کرونا و ماسک، ماسک بزنیم یا نه؟؟

با توجه به الزامی شدن زدن ماسک در کشورمان، باید حتماً در محیط‌های عمومی ماسک بزنیم. ولی امروز می‌خواهیم باهم نکاتی در موردچرا باید ماسک بزنیم بررسی کنیم و بفهمیم که مطالب موجود در فضای مجازی در مورد ماسک زدن چقدر درست هستند.

همان‌طور که خودتان می‌دانید، از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا یکی از موضوعات داغ ماسک زدن یا نزدن ماسک بوده است.

در کشور ما وزارت بهداشت به‌صورت مکرر توصیه می‌کند که ماسک بزنیم. ما امروز می‌خواهیم دلایل این توصیه‌ها را بدانیم.

در مورد نوع ماسک، سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که بیماران مبتلا و پزشکان و پرستارانی که با آن‌ها در ارتباط هستند، از ماسک‌های پزشکی استفاده کنند و سایر افراد نیز می‌توانند از ماسک‌های پزشکی و خانگی استفاده کنند.

حالا در ادامه به بررسی ادعای رایج در مورد ماسک زدن می‌پردازیم.

ادعا اول:”ماسک روش مؤثر در برابر کرونا نیست و هیچ ماسکی نمی‌تواند از شما محافظت کند.”

این ادعا کاملاً نادرست است و هر ماسکی از هر نوعی، می‌تواند به‌عنوان یک محافظ در برابر کرونا عمل کند. ادعای بالا با توجه به آزمایش‌های صورت گرفته در مورد کارایی انواع ماسک نادرست است.

توجه داشته باشید که هدف اصلی از این کار این است که افراد ناقل، که خودشان هم از بیماری‌شان اطلاع ندارند، نتوانند به‌طور ناخواسته افراد دیگر را آلوده کنند درواقع وقتی یک ناقل ماسک میزند احتمال انتقال به کمتر از ۳ درصد می‌رسد.


همچنین بخوانید:

علائم گوارشی کرونا جدی تر از چیزی هستند که تصور می کنید! 

آغاز موج دوم کرونا از پاییز امسال!

نکات مهم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در باشگاه!


ادعا دوم:”یک مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند ماسک مؤثر است.”

مجله‌های علمی معتبر مثل The BMJ چندین مقاله مفصل از تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه آکسفورد انگلستان را، منتشر کرده است که حاوی توضیحات کاملی درباره نقش ماسک در جلوگیری از بیماری‌های تنفسی، مثل کرونا است.

پس این ادعا نیز بر اساس تحقیقات صورت گرفته نادرست است.

قدرت ناقل برای انتقال ویروس، با نماد RO تعریف می‌شود که برای افرادی که از ماسک استفاده می‌کنند کمتر از ۱ است؛ و این عدد برای بقیه متفاوت و به شرایط آن‌ها بستگی دارد. توجه کنید وقتی RO زیر یک باشد در آن صورت به‌تدریج از تعداد مبتلایان کاسته خواهد شد.

ادعای سوم: “ماسک خیلی سریع آلوده می‌شود و این آلودگی‌ها را به ریه منتقل می‌کند.”

بر احساس اعلام سازمان بهداشت جهانی لایه بیرونی ماسک، می‌تواند منبع آلودگی برای فردی که از آن استفاده می‌کند باشد. پس سعی کنید به لایه بیرونی ماسک دست نزنید و درصورتی‌که ناخواسته دست زدید حتماً دست‌هایتان را بشویید.

ماسک پزشکی، از رسیدن آلودگی‌ها از سطح بیرونی به سطح داخلی جلوگیری می‌کنند تا قبل از شیوع کرونا هیچ تحقیق درباره ماسک‌های خانگی نشده بود؛ اما آزمایش‌ها جدید در رابطه با میزان قدرت پارچه‌های مختلف، ثابت کرد که ماسک خانگی ۹۰ درصدقدرت پیشگیری و ماسک خانگی دولایه قدرتی برابر با ماسک جراحی پزشکی دارد و تنها باید از دست دادن به لایه بیرونی ماسک اجتناب کنیم.


همچنین بخوانید:

زمان بهبودی کرونا تقریباً چقدر است؟! 

ازبین رفتن حس بویایی نشانه‌ی کرونای خفیف است!


ادعای چهارم:”ماسک می‌تواند باعث ذات‌الریه و سایر عفونت‌های ریوی شود.”

هیچ مدرک علمی و معتبری وجود ندارد که نشان دهد ماسک‌ها باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا قارچی در ریه می‌شوند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (DCD) توصیه کرده که افراد بعد از رسیدن به خانه، ماسک خودشان را بشویند و در صورت امکان با اتو حرارت دهند و بعدازآن، دوباره میتوانند از ماسکشان استفاده کنند.

در مواقعی که ماسک­تان مرطوب می‌شود آن را فوراً عوض کنید و ماسک مرطوب را سطل آشغال مخصوص بیندازید یا در داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید تا بعداً آن را بشویید و استفاده بکنید.

ادعای پنجم:”ماسک اکسیژن را کاهش و کربن دی‌اکسید را افزایش می‌دهد و باعث مسمومیت با کربن دی‌اکسید می‌شود.”

یک مطالعه کوچک بر روی ۳۹ داوطلب مبتلابه بیماری کلیوی در همه‌گیری سارس انجام‌شده است و نشان داده که این افراد در هنگام استفاده از ماسک N95 هیچ‌گونه کاهش اکسیژنی در خونشان نداشتند و یک آزمایش دیگر بر روی پرستاران نیز همین نتیجه را داشته است.

مسمومیت با کربن مونوکسید بسیار نادر است و تنها در برخی مناطق مثل کشتی یا معادن اتفاق می‌افتد.

هایپرکاپنی زمانی اتفاق می‌افتد که سطح کربن دی‌اکسید خون فردی، بالا باشد فشارخون و شرایط محیطی در این مسمومیت نقش زیادی دارند و علائم آن سرگیجه، سردرد و در حالت شدید، کما است. احتمال این مسمومیت برای پرستاران و پزشکانی که به‌صورت مداوم از ماسک استفاده می‌کنند بسیار اندک است چون‌که میزان کربن دی‌اکسید افزایش‌یافته در خون به خاطر ماسک بسیار ناچیز است.


همچنین بخوانید:

چرا کرونا فقط بعضی ها را می کشد؟

ماندگاری کرونا روی لباس ها چقدر است؟


افراد دارای بیماری‌های تنفسی مثل آسم سعی کنند تا حد امکان  از ماسک کمتر استفاده بکنند.

حالا تصمیم با شماست که ماست بزنید یا نه؛ اما سعی کنید در مکان‌های شلوغ به خاطر جان خودتان نیز از ماسک استفاده کنید.

امیدوارم شاد و سلامت باشید.