وظایف و ویژگی مینرال ها (مواد معدنی )در بدن چیست ؟ وظایف مینرال ها غیر قایل شمارش است.مینرال ها برای داشتن یک زندگی سالم بسیار مهم هستند و بدن بدون آن ها نمی تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.اما وظایف و ویژگی مینرال (مواد معدنی )ها در بدن چیست ؟ کمبود مینرال ها باعث چه بیماری هایی می گردد ؟ مینرال ها در چه مواد غذایی وجود دارند ؟

مصرف میوه برای قطع شدن پریود

وظایف مینرال ها در بدن شامل عملکرد صحیح ارگان های بدن می گردد.تمام مینرال های موجود در طبیعت در بدن ما نیز وجود دارند.و این مورد نشان دهنده این است که مینرال ها دارای نقش اساسی در زندگی ما هستند که مدام باید به روز رسانی شوند.بیش از 15 مینرال  وجود دارد که برای سلامت ما بسیار مهم است. مینرال ها (مواد معدنی) با ویتامین ها همکاری می کنند تا بدن بتواند به منطقه مورد نیاز برسد.ویتامین ها نیز برای مینرال ها کار می کنند.به خصوص مینرال ها ( مواد معدنی )برای حفظ سلول و ساخت دندان سالم، استخوان و پوست مهم هستند. 

علاوه بر این، فشار خون، ریتم قلب، عملکرد عضلات، حفظ تعادل مایع در بدن، تولید مثل و در  بسیاری از عملکردهای دیگر نقش مهمی دارند.در نتیجه تحقیقات علمی، از دست دادن و کمبود  مینرال ها (مواد معدنی) به طور مستقیم بر سلامتی ما تاثیر می گذارد.اما وظایف و ویژگی مینرال ها (مواد معدنی )در بدن چیست؟ بیماری های ناشی از کمبود  مینرال ها (مواد معدنی) چیست؟ مینرال ها (مواد معدنی ) در چه مواد غذایی یافت می شوند؟

وظایف و ویژگی مینرال ها (مواد معدنی )در بدن

مینرال ها  به طور طبیعی در بدن ساخته می شوند و یک کریستال معدنی هستند.مواد معدنی با ویتامین ها در بدن  کار می کنند.همان اندازه که بدن ما به ویتامین ها احتیاج دارد به مینرال ها نیز احتیاج دارد.با معروف ترین مینرال ها (مواد معدنی ) آشنا شوید :

کلسیم

این یکی از  مینرال های (مواد معدنی) مهم برای ساختار بدن سالم است.این ماده معدنی به طور عمده در استخوان های بدن ما یافت می شود.مقدار کلسیم در بدن نه تنها برای استخوان ها بلکه برای تمام توابع بدن نیز اهمیت دارد.همچنین این ماده معدنی دارای اهمیت ویژه در سلامت دندان هاست.کلسیم نقش مهمی در عملکرد طبیعی ماهیچه ها دارد این ماده معدنی برای استفاده از آهن در بدن و برای انتقال مواد غذایی از طریق غشای سلولی مورد نیاز است.

سدیم

سدیم در حفظ تعادل آب در بدن و عبور مواد مغذی از طریق  دیوار سلولی است.و همچنین برای عملکرد صحیح عضلانی و عصبی سالم نیز ضروری است.مقدار زیاد سدیم باعث فشار خون بالا می گردد.

مس

این یکی از مواد معدنی مهمی است که در کبد ذخیره می شود .مس یکی از آنزیم های طبیعی برای بازسازی بافت بدن است.از آهن موجود در هموگلوبین حفاظت می کند.و برای نگهداری ویتامین C ضروری است.

کروم

وظیفه کروم در بدن شکستن قند های ساده در بدن است.و به تعادل انسولین در بدن ،سطح کلسترول و قند خون کمک می کند.کروم؛ برای آنزیم ها و هورمون ها در بدن بسیار مهم است.

ید

ید در محتویات غده تیروئید وجود دارد.این نقش مهمی در مکانیسم کنترل تیروئید، عملکرد ذهنی، انرژی و افزایش وزن دارد.

آهن

آهن یکی از مینرال های ضروری برای سلامت بدن است.و برای تولید  هموگلوبین (گلبول قرمز)، میوگلوبین (رنگدانه عضله) و تولید آنزیم مورد نیاز است.فقط 8٪ از آهن در بدن از رگ های خونی جذب می شود.وجود آهن در بدن برای رشد ضروری است و از ما در مقابل خستگی و بیماری ها محافظت می کند.آهن به خصوص برای زنان بسیار مهم است.زیرا زنان در ماه 2 برابر مردان آهن از دست می دهند.امروزه کمبود آهن در زنان بسیار شایع است.همچنین آهن در بدن به استفاده از ویتامین های گروه B را نیز افزایش می دهد.

منیزیم

منیزیم برای سلامت عضلات و سیستم عصبی سالم بسیار اهمیت دارد.منیزیم  به عنوان ماده معدنی ضد تنش شناخته شده است زیرا به آرامش کمک می کند.منیزیم نقش مهمی در تبدیل شکر به انرژی دارد.این ماده برای استفاده صحیح بدن از ویتامین C ،کلسیم ،فسفر ،سدیم ،پتاسیم نقش اساسی دارد.منیزیم برای داشتن دندان های سالم و سیستم گوارش نیز بسیار مهم است.

فسفر

نه تنها در واکنش های شیمیایی فیزیولوژیکی دخیل است، بلکه در تمام سلول های بدن یافت می شود.و  برای ساختار استخوانی و دندان طبیعی برای عملکرد قلب و عملکرد کلیه  لازم است.

پتاسیم

یکی از مینرال های ضروری است.98 درصد از پتاسیم بدن در دیواره های سلولی یافت می شود.پتاسیم، همراه با سدیم، به حفظ تعادل آب در بدن کمک می کند و غذا را به سلول منتقل می کند.یکی از وظایف مهم پتاسیم انتقال پیام ها در سیستم عصبی است.و به دلیل ارسال اکسیژن به مغز بسیار مهم است.هر روز این ماده معدنی در بدن استفاده می شود و دوباره تولید می گردد.قلب و دیگر عضلات بدن برای حفظ ساختار سالم به پتاسیم نیاز  دارند.قند اضافی، دیورتیک ها، ملین ها، نمک زیاد، الکل و استرس از بدن به همراه این ماده معدنی دفع می شود.

سلنیوم

سلنیوم همراه با ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان و محافظ سلول عمل می کنند.از پیری زودرس و آسیب بافت ها جلوگیری می کند.این گونه تصور می شود که مردان نسبت به زنان به سلنیوم بیشتری احتیاج دارند. نیمی از سلنیوم در مردان در سیستم تولید مثل یافت می شود. سلنیوم برای حفظ کششی بافت ها مهم است.

روی

این ماده معدنی برای همه چیز در بدن مورد نیاز است.در بسیاری از عملکردهای سیستم های بدن تاثیر دارد.برای تبدیل پروتئین به انرژی بسیار مهم است.به رشد جنسی بدن و بهبود زخم کمک می کند.

گوگرد

برای موهای سالم، پوست و ناخن ضروری است.به حفظ تعادل اکسیژن در بدن بسیار کمک می کند.که این امر برای سلامت مغز بسیار مهم است.گوگرد همچنین به عملکرد صحیح ویتامین های گروه B و همچنین عملکرد صحیح کیسه صفرا کمک می کند.
 

بیماری های ناشی از کمبود  مینرال ها (مواد معدنی) چیست؟

کمبود کلسیم :

مشکلات دندان ،کمر درد ،ضعف استخوان ها ،شکستگی

کمبود مس :

بیماری های مغز و اعصاب

کمبود کروم :

– تشکیل انسولین و کلسترول
-اختلالات هورمونی

کمبود ید :

مشکلات تیروئید
کمبود انرژی و وزن

کمبود آهن :

کم خونی و کمبود انرژی
بی حالی
از سوی دیگر افزایش آهن سبب افزایش ریسک سرطان ،سیروز ،دیابت ،مشکلات قلبی ،بی اشتهایی ،کاهش وزن ،حالت تهوع و تنگی نفس می گردد.

کمبود منیزیم :

بیماری های قلبی
بیماری کلیه
کبد
دیابت
فشار خون

کمبود فسفر :

تضعیف عضلات و استخوانها
باعث اختلال در ارتباط میان مغز ،اعصاب و عضلات می شود.

کمبود پتاسیم:

فشار خون
بیماری های مغزی
اسهال
بیماری کلیه

کمبود سدیم :

بیماری های عصبی
تضعیف عضلات

کمبود گوگرد :

مشکلات ناخن ،مو و پوست
کمبود روی
بی اشتهایی
مشکلات رشد
تورم در استخوان ها

در ادامه بخوانید :

با نشانه های کمبود ویتامین در بدن آشنا شویم و به آنها اهمیت دهیم !!!

آیا فکر می کنید پرتقال بزرگترین منبع ویتامین ث است؟!!

تحقیقات جدید نشان می دهد اکثر مکمل های ویتامینی و مینرال ها اثر مثبتی در سلامت ندارند !!!