در این مطلب قصد داریم شما را با داروهایی که باعث افزایش وزن می‌شوند آشنا کنیم، با ما همراه باشید. بسیاری از داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری‌هایی مثل دیابت، فشارخون یا افسردگی بالا می‌توانند باعث افزایش وزن شوند.

در ادامه 13 مورد از داروهایی که باعث افزایش وزن می‌شوند را ذکر می کنیم.


همچنین بخوانید:

8 اشتباه در وعده صبحانه که باعث افزایش وزن می شود !

چرا راحت ترین راه برای جلوگیری از چاقی “خوابیدن” است؟ 


1. پکسیل(پاروکستین)

داروهای ضدافسردگی‌ سروتونین را در مغز افزایش می دهند و باعث می شوند احساس بهتری داشته باشید. مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) که داروهای داروهای ضدافسردگی هستند، به طور کلی باعث افزایش وزن نمی‌شوند، اما پکسیل یک استثناست و جزو داروهایی که باعث افزایش وزن می‌شوند محسوب می‌شود.

پکسیل یکی از بهترین درمان‌های اضطراب است، اما اگر هنگام استفاده از آن دچار اضافه وزن شدید می‌توانید با پزشکتان صحبت کنید که به جای آن، مهارکننده‌هایی که منجر به چاقی نمی‌شوند مانند پروژاک یا زولفت برایتان تجویز کند.

2. دپاکوت (اسید والپروییک)

این دارو برای درمان اختلال دوقطبی و تشنج و جلوگیری از میگرن استفاده می‌شود. یک مطالعه درمورد بیماران صرع نشان داد که 44 درصد زنان و 24 درصد مردان در حین مصرف دپاکوت برای مدتی حدود یک سال 5 کیلو یا بیشتر وزن اضافه کردند. این دارو بر پروتئین‌های درگیر در اشتها و متابولیسم بدن تاثیر می‌گذارد، هرچند که مشخص نیست چرا در زنان بیشتر از مردان اثرگذار است.

لیتیوم، یکی دیگر از تثبیت کننده‌های خلقی در درمان اختلال دوقطبی است، که هرچند کمتر از دپاکوت، اما با این وجود باعث افزایش وزن می‌شود.

3. پروزاک (فلوکستین)

اگرچه پروزاک عموماً باعث کاهش وزن می‌شود، اما در دراز مدت می‌تواند برعکس عمل کند. یک مطالعه 60 هفته‌ای نشان داد که اگرچه بیمارانی که از پروزاک استفاده می‌کردند در شش ماه اول دچار کاهش وزن شدند، اما پس از مدتی وزن‌شان افزایش پیدا کرد.


همچنین بخوانید:

عجیب ترین راهکارهای کاهش وزن که می توانند واقعا کارساز باشند! 

رژیم غذایی یا ورزش : کدامیک برای کاهش وزن بهتر است ؟


4. میرتازاپین (رمرون)

Remeron یک داروی ضدافسردگی است که باعث افزایش سروتونین و نوراپی‌نفرین می‌شود، که با کاهش وزن در ارتباط هستند. با این وجود فعالیت آنتی هیستامین این دارو، می تواند افراد را به سمت افزایش وزن سوق دهد.

این دارو گاهی به افراد مسن که کمبود وزن دارند برای بهبود اشتها داده می شود و می‌تواند اثر خوبی باشد.

5. اولانزاپین (زیپرکسا)

داروهای غیرمعمول ضدروانپریشی شامل زیپرکسا و کلوزاپین می‌توانند باعث اضافه وزن شوند. این داروها که برای بیماریی‎های اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، فعالیت آنتی هیستامین قوی دارند و سروتونین را مهار می‌کنند، که ممکن است باعث افزایش وزن شود.

متفورمین، داروی دیابت، ممکن است به کاهش وزن کمک کند؛ زیرا می‌تواند به عنوان داروی ضدروانگردان استفاده شود.

6. دلتازون (پردنیزون)

کورتیکواستروئیدهای خوراکی، مانند دلتازون، از فرم‌های استنشاقی قوی‌ترند و احتمال افزایش وزن با مصرف آن‌ها مخصوصا در طولانی مدت بیشتر می‌شود.

یک نظرسنجی از مصرف کنندگان کورتیکواستروئیدهای خوراکی در دراز مدت نشان داد که 60 تا 80 درصد آنها افزایش وزن داشتند. دوزهای بالاتر مانند مواردی که برای آسم و بیماری التهابی روده مورد استفاده قرار می‌گیرد، احتمال افزایش وزن بیشتری نسبت به دوزهای پایین‌تر دارند. مقابله با عوارض ناشی از مصرف طولانی مدت استروئید دشوار است، اما ورزش، رژیم غذایی و در برخی موارد مصرف متفورمین می‌تواند کمک کند.

7. تورازین (کلرپرومازین)

هنگامی که تورازین، نسل اول ضدروانپریشی در سال 1954 وارد بازار شد، مشخص بود که می تواند باعث افزایش وزن شود. تورازین به همراه ملاریل (تیورییدازین) دارای فعالیت آنتی هیستامین است که باعث افزایش اشتهای شما می شود و آرام بخش است. این داروها ممکن است باعث افزایش وزن کمتری نسبت به Zyprexa و کلوزاریل شوند. با این وجود، آنها در درمان اسکیزوفرنی موثر نیستند و ممکن است عوارض جانبی دیگری مانند مشکلات حرکتی داشته باشند.


همچنین بخوانید:

بهترین ورزش های لاغری برای زنان چیست ؟ 

آیا خوردن فیبر باعث لاغری می شود؟ بله، اما یک نوع خاص! 


8. آمی‌تریپتیلین (Elavil, Endep, Vanatrip)

داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای، مانند آمی‌تریپتیلین، بیشتر از سایر داروهای ضدافسردگی یا میگرن با افزایش وزن ارتباط دارند. این داروها انتقال دهنده‌های عصبی درگیر در انرژی و اشتها، مانند سروتونین، دوپامین و استیل‌کولین را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اما فعالیت آنتی هیستامین آنها احتمالاً دلیل تغییر وزن است.

این داروها در موارد کمتری برای افسردگی مصرف می‌شوند زیرا مصرف بیش از حد می‌تواند به قلب آسیب برساند. دوزهای پایین‌تر می‌توانند از بروز میگرن جلوگیری کنند.

9. فکسوفنادین (آلگرا)

فعالیت آنتی‌هیستامینی در داروهای روانپزشکی، اغلب موجب افزایش وزن میشود، هرچند که بنظر می‌رسد این ویژگی برای این داروها اهمیت چندانی ندارد. با این وجود فعالیت آنتی‌هیستامین برای اثربخشی داروهای آلرژی بسیار مهم است. نابودی هیستامین می‌تواند انزیمی که در مغز به تنظیم مصرف غذا کمک می‌کند مختل کند.

10. دیابتوز، انسولاز(کلروپروپامید)

برخی از داروهای دیابت نوع 2 باعث کاهش وزن می شوند، اما بقیه تأثیر متضاد دارند. داروهای سولفونیل اوره مانند Diabinese and Insulase و دیگر داروها شامل Actos و Prandin که تولید یا فعالیت انسولین را تحریک می کنند، و باعث کاهش قند خون و افزایش اشتها می شوند. اما متفورمین، بایتا و جانوویا با احتمال بیشتری باعث کاهش وزن می شوند.

11. انسولین

انسولین باعث رشد بازه افزایش وزن میشود. اما انواع خاصی ازآن مانند انسولین دیراثر لومیر اثرات افراطی کمتری دارند. یک مطالعه نشان داد که افراد در طی سه سال اول مصرف انسولین به طور متوسط ​​نزدیک به 5 کیلو وزن اضافه می‌کنند. تصور می‌شود تقریباً نیمی از افزایش وزن در سه ماه اول رخ داده باشد. اثر افزایش وزن انسولین را می‌توان پارادوکسیکال در نظر گرفت. به این معنی که داروهایی که برای درمان برخی بیماری‌هایی که در نتیجه چاقی اند، مانند دیابت نوع 2، استفاده می‌کنیم مستعد ابتلای بیشتر افراد به چاقی‌اند.”

12. اتنولول (تنورمین)

مسدودکنندگان بتا از داروهای فشارخون بالا هستند، در یک مطالعه مشخص شد افرادی که تنورین مصرف می‌کنند دچار اضافه وزن می‌شوند که بیشتر این افزایش وزن در چند ماه اول رخ می‌دهد. این داروها می‌توانند سوخت کالری را کند کرده و باعث خستگی شوند. مسدودکنندگان جدیدتر بتا، مسدودکنندگان کانال کلسیم و مهارکننده‌های ACE کمتر باعث افزایش وزن می‌شوند.

13. کنترل بارداری

قرص های جلوگیری از بارداری اغلب به دلیل افزایش وزن مورد انتقاد قرار می‌گیرند،درحالی که اکثرا بدون ضمانت هستند. درحقیقت تنها داروی تزریقی دیراثر پروژستین به نام دپات مدروکسیژسترون استات به طور مداوم با افزایش وزن درارتباط بوده است. تحقیقات نشان می‌دهند که زنان جوانی که از ابتدای مصرف این دارو چاق بوده‌اند، بیشتر مستعد افزایش وزن هستند.

در ادامه بخوانید: 

سالاد نیز باعث چاقی شما می شود !!!

تمام چیزهایی که باید درباره وزن ایده‌آل و شاخص توده بدنی بدانید!