عوارض و خطرات لیزر موهای زائد

اگر شما هم از آن دسته کسانی هستید که روش های سنتی تر از بین بردن موهای زائد مانند شیو کردن را کلافه کننده می دانند، لیزر موهای زائد می تواند روش جایگزین خوبی برایتان باشد. با این حال شما باید از عوارض و خطرات لیزر موهای زائد بدن مطلع باشید. اینکار توسط متخصصین آموزش دیده پوست انجام شده و با تاثیر بر روی فولیکول ها، رشد موهای زائد را متوقف می کند. برای بیشتر آدم ها لیزر پوست هیچ ضرری ندارد و خیلی هم امن است. این را هم بگویم که هیچ اثر جانبی طولانی مدتی تا به حال دیده نشده!

مطلب پیشنهادی:

روش های طبیعی برای از بین بردن موهای پشت لب 

10 راه حل طبیعی برای جلوگیری از تحریک پوست پس از شیو کردن 

عوارض بلند مدت دیده نشده اما نگران کننده!

اما با این وجود هنوز درگیری ها بر سر عوارض جانبی لیزر موهای زائد بالاست. گاها ممکن است عوارض جانبی موقتی و بسیار کوچکی هم دیده شود که البته خیلی زود از بین می رود. اما وقتی از عوارض جانبی لیزر صحبت می شود منظور اصلا این عوارض کوچک نیست. هدف اصلی، عوارض بلند مدتی است که در طول زمان خودشان را نشان می دهند. عوارضی که در این مطلب قصد دارم به آنها اشاره کنم. با من و مجله وارونه همراه باشید.

عوارض جانبی کوچک شایع هستند

لیزر موهای زائد با اشعه های داغ و کوچک از نور لیزر کار می کند. به همین خاطر ممکن است درست پس از اتمام کار با دستگاه لیزر شاهد عوارض کوتاه مدت و کوچی باشید. ناراحتی های پوستی و تغییر رنگ پوست یکی از شایع ترین عوارض پس از لیزر هستند

قرمز شدن و سوزش پوست

لیزر موهای زائد ممکن است گاها موجب سوزش پوست شود. گاهی هم ممکن است پوست تان در ناحیه لیزر شده قرمز شده و متورم شود. یادتان باشد که این عوارض خیلی کم و کوتاه مدت هستند. جدایی از این روش های سنتی از بین بردن موهای زائد مانند وکس کردن هم این عوارض را دارند.

برای از بین رفتن قرمزی و تورم چه کنم؟

متخصص پوست شما می تواند پیش از شروع کار بی حسی موضعی بر روی پوست تان بزند تا این عوارض تان هم کمتر شود. این را هم بگویم که سوزش پوست باید تا چند ساعت پس از لیزر از بین برود. می توانید از کیسه های یخ و سرد برای از بردن قرمزی و تورم پوست تان استفاده کنید. اگر هم علائم تان چیزی فرای سوزش و قرمزی و تورم بود حتما باید با پزشک تان تماس بگیرید.

مطلب پیشنهادی: آیا آفتاب گرفتن باعث سرطان پوست می شود؟

تغییر رنگ پوست

اندکی پس از لیزر موهای زائد رنگ پوست تغییر می کند. یعنی ممکن است تیره تر یا روشن تر شود. اگر پوست روشنی دارید به احتمال زیاد لکه های تیره پوستی خواهید داشت. اگر هم از جمله کسانی هستید که پوست تیره تری دارند احتمالا لکه های روشن پوستی بر نواحی لیزر شده خواهید دید. اما هر دوی این موارد عوارض مقطعی لیزر هستند و خیلی زود از بین می روند.

عوارض جانبی شدید به ندرت اتفاق می افتند!

امکان اینکه لیزر موهای زائد منجر به عوارض جانبی شدید شود خیلی کم است. یادتان باشد که اگر از کیت های لیزر در منزل استفاده می کنید یا کسی که لیزر را برایتان انجام می دهد متخصص پوست نباشد ریسک این عوارض شدیدتر و بیشتر می شود. عوارض شدید لیزر موهای زائد عبارت اند از؛

  • رشد بیشتر مو در نواحی لیزر شده؛ گاهی این عارضه جزوی از پروسه از بین بردن موهای زائد تلقی می شود
  • بافت کلی پوست تغییر می کند؛ این عارضه خصوصا زمانی اتفاق می افتد که به تازگی برنزه کرده باشید
  • اسکار؛ این عارضه بیشتر در کسانی اتفاق می افتد که پوست حساسی داشته و به راحتی جای اسکار بر بافت پوست شان می ماند
  • تاول زدن؛ این عارضه بیشتر زمانی اتفاق می افتد که پوست بلافاصله پس از لیزر درمانی در معرض نور خورشید قرار بگیرد

این عوارض خیلی نادر هتسند، اما اگر پس از لیزر شاهد این مشکلات بودید حتما با پزشک تان تماس بگیرید.

آیا می توان در حین بارداری لیزر موهای زائد انجام داد؟

این پروسه در طول بارداری توصیه نمی شود. آن هم به این خاطر که هیچ آزمایش انسانی ثابت نکرده که لیزر موهای زائد در طول بارداری کاملا امن و بی خطر است. ممکن است شما هم از آن دسته کسانی باشید که در طول بارداری رشد موهای زائدشان زیادتر می شود و به همین خاطر به ذهن تان می رسد که از لیزر برای از بین بردن این موهای زائد استفاده کنید. خیلی ها در طول بارداری روی شکم و سینه هایشان رشد موهای زائد دارند. باید بدانید که بیشتر اوقات این موها پس از بارداری هم می ریزند و هم دیگر رشد نمی کنند. پس تا پایان بارداری تان صبر کنید و کار خطرناکی انجام ندهید.

توصیه من این است که اگر هم تصمیم دارید لیزر انجام دهید تا پایان بارداری تان صبر کنید. حتی ممکن است پزشک تان توصیه کند که تا چند هفته پس از زایمان هم دست نگه دارید.

ممکن است لیزرموهای زائد منجر به سرطان شود؟

اینکه لیزر موهای زائد منجر به سرطان پوست می شود تنها یک افسانه است و بس! شاید برایتان جالب باشد اما ثابت شده که اشعه لیزر گاها منجر به از بین رفتن بافت های پیش از سرطان هم می شود. این را هم باید بدانید که از اشعه های متفاوت لیزر برای درمان آسیب های پوستی که بر اثر آفتاب سوختگی به وجود آمده اند استفاده می شود. چین و چروک های پوستی هم این روزها با لیزر قابیلت درمان دارند. لیزرهایی که برای از بین بردن موهای زائد و درمان پوستی استفاده می شوند کوتاه ترین طول اشعه را دارند. علاوه بر این، طول موج کوتاه لیزر فقط به سطح پوست برخورد می کند. پس خیال تان جمع! هیچ گونه ریسکی برای ابتلا به سرطان وجود ندارد.

ممکن است لیزر موهای زائد منجر به ناباروری شود؟

این یکی هم از داستان هایی است که خیلی در مورد لیزر شنیده می شود؛ که البته افسانه ای بیش نیست. قبلا هم گفته ام و باز هم می گویم که طول موج اشعه لیزر خیلی کوتاه است و این اشعه فقط به سطح پوست برخورد می کند. پس به هیچ وجه وارد ارگان های داخلی بدن نمی شود. اما اگر قصد بارداری دارید در این مورد با پزشک تان مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی: آیا چربی های ترانس می توانند باعث ناباروری شوند؟

حرف آخر

در کل به این نتیجه می رسیم که لیزر موهای زائد معمولا بی خطر است. البته نباید اشعه به چشم ها برخورد کند. لیزر موهای زائد در بارداری ممنوع است. اگر هم عارضه خاصی دیدید در این مورد حتما با پزشک تان صحبت کنید. این را هم باید بدانید که پروسه از بین بردن لیزر موهای زائد به هیچ وجه گارانتی برای از بین رفتن دائمی موها نیست. باید لیزر را برای مدت طولانی ادامه دهید.