آیا تا به حال از خود پرسیده اید که خوردن چند فنجان قهوه در روز بی خطر است و آیا مصرف بیش از حد این نوشیدنی می تواند برای سلامتی مضر باشد یا خیر؟

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است که بسیاری از افراد برای افزایش تمرکز و هوشیاری از آن استفاده می کنند. قهوه حاوی صدها ترکیب مفید است و یکی از بهترین منابع حاوی آنتی اکسیدان محسوب می شود.

افرادی که قهوه می نوشند کمتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2، اختلالات عصبی و بیماری های کبدی قرار می گیرند. در این مقاله به شما می گوییم که در طول روز با خیال راحت می توانید چند فنجان قهوه بنوشید. با ما همراه باشید.

چه مقدار کافئین در یک فنجان قهوه وجود دارد؟

کافئین، ماده فعال موجود در قهوه، رایج ترین ماده روانگردان مصرفی در جهان است. میزان کافئین انواع قهوه با هم تفاوت دارد و از 50 تا بیش از 400 میلی گرم در هر فنجان متغیر است. به عنوان یک قاعده کلی، شما می توانید فرض کنید که یک فنجان قهوه متوسط ​​ (240 میلی لیتر) حدود 100 میلی گرم کافئین دارد.

در بسیاری از مطالعات علمی عنوان شده است که دریافت 400 میلی گرم کافئین در روز، معادل 4 فنجان قهوه (945 میلی لیتر)، برای بیشتر بزرگسالان سالم بی خطر است. با این حال، بسیاری از مردم بدون هیچ مشکلی بیش از این مقدار قهوه مصرف می کنند.

ذکر این نکته ضروری است که کافئین در غذاها و نوشیدنی های دیگری از جمله چای، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا، شکلات و حتی بعضی از داروها هم وجود دارد.

مطلب مرتبط: آیا از فواید کافئین برای سلامتی بدن آگاهی دارید؟

علائم زیاده روی در مصرف قهوه چیست؟

اگر در مدت زمان کوتاهی بیش از حد قهوه بنوشید، ممکن است علائم روحی و جسمی زیر را تجربه کنید:

  • بی قراری
  • سرگیجه
  • ناراحتی معده
  • تحریک پذیری
  • تپش قلب
  • لرزش

اگر پس از نوشیدن قهوه چنین علائمی را مشاهده کردید، احتمالا به کافئین حساس هستید و باید مصرف خود را کاهش دهید یا به طور کامل از دریافت کافئین خودداری کنید.

ارتباط قهوه با اضطراب

احتمال مرگ بر اثر مصرف بیش از حد کافئین وجود دارد، اما وقوع این اتفاق به تنهایی از طریق مصرف قهوه غیرممکن است. تحقیقات درباره اینکه خوردن چند فنجان قهوه در روز باعث مرگ می‌ شود، نشان می دهد که شما باید روزانه بیش از 100 فنجان (23/7 لیتر) قهوه بنوشید تا زندگی تان در معرض خطر قرار گیرد. با این حال، چند گزارش درباره مرگ در اثر مصرف مکمل های کافئین وجود دارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار داده است که کافئین به شکل پودر یا مایع می تواند سمی باشد. فقط یک قاشق چایخوری پودر کافئین معادل حدود 28 فنجان قهوه است. این مقدار کافئین می تواند به طور جدی سلامتی را در معرض خطر قرار دهد و احتمالا باعث مرگ شود.

مطلب مرتبط: چرا بعد از خوردن قهوه دچار تپش قلب و اضطراب می شویم ؟

خوردن چند فنجان قهوه در روز قابل تحمل است؟

کافئین به طرق مختلف روی افراد تاثیر می گذارد. ژن ‌های زیادی وجود دارند که میزان حساسیت افراد نسبت به این محرک را کنترل می کنند. این ژن ها روی آنزیم هایی که کافئین را در کبد تجزیه می کنند و همچنین گیرنده های مغزی که تحت تاثیر کافئین قرار می گیرند، اثر می گذارند.

اثرات کافئین روی خواب هم تحت تاثیر عوامل ژنتیکی است. بعضی از افراد می توانند قهوه بنوشند و بلافاصله بخوابند، در حالی که بعضی دیگر بعد از نوشیدن قهوه در طول شب بیدار می مانند.

شما، بسته به ساختار ژنتیکی خود، ممکن است بتوانید مقادیر زیاد یا بسیار کم کافئین را تحمل کنید. اکثر مردم در وسط این محدوده قرار دارند. تحمل اکتسابی هم بسیار مهم است. کسانی که هر روز قهوه می نوشند نسبت به افرادی که به ندرت قهوه مصرف می کنند، تحمل بالاتری دارند.

وضعیت سلامتی هم می تواند بر حساسیت به کافئین تاثیر بگذارد. اگر به اضطراب، اختلال هراس، آریتمی قلبی (نامنظم بودن ضربان قلب)، فشار خون بالا، دیابت یا سایر بیماری ها مبتلا باشید، ممکن است کافئین کمتری را تحمل کنید. اگر می خواهید در مورد میزان تحمل خود اطلاعات بیشتری کسب کنید، با پزشک مشورت کنید.

نوشیدن قهوه چه تاثیری روی طول عمر دارد؟

احتمالا شنیده اید که خوردن چند فنجان قهوه در روز با افزایش طول عمر مرتبط است. در یک مطالعه روی 402260 فرد 50 تا 71 ساله، میزان مرگ و میر طی 12 تا 13 سال در کسانی که روزانه 4 تا 5 فنجان قهوه می‌ نوشیدند، کمتر بود. در دو مطالعه دیگر هم نتایج مشابهی به دست آمد. با این حال، اطلاعات موجود درباره ارتباط قهوه و طول عمر ضد و نقیض است. در یک مطالعه مشاهده شد که نوشیدن حداقل 4 فنجان قهوه در روز با افزایش خطر مرگ در افراد زیر 55 سال مرتبط است.

تاثیر نوشیدنی قهوه روی طول عمر

خوردن چند فنجان قهوه در روز احتمال بیمار شدن را کاهش می دهد؟

مصرف روزانه قهوه احتمال ابتلا به بیماری های زیر را کاهش می دهد:

  • دیابت نوع 2: افزایش مصرف قهوه می تواند از ابتلا به دیابت نوع 2 پیشگیری کند. در یک مطالعه، نوشیدن یک فنجان قهوه در روز با کاهش 7 درصدی خطر ابتلا به این بیماری همراه بود.
  • سیروز کبدی: نوشیدن حداقل 4 فنجان قهوه در روز می تواند تا 84 درصد احتمال بروز سیروز کبدی را کاهش دهد. سیروز کبدی مرحله پیشرفته بیماری کبدی است.
  • سرطان کبد: به ازای مصرف 2 فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به سرطان کبد 44 درصد کاهش می یابد.
  • بیماری آلزایمر: در یک مطالعه، مصرف ۳ تا ۵ فنجان قهوه در روز با ۶۵ درصد کاهش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط بود.
  • بیماری پارکینسون: قهوه با کاهش خطر پارکینسون مرتبط است. این تاثیر زمانی که حداقل 5 فنجان قهوه در روز نوشیده شود، چشمگیر است.
  • افسردگی: تحقیقات نشان می دهد که مصرف حداقل 4 فنجان قهوه در روز احتمال ابتلا به افسردگی را 20 درصد و خطر خودکشی را 53 درصد کاهش می دهد.

با توجه به تحقیقات فوق، مصرف 4 تا 5 فنجان قهوه در روز مناسب است. در بیشتر موارد، نوشیدن قهوه بدون کافئین هم مفید است. تنها استثنا بیماری پارکینسون است که به نظر می رسد کافئین مهم ترین ماده موجود در قهوه باشد که می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

مطلب مرتبط : چگونه قهوه می تواند به محافظت از قلب شما کمک کند؟

نوشیدن قهوه چه تاثیری روی خواب دارد؟

نیمه عمر بیولوژیکی کافئین 7 تا 9 ساعت است. بنابراین، اگر صبح یک فنجان قهوه بنوشید، اثرات آن تا قبل از خواب از بین می رود. اما اگر کل روز قهوه مصرف کنید، ممکن است شب دچار بی خوابی شوید. بی خوابی هوشیاری و عملکرد شما را در روز بعد کاهش می دهد.

استفاده از کافئین برای افزایش هوشیاری در طی روز و جبران اثرات منفی کمبود خواب یک چرخه معیوب ایجاد می کند. به عنوان مثال، اگر برای بیدار ماندن در طول روز قهوه بنوشید، شب برای خوابیدن دچار مشکل می شوید و روز بعد مجبور هستید دوباره قهوه مصرف کنید تا بتوانید بیدار بمانید.

تاثیر خوردن چند فنجان قهوه در روز روی خواب

اگر می خواهید میزان دریافت کافئین را کاهش دهید، باید به طور تدریجی مصرف قهوه را کم کنید. به عنوان مثال، از یک فنجان کوچکتر برای نوشیدن قهوه استفاده کنید یا شب ها قهوه ننوشید. کاهش ناگهانی دریافت کافئین ممکن است باعث سردرد، خستگی، تحریک پذیری و اختلال تمرکز شود. خوشبختانه این علائم معمولا خفیف هستند و پس از چند روز بهبود می یابند. کاهش تدریجی کافئین به بدن شما کمک می کند که به سطوح پایین این ماده محرک عادت کند.

مطلب مرتبط: چرا نصف شب از خواب بیدار میشم؟

آیا می توان در دوران بارداری قهوه نوشید؟

در زنان باردار، کافئین می تواند از جفت عبور کرده و به جنین برسد. جنین در متابولیسم کافئین مشکل دارد. بعضی از مطالعات مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری را با افزایش خطر سقط جنین، مرده زایی، زایمان زودرس و تولد نوزاد کم وزن مرتبط دانسته اند.

به طور کلی، توصیه می شود که زنان باردار مصرف خود را به 100 تا 200 میلی گرم کافئین در روز محدود کنند. این میزان کافئین معادل حدود 1 تا 2 فنجان قهوه (240 تا 475 میلی لیتر) است. البته بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که در دوران بارداری به طور کامل از مصرف قهوه خودداری شود.

خوردن چند فنجان قهوه در روز مجاز است؟

در مورد میزان مصرف قهوه در بین جامعه پزشکی اختلاف نظر وجود دارد. بعضی از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که مصرف حداقل 6 فنجان قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی را تا 22 درصد افزایش دهد. در یک مطالعه هم مشاهده شد که مصرف بیش از 28 فنجان قهوه در طول هفته (4 فنجان در روز) با افزایش خطر مرگ در مردان و زنان زیر 55 سال مرتبط است. اما سایر تحقیقات نشان داده اند که مصرف بسیار زیاد قهوه بی خطر است.

شواهد حاکی از آن است که نوشیدن 4 تا 5 فنجان قهوه در روز می تواند برای حفظ سلامتی مطلوب باشد. مصرف این مقدار قهوه خطر مرگ زودرس و احتمال ابتلا به بیماری های شایع را کاهش می دهد. البته این امر به معنی اجباری بودن مصرف قهوه در طی روز نیست.

خوردن چند فنجان قهوه در روز مجاز است

افرادی که به کافئین حساس هستند، بیماری خاصی دارند یا این نوشیدنی را دوست ندارند، باید از مصرف آن اجتناب کنند. همچنین اگر به نوشیدن قهوه علاقه دارید، اما با مصرف آن دچار اضطراب یا اختلال خواب می شوید، می توانید میزان مصرف خود را کاهش دهید یا کاملا از مصرف این نوشیدنی خودداری کنید.

در هنگام مصرف قهوه به این نکته توجه کنید که افزودن شکر یا سایر مواد غذایی ناسالم و پرکالری به آن باعث کاهش فواید این نوشیدنی می شود. تا زمانی که به قهوه خامه و شکر اضافه نکنید، این نوشیدنی بر خلاف سایر مواد کافئین دار مانند نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه ها چاق کننده نیست. میزان کالری یک فنجان قهوه ساده تقریبا صفر است و چربی هم در آن وجود ندارد.

خوردن چند فنجان قهوه در روز برای کودکان و نوجوانان بی خطر است؟

مصرف کافئین توسط افراد زیر 18 سال به نظارت بیشتری نیاز دارد. آکادمی اطفال آمریکا پیشنهاد می کند که کودکان 12 تا 18 ساله مصرف کافئین را به 100 میلی گرم در روز محدود کنند (حدود 1 فنجان قهوه یا 2-1 فنجان چای). در مورد افراد زیر 12 سال مقدار قطعی وجود ندارد که بتوان آن را برای همه سنین بی خطر در نظر گرفت.

نظارت دقیق روی میزان کافئین مصرف شده توسط نوجوانان می تواند به جلوگیری از بروز عوارض جانبی مانند اضطراب، اسهال و کم آبی بدن کمک کند.

کلام پایانی

افرادی که از نوشیدن قهوه لذت می برند، می توانند با خیال راحت در حد 4 تا 5 فنجان قهوه در روز بنوشند. چون شواهد کمی درباره مضرات این نوشیدنی وجود دارد، اما مطالعات زیادی از فواید آن برای سلامتی حمایت می کنند. بعضی از افراد می توانند بدون هیچ مشکلی مصرف بیش از 5 فنجان قهوه در روز را تحمل کنند. اگر به نوشیدن زیاد قهوه علاقه دارید و عوارض جانبی خاصی را تجربه نمی کنید، لازم نیست مصرف آن را کنار بگذارید.

مطلب مرتبط: آیا نوشیدن قهوه با معده خالی مضر است ؟