ویلی ونکا یکی از شخصیت های یونیک و دوست داشتنی دنیای سینما است. آخرین فیلم ساخته شده‌ی این مجموعه Wonka 2023 با بازی تیموتی شالامی می باشد. به نظر می رسد که تیموتی شالامی (Timothée Chalamet) در این فیلم، به بهترین نحو ممکن شخصیت ویلی ونکا را به تصویر می کشد؛ چرا؟ با من همراه باشید تا با بررسی 12 دلیل شما را قانع کنم. با نقد و بررسی فیلم Wonka من همراه باشید.

مجموعه Willy Wonka

اولین فیلم این مجموعه در سال 1971 با بازی جین وایلدر (Gene Wilder) در نقش ونکا ساخته شد که Willy Wonka and the Chocolate Factory نام داشت. در سال 2005، فیلم دیگری با همین نام ولی با نقش آفرینی جانی دپ (Johnny Depp) ساخته شد. که آن هم غوغای دیگری بین بینندگان ایجاد کرد. به طوری که طرفداران این مجموعه نمی توانستند به راحتی تصمیم بگیرند که نسخه 1971 بهتر است یا نسخه‌ای که جانی دپ در آن حضور داشت. همانطور که انتظار می رفت؛ انتخاب سختی بود. اما با ساخته شدن نسخه 2023 این فیلم، که تیموتی شالامی (Timothée Chalamet) هم در آن ایفای نقش کرده است؛ به نظر می رسد انتخاب کمی راحت تر شده است. چون فیلم Wonka 2023 به قدری توجه مخاطبان را جلب کرد که می توان آن را بهترین فیلم این مجموعه دانست.

مرتبط:

بررسی فیلم دست خدا ساخته‌ی “پائولو سورنتینو” ؛ روزی روزگاری در ناپل 

بهترین فیلم های تیموتی شالامی ؛ ستاره جوان هالیوود 

فیلم Wonka 2023

فیلم Wonka 2023 با بازی تیموتی شالامه در نقش ویلی ونکای جوانی که به تازگی سفر خود را برای تبدیل شدن به بزرگترین سازنده شکلات در جهان آغاز کرده است؛ مورد توجه قرار گرفت. در این فیلم، ویژگی های جدیدی در ونکا مشاهده نمی شود و ما ویلی ونکایی را میبینیم که در فیلم های قبل هم همان بود. در واقع فیلم ونکا 2023 تلاش می کند تا بدون دست بردن در شخصیت اصلی خود، فقط داستان زندگی او را گسترش دهد. به همین دلیل، Wonka بیشتر از اینکه یک فیلم بازسازی شده باشد، یک پیش درآمد است.

در ادامه به بررسی 10 دلیلی می پردازیم که به ما ثابت می کند Wonka 2023 بهترین فیلم این مجموعه تا به امروز است. پس با نقد و بررسی فیلم Wonka من همراه باشید.


12) طراحی لباس فوق العاده

فیلم ونکا 2023

در تمامی فیلم های این مجموعه، یکی از بارز ترین ویژگی های شخصیت ویلی ونکا، لباس های شیک و رنگارنگی است که می پوشد. توجه نکردن به جزئیات، یکی از ضعف های این فیلم محسوب می شود. اما طراحی لباس به قدری حرفه‌ای انجام شده است که نادیده گرفته شدن جزئیات به چشم نمی آید. اما درست از ابتدای فیلم، طراحی های لباس و صحنه ثابت کردند که Wonka به همان اندازه خواهد درخشید.

ممکن است برای شما سوال شده باشد مگر طراح لباس ونکا چه کسی بوده که انقدر بی نقص و حرفه‌ای کار خود را انجام داده است؟ آماده هستید تا اسم یکی از بهترین طراح های لباس دنیای هالیوود را بشنوید؟ لیندی همینگ (Lindy Hemming). لیندی که برای فیلم وارونه (Topsy-Turvy) برنده جایزه اسکار بهترین طراحی لباس شد. انتظار دیگری جز پرفکت بودن از او دارید؟

همچنین بخوانید: 40تا از بهترین سریال‌ های عاشقانه از نگاه IMDb که نباید از دست بدهید!


11) طراحی صحنه بی نظیر

فیلم ونکا 2023

یکی دیگر از بهترین ویژگی های Wonka 2023 طراحی صحنه بی نظیر آن است. تمامی صحنه ها واقعی به نظر می رسند. به طوری که می توان آن را یک شهر واقعی با بافتی فرسوده و شیک در نظر گرفت. که در آن شکلات‌ فروشی‌ های پر زرق و برق می‌ درخشند. در طراحی صحنه حساسیت زیادی به کار گرفته شده است. که این یکی از ویژگی های مثبت این فیلم محسوب می شود.

فضای فیلم کاملا واقع گرایانه بود. اما اگر تماشاگران کمی دقت می‌ کردند، ناگهان احساس می‌ کردند که از زندگی روزمره و طبیعی خرج شده اند و در جایی قدم گذاشته اند که در آن یک آبنبات می تواند مردم را به پرواز درآورد. یا حتی می توان رعد و برق را در یک بطری نگه داشت.


10) Wonka، فیلمی موزیکال

فیلم ونکا 2023

فیلم های مجموعه ویلی ونکا به موزیکال بودن معروف هستند. Wonka 2023 هم از این قاعده مستثنی نیست. این فیلم هم مانند باقی فیلم های موزیکال برای جذاب تر کردن روند روایت داستانی خود، انرژی زیادی برای موسیقی متن خود صرف می کند. به طور کلی، فیلم های موزیکال، سرگرم کننده هستند. اما ونکا به چیزی بیشتر از سرگرمی نیاز دارد. از طرفی دیگر، برخی فیلم های موزیکال، به خاطر توجه بیش از حد به موسیقی های خود از آن طرف بوم می افتند و به جای سرگرم کننده بودن، مضحک می شوند. اما Wonka به خوبی توانسته است این تعادل را حفظ کند و همچنان سرگرم کننده باشد.

ونکا این ویژگی را مدیون آهنگسازان خود، یعنی نیل هانون (Neil Hannon) و جوبی تالبوت (Joby Talbot) است. این آهنگسازان حرفه‌ای 24 موسیقی متن برای این فیلم ساختند. علاوه بر آن 11 آهنگ در طول فیلم اجرا می شود که هرکدام به نحوی فوق العاده هستند. شما هم از گوش سپردن به آنها لذت بردید؟

مرتبط: بهترین فیلم های موزیکال تمام دوران | 40 فیلم برتر موزیکال 


9) جادویی مختص به ونکا

فیلم ونکا 2023

از همان ابتدای Wonka شاهد اتفاقات جادویی زیادی هستیم. حتی در همان ابتدای فیلم که ویلی از قایق پیاده می شود تا به دنبال جایی برای ماندن در شب بگردد. بعد از آن، می بینیم که ونکا می تواند با استفاده از جادو، شکلات هایی درست کند که باعث تقویت رشد مو یا حتی پرواز کردن مردم می شود. Wonka 2023 تاکید دارد که ونکا از جادوی خاصی برخوردار است. و در نتیجه شکلات های ویلی بسیار خاص هستند. زیرا هیچکس دیگری در جهان وجود ندارد که بتواند این شکلات ها را درست کند. در نهایت می توان گفت که در این فیلم، ونکا یک شکلات ساز نیست، بلکه یک شعبده باز است. موتفق هستید؟

فیلم هرگز توضیح نمی دهد که ویلی چگونه می تواند این کارها را انجام دهد. یا نشان نمی دهد که نیروی جادوی او از کجا می آید. تنها توضیحی که در این باره به مخاطب ارائه می شود، علاقه‌ی شدید ونکا به جادو از دوران کودکی است.


8) چاشنی تخیل بیشتر

جادویی که ویلی ونکا از آن بهره می برد، باعث می شود فیلم Wonka کمی تخیلی تر از فیلم های دیگر این مجموعه به نظر برسد. ونکا می تواند از رعد و برق شکلات بسازد. در آسمان پرواز کند. یا حتی می تواند کارهای مختلفی که یک فرد عادی قادر به انجام آنها نیست را انجام دهد. به نظر شما، اضافه شدن تخیل بیشتر به این داستان، نقطه قوت او محسوب می شود یا ضعف؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها برای ما بنویسید.

بیشتر بخوانید: 10 تا از بهترین فیلم های فانتزی که باید ببینید 


7) ویلی، همیشه خلاق

فیلم ونکا 2023

از آنجایی که ویلی می تواند به چیزهایی دست یابد که افراد عادی نمی توانند، هیچ گاه محدودیت های انسانی او را محدود نکرده است. او اگر بتواند چیزی را تصور کند، پس قطعا می تواند آن را انجام دهد. حتی مهم نیست که چقدر خواسته ها و اهدافش غیرمنطقی باشند. بنابراین، ونکا همچنان شخصیت مرموز و پیچیده‌ی خود را حفظ کرده است. این ویژگی او اصلا هم چیز بدی نیست. حتی به او این اجازه را می‌ دهد که رویاهای بزرگ‌ تری در سر داشته باشد. ونکا ذهن خلاقی دارد. اگر خلاقیت آن را از او بگیریم، هیچگاه نمی تواند نمی تواند کارهایی را که در حال حاضر از پس انجام دادن آنها برمی‌آید را انجام دهد. در آن صورت، ما دیگر ونکایی نداشتیم که برای ما شکلات های جادویی درست کند و آواز بخواند. این طور نیست؟


6) ویلی مهربان تر از همیشه

فیلم ونکا 2023

ویلی ونکا همیشه یک شخصیت الهام بخش بوده است. شخصیتی که در Wonka می بینیم، کمی مهربان تر از دیگر شخصیت هایی است که از ویلی ونکا دیده ایم. ویلی بیش از حد به دیگران اعتماد می کند و معتقد است که حتی در رفتار افراد بد هم می توان خوبی را دید. او حتی زمانی که توسط این افراد فریب می خورد و آسیب می بیند، هرگز از مهربان بودن دست نمی کشد. ونکا به قدری مهربان است که حتی دوستانش را بر رویاهای بزرگش اولویت می دهد. به نظر شما این خوب است؟

در طول فیلم، یاد می گیریم کسانی که قلب بزرگ و مهربانی دارند، پیشرفت خواهند کرد. و کسانی که ذات بدی دارند، با گذشت زمان کارمای اعمال بد خود را پس می دهند و پشیمان می شوند. به وضوح مشخص می شود که چه کسانی در این زندگی پیشرفت خواهند کرد. و چه کسانی آن چیزهایی که دارند را هم از دست می دهند.

مرتبط: بهترین فیلم های عاشقانه ای که باید تنها دید 


5) موسیقی متن بی نظیر

فیلم ونکا 2023

دور از انتظار نبود که موسیقی متن وونکا نامزد جوایز زیادی بشود. تعدادی از این نامزدها چهار جایزه Hollywood Music in Media Awards (HMMA) و دو جایزه انجمن منتقدان فیلم شهر موسیقی بودند. البته که یک فیلم موزیکال، باید موسیقی متن های فوق العاده‌ای مثل ونکا داشته باشد تا بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند. تعجب آور نبود که بینندگان بعد از تماشای ونکا، موسیقی متن این فیلم را دانلود کنند تا بارها و بارها به آن گوش دهند. چون تمامی موسیقی متن های این فیلم به پیشبرد داستان کمک کردند و جذاب و البته به یاد ماندنی هستند. شما هم موسیقی متن را دانلود کردید؟


4) وفاداری به دیگر فیلم های مجموعه

فیلم ونکا 2023

ونکا به فیلم های قبلی این مجموعه وفادار مانده است. Wonka به‌ عنوان قسمت جدید فرنچایزی که دو فیلم بسیار موفق دارد، باید به فیلم‌ هایی که قبل از آن ساخته شده است، احترام بگذارد. تا این گونه بتواند بینندگان را راضی نگه دارد. به همین دلیل، وجه شباهت های زیادی بین این فیلم و Willy Wonka and Chocolate Factory وجود دارد. حتی نشانه هایی از فیلم بازسازی شده‌ی این مجموعه یعنی Charlie and the Chocolate Factory هم در آن دیده می شود.

یکی از این وجه شباهت ها، جملاتی است که قبلا جین وایلدر در نسخه 1971 استفاده کرده بود. از طرفی دیگر، ویلی همچنان انسانی مهربان است که در اعماق وجود آن می توان مهربانی را دید. درست است که بخش عظیمی از فیلمنامه Wonka به فیلم‌ های قبلی بازمی‌گردد. اما هنوز هم چیزهای جدیدی هست که شما را شگفت زده کند. این فیلم، وفاداری بیش از حد را کنار گذاشته و برای تنوع هم که شده، کمی چاشنی به داستان اصلی اضافه کرده است. به نظر شما موفق بوده است یا خیر؟

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های دیزنی تا به امروز 


3) حضور رقیبان همیشگی

فیلم ونکا 2023

Slugworth، Fickelgruber و Prodnose شخصیت های جدیدی نیستند که برای فیلم Wonka ساخته شده باشند. بلکه آنها رقبای طولانی مدت Willy Wonka هستند. مثلا شخصیت اسلاگوورث در نسخه 1971 هم حضور داشت. هر سه رقیب در بازسازی سال 2005 هم حضور کوتاهی داشتند.

فیلم ونکا 2023 دارای هر سه شخصیت ضد قهرمانی است؛ فیکلگروبر و پرودنوز و رهبر آنها آتور اسلاگوورث. این سه نفر یک امپراتوری شکلاتی را تشکیل می دهند که هر شکلات ساز رقیب را که سعی می کند وارد این صنعت شود، را شکست می دهند. اینجاست که ویلی باید برای موفق شدن در صنعت شکلات سازی، با این سه رقیب مبارزه کند. اولین اقدام ویلی برای مقابله کردن با آنها، تاسیس مغازه شکلات فروشی روبروی فروشگاه آنهاست.

تفاوت آنها با ویلی این است که آنها در پول و طمع به دست آوردن پول بیشتر غرق شده اند. از این رو، آن‌ها حاضرند برای محافظت از تجارت شکلات سازی خود، به انجام هرکاری دست بزنند. کارهایی مثل قتل و رشوه دادن به گروه های مختلفی از مردم (مثل پلیس و کشیش های کلیسا). اما باید می دانستند که ویلی مسمم تر از این حرفاست که تسلیم شود. دیدیم که در آخر داستان چه کسی ضرر کرد.

مرتبط: ضدقهرمان های دوست داشتنی انیمیشن ها که نمی توانیم از آنها متنفر باشیم! 


2) دستاورد های بزرگ

فیلم ونکا 2023

بهترین بخش Wonka این است که به مخاطب خود می آموزد رویاهای بزرگ داشته باشند و هرگز دست از تلاش برندارند. طبق منطق این فیلم، اگر شخصی ایده های بزرگی در سر داشته باشد، تنها کاری که باید انجام دهد این است که سخت کار کند و مهربان باشد. و اگر این دو اصل را رعایت کند، قطعا موفق خواهد شد. Wonka درس ارزشمندی به شما می دهد. آن هم این است که به دست آوردن ثروت و موفقیت مجانی نیست. اما آنقدرها هم که بسیاری از مردم فکر می کنند دست نیافتنی نیستند.

فیلم Wonka نشان می دهد که افراد طمع کار در نهایت هرچه را که دارند از دست می دهند. و قهرمانان که سخت تلاش کرده اند، پیروز می شوند. به عبارتی دیگر، به ما یاد می دهد که اتفاقات خوب فقط برای افراد خوب و خیرخواهد می افتد. علاوه بر آن، با خلاقیت و مهربانی، انسان ها قادر به انجام هر کاری هستند.


1) پایانی زیبا و تاثیر گذار

قصد اسپویل کردن داستان را ندارم، اما فیلم در نقطه اوج خود به پایان می رسد. دقیقا جایی که ویلی و دوستانش رویاهای خود را به حقیقت تبدیل کرده اند. با این حال، برخی از تماشاگران از این اتفاق چندان خوشحال نبودند و توقع داشتند که فیلم با یک پیامد مثبت به پایان برسد. تا مرموز بودن شخصیت ویلی همچنان حفظ شود. اما فیلم سعی دارد تا مدام تاکید کند که ویلی و دوستانش سال های زیادی تلاش کرده اند و سزاوار این هستند که در پایان به آرزوهای خود دست پیدا کنند.

درست است که ونکا، یک فیلم شاد و سرگرم کننده است. اما از به تصویر کشیدن مسائل دنیای واقعی غافل نمی ماند. در طول فیلم بارها شاهد این مسئله هستیم که نیازمندان در برابر حریصان پیروز نخواهند شد. اما همه‌ی شخصیت ها دست به دست هم می دهند تا این باور غلط را از بین ببرند. و با موفقیت خود به بینندگان ثابت می کند که با تلاش کردن به چیزی که می خواهی دست پپیدا می کنی.

همچنین بخوانید: 5 فیلم با پایان غافلگیر کننده که شما را میخکوب خواهد کرد!


فیلم ونکا با بودجه اولیه 125 میلیونی خود توانست تاکنون بیش از 500 میلیون دلار در سراسر جهان به فروش برسد. و به طور کلی نقدهای مثبتی از منتقدان و طرفداران دریافت کند. شما این فیلم را چگونه ارزیابی می کنید؟ مثل همیشه نظرات خود را در بخش کامنت ها با من و دیگر همراهان وارونه به اشتراک بگذارید.

همچنین در ادامه بخوانید: تئوری‌ های‌ پشت داستان فیلم‌ ها که بهتر است آن‌ ها را بدانید!