29 سیاره قابل سکونت برای بیگانگان فضایی که دید خوبی نسبت به زمین دارند

ساکنین زمین قرن ها به آسمان ها خیره می شدند و با خودشان فکر می کردند که در میان ستاره ها چه می گذرد. ما تمام این مدت ها را به دنبال پیدا کردن نشانه های حیات در سیاره های دیگر بودیم. به دنبال همسایه های احتمالا سبز فضایی مان! اما آیا واقعا آدم فضایی ها وجود دارند؟ اصلا فضایی ها چگونه می توانند ما را ببینند؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که شاید این همسایگان سبزمان هم به ما فکر می کنند؟ شاید آنها هم به فکر جست و جوی حیات در سیاره ما هستند؟

مطلب پیشنهادی: آدم فضایی ها چه شکلی هستند؟ پیش بینی با کمک نظریه تکامل داروین 

در تحقیقاتی که به تازگی انجام شده محققان لیست کوتاهی از سیاره هایی داده اند که برای موجودات فضایی قابل سکونت بوده و از آنجا می توان دید نسبتا خوبی به زمین داشت. یعنی منظومه های دیگری هستند که در آنها سیاره های قابل سکونت وجود دارد. در این سیاره ها دید خوبی نسبت به زمین وجود داشته و امکان رویت حیات در زمین در این سیاره ها بالاست. با من و مجله وارونه همراه باشید تا این سیاره ها را با هم بررسی کنیم.

فضایی ها چگونه می توانند ما را ببینند؟

خب راستش را بخواهید 1715 منظومه در همسایگی ما هستند که از آنجا می توان زمین را خیلی خوب بررسی کرد. پس بیگانگان فضایی که احتمالا در یکی از سیاره های موجود در این منظومه ها، 5000 سال زمان داشته اند تا رفت و آمد زمین را در برابر خورشید بررسی کرده و علائم حیات در این کره آبی رنگ را شناسایی کنند.

46 سیاره که به زمین دارند

جالب تر اینکه در میان این همه منظومه 46 مورد آنقدر نزدیکند که می توانند سیگنال های ارسالی از سمت زمین مانند رادیو و تلویزیون را واضح دریافت کنند. این سیگنال ها از 100 سال قبل از سمت سیاره ما در محیط اطراف زمین پراکنده می شود.

مطلب پیشنهادی: ستاره ی GJ887 و سیارات قابل سکونت آن! 

29 سیاره ای که قابلیت استراق سمع زمین را دارند

از بین این 46 سیاره، 29 سیاره قابل سکونت وجود دارند که هر موجود فضایی می تواند امواج رادیو و تلویزیونی آمده از زمین را استراق سمع کرده و به این نتیجه برسد که میزان هوش ساکنین سیاره آبی چقدر است. البته اینکه در نهایت بخواهند با ما ارتباط داشته باشند یا نه تصمیم خودشان است. شاید آنقدر پیشرفته تر از ما باشند که کلا دورمان را خط بکشند و فکر دوستی با ما هم به سرشان نزند. شاید جواب این سوال که «چرا تا حالا آدم فضایی ها را پیدا نکرده ایم» هم همین باشد.

مطلب پیشنهادی: آیا آدم فضایی ها متوجه نور و صدا از سیاره ی ما می شوند؟ 

این 29 سیاره چگونه شناسایی شده اند؟

اگر می پرسید محققان این 29 سیاره های قابل سکونت فرا خورشیدی را چطور شناسایی کرده اند باید بگویم از ساده ترین راه ممکن! یعنی همان طوری که ما سیاره های دیگر را می بینیم! از طریق بلوکه شدن نور در سیاره میزبان! راحت تر بگویم. وقتی زمین از جلوی خورشید می گذرد نور بلوکه می شود. سیاره هایی که در آن لحظه در مناطق سایه زمین قرار می گیرند متوجه حضور سیاره ما می شوند.

پس درست همان طور که ما لحظات کوتاه بلوکه شدن نور را دلیلی بر وجود سیاره ها می دانیم سیاره های دیگر هم می توانند سایه زمین را بررسی کرده و پی به حضور سیاره مان ببرند. محققان فضاشناس ما بیش از هزاران سیاره شناسایی کرده اند. بیش از 70 درصد از این سیاره ها با همین روش بلوکه شدن نور در لحظات کوتاه گذر سیاره از جلوی نور ستاره کشف شده اند. البته این را هم بگویم که اوضاع همیشه این طور نمی ماند. تلسکوپ های نسل جدید مانند جیمز وب می توانند در آینده ای نزدیک اتمسفر سیاره ها را بررسی کرده و از این طریق امکان وجود حیات در این سیاره ها را بررسی کنند.

کاتالوگ گایا در شناسایی سیاره ها کمک مان کرده

جالب است بدانید که برای پیدا کردن سیاره هایی که به زمین دید دارند از کاتالوگ گایا که در آژانس هوا فضای اروپا قرار دارد استفاده شده است. با استفاده از این کاتالوگ نام 2034 منظومه که به اندازه 326 سال نوری از ما فاصله دارند مشخص شده است. هر موجود هوشمندی که ساکن این سیاره ها بوده می توانسته از 5000 سال پیش زمین را بررسی کند. البته این موجودات 5000 سال آینده را هم برای بررسی زمین وقت دارند.

مطلب پیشنهادی: ارتباط با آدم فضایی ها ؛ خوب یا بد؟ 

منظومه های خاص با دید خاص!

یکی از این منظومه ها «راس128» است که از زمین 11 سال نوری فاصله دارد. یکی از سیاره های این منظومه جرمی دو برابر زمین داشته و آنقدر به ما نزدیک است که می تواند بدون دردسر امواج رادیو و تلویزیون مان را دریافت و استراق سمع کند. موجودات ساکن این سیاره از 2000 سال قبل امکان استراق سمع مان را داشته اما تقریبا 900 سال قبل ما از دید شان خارج شده ایم. البته منظومه «تیگاردن» را هم نباید ندیده گرفت. هر سیاره ای که به دور ستاره این منظومه می گردد می تواند 29 سال دیگر دسترسی و دید خوبی نسبت به زمین داشته باشد. پس بیایید دعا کنیم که موجود هوشمندی ساکن سیاره های این منطومه نباشد!

45 سال نوری دیگر هم منظومه دیگری که دور ستاره ای به نام «تراپیست-1» تشکیل شده نسبت به زمین دید خوبی خواهد داشت. در این منظومه حداقل 7 سیاره وجود دارند که 4 تا از آنها از نظر دمایی قابل سکونت هستند. البته این سیاره ها تا 1642 سال دیگر دید خوبی نسبت به زمین نخواهند داشت.

واکنش پنتاگون به این تحقیقات

خیلی جالب است که پنتاگون هم به موضوع وجود یا عدم وجود این بیگانگان حساس شده. آنها تحقیقاتی در این مورد انجام دادند تا بفهمند اشیا غیر قابل توضیحی که گاه و بی گاه در فضای زمین دیده شده است سفینه فضایی بوده یا نه. در نهایت هم پرونده تحقیقاتشان بدون اینکه به نتیجه خاصی برسد مختومه اعلام شد. یکی از افراد سرشناس درگیر این پروژه اعلام کرده که باید روش جست و جوی حیات فرازمینی مان را تغییر دهیم. پروفسور بت بیلر در ادامه گفته که تعداد سیاره های که دید خوبی نسبت به زمین دارند خیلی کمتر از آنچه در واقعیت هست اعلام شده.

باید از این هم دقیق تر باشیم!

برای شناسایی این سیاره ها به روش بلوکه شدن نور باید توازن دقیق سیاره، ستاره اش، سیاره ما و خورشید به شکل بسیار دقیقی محاسبه شود که کار خیلی سختی است. اگر هم به عدد دقیق و درستی برسیم نتایج سورپراز کننده خواهند بود. فقط به این موضوع فکر کنید که چه سیاره هایی در لیست کاتالوگ گایا را جا انداخته ایم! سیاره هایی که احتمالا دید واضحی نسبت به زمین دارند و بعد ها با پیشرفت علم و با استفاده از روش دید مستقیم کشف خواهند شد!