و یا نوعی شرط بندی بر سر خطر ( به طور مثال 5 درصد احتمال مرگ اما 95 درصد احتمال لذت) دانست.

در ادامه بخوانید: