معمولا با فرا رسیدن روزهای گرم تابستان، سریع تر از سایر فصول سال دچار تشنگی و عطش می شوید. چون بیشتر عرق کرده و آب زیادی را از این طریق از دست می دهید. اگر این آب جایگزین نشود، دچار ضعف، خستگی و سردرد شده و کلیه هایتان آسیب می بیند. به همین دلیل، باید به مصرف آب و سایر نوشیدنی های سالم توجه ویژه ای داشته باشید. اگر می خواهید با بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش و نحوه تهیه آن ها آشنا شوید، این مقاله را تا انتها دنبال نمایید.

مطلب مرتبط: چگونه در تابستان از تعریق بیش از حد جلوگیری کنیم؟

چرا مصرف آب و مایعات کافی برای حفظ سلامتی ضروری است؟

تامین آب مورد نیاز بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. چون آب 60 درصد وزن بدن را تشکیل داده و وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • رطوبت بافت هایی مثل دهان، چشم و بینی را حفظ می کند.
  • دمای بدن را تنظیم می کند.
  • در محافظت از اندام ها و بافت های مختلف بدن نقش دارد.
  • به دفع سموم و مواد زائد کمک می کند.
  • مواد مغذی و اکسیژن را به سلول ها می رساند.
  • در تنظیم فشارخون موثر است.
  • به حفظ سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست کمک می کند.
  • از آسیب دیدن کلیه ها جلوگیری می کند.
  • در حفظ سلامت و زیبایی پوست نقش دارد.

عوامل زیادی روی میزان آب مورد نیاز بدن تاثیر دارند. ورزش کردن، باردار یا شیرده بودن و ابتلا به بعضی بیماری ها مثل تب، اسهال، استفراغ و سنگ کلیه نیاز بدن به مایعات را افزایش می دهد. در فصل تابستان و مناطق گرمسیر نیز بدن به مایعات بیشتری نیاز دارد. 

مطلب مرتبط: قوانین طلایی برای جلوگیری از ابتلا به اسهال در تابستان

بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش

بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش کدامند؟

نوشیدن آب، ساده ترین کاری است که می توانید برای رفع تشنگی خود انجام دهید. با این حال، بعضی از افراد طعم آب را دوست نداشته و ترجیح می دهند که از روش های دیگری برای رفع تشنگی خود استفاده کنند. هر ماده غذایی که در ساختار آن آب وجود داشته باشد، می تواند تشنگی را کاهش دهد. از این مواد غذایی می توان به میوه ها و سبزیجاتی مثل هندوانه، طالبی، گرمک، توت فرنگی و خیار اشاره کرد. این دسته از مواد غذایی به تنهایی یا به شکل نوشیدنی قابل مصرف هستند. در ادامه شما را با نحوه آماده سازی چند نوع از بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش آشنا خواهیم کرد.

طرز تهیه بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش

یکی از بهترین روش هایی که می تواند تشنگی را به خصوص در فصول گرم سال برطرف کند، مصرف نوشیدنی های زیر است:

اسموتی خیار

خیار حاوی 95 درصد آب و مقداری مواد مغذی از جمله ویتامین K، منیزیم و پتاسیم است. این سبزی در مقایسه با سایر سبزیجات بسیار کم کالری است. به طوریکه در یک عدد خیار متوسط فقط 20 کالری انرژی وجود دارد.

اسموتی خیار، یکی از کم کالری ترین و بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش به شمار می رود. برای تهیه این اسموتی به 1عدد خیار رنده شده و 2 قاشق غذاخوری شکر نیاز است. خیار و شکر را با هم مخلوط کرده و به میزان دلخواه آب لیموترش، تخم شربتی، نعنا تازه، یخ و کمی گلاب به آن اضافه کنید. سپس روی آن آب خنک بریزید.

آب هندوانه

92 درصد وزن هندوانه از آب و 6 درصد آن از قند تشکیل شده است. بنابراین، اگر می خواهید از یک نوشیدنی شیرین برای رفع عطش استفاده کنید، هندوانه می تواند گزینه مناسبی باشد. هندوانه منبع بسیار خوبی از الکترولیت ها از جمله منیزیم و پتاسیم است. همچنین به دلیل داشتن ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. در هندوانه آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن وجود دارد که مانع بروز بیماری های قلبی می شود.

اسموتی هندوانه و توت فرنگی

آب 91 درصد وزن توت فرنگی را تشکیل می دهد. بنابراین، ترکیب توت فرنگی و هندوانه می تواند یکی از بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش باشد. اسموتی هندوانه و توت فرنگی از بروز گرمازدگی در فصل تابستان جلوگیری می کند. علاوه بر این، منبع خوب ویتامین C، ویتامین A و فولات (ویتامین B9) محسوب می شود. در افرادی که از این اسموتی استفاده می کنند احتمال ابتلا به آلزایمر، بیماری قلبی و سرطان کمتر است.

اسموتی هندوانه و توت فرنگی از بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش

 2 روش مختلف برای تهیه اسموتی وجود دارد:

  • 3 لیوان هندوانه یخ زده، 1 لیوان توت فرنگی یخ زده، نصف لیوان ماست یونانی، نصف قاشق غذاخوری عسل و نصف لیوان آب (یا شیر بادام) را داخل مخلوط کن ریخته و میکس کنید. در صورت لزوم می توانید از آب و عسل بیشتری برای تهیه این اسموتی استفاده کنید.
  • 1 کیلوگرم هندوانه خرد شده و 12 عدد توت فرنگی را داخل فریزر قرار دهید تا یخ بزنند. سپس هندوانه و توت فرنگی را داخل مخلوط کن ریخته و با هم میکس کنید. برای اینکه اسموتی کمی شیرین تر و خنک تر باشد می توانید 5 قاشق بستنی وانیلی نیز به آن اضافه کنید.

اسموتی هندوانه و سیب

87 درصد وزن سیب از آب تشکیل شده است. این میوه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن مثل دیابت، بیماری قلبی و سرطان را کاهش می دهد.

برای تهیه اسموتی هندوانه و سیب، ابتدا هندوانه را خرد کرده و داخل فریز قرار دهید. سپس به اندازه 4 لیوان هندوانه یخ زده را با نصف لیوان آب سیب، 1 قاشق غذاخوری شکر و 1 قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه داخل مخلوط کن ریخته و میکس کنید.

اسموتی کیوی و موز

84 درصد وزن کیوی و 75 درصد وزن موز از آب تشکیل شده است. این 2 میوه حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند. به همین دلیل، مصرف آن ها به تنظیم فشارخون، حفظ سلامت عروق خونی و پیشگیری از بیماری قلبی کمک می کند.

برای تهیه اسموتی، 2 عدد موز را خرد کرده و داخل فریزر قرار دهید. بعد از اینکه موز یخ زد، آن را از فریز خارج کرده و همراه با 3 عدد کیوی خرد شده، 1 عدد سیب خرد شده، نصف لیوان آب سیب و 4-3 قاشق غذاخوری بستنی وانیلی داخل مخلوط کن بریزید.

اسموتی کیوی و موز از بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش

اسموتی هلو

هلو حاوی 89 درصد آب و مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی مهم مثل ویتامین A، ویتامین C، ویتامین های گروه B و پتاسیم است.  مصرف این میوه به حفظ سلامت قلب و پوست کمک کرده و از بروز سرطان جلوگیری می کند.

اسموتی هلو، یکی از بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش به شمار می رود. برای تهیه این اسموتی، 1 عدد موز خرد شده را برای چند ساعت داخل فریزر بگذارید تا منجمد شود. سپس 6 عدد هلو را پوست گرفته و خرد کرده و همراه با موز، 1 لیوان شیر و مقداری عسل و یخ خرد شده داخل میکسر بریزید. در صورت تمایل می توانید 1 لیوان توت فرنگی یخ زده نیز به این اسموتی اضافه کنید.

اسموتی گرمک

حدود 90 درصد وزن گرمک را آب تشکیل می دهد. این میوه پرآب حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین A است. به همین دلیل، مصرف آن می تواند اشتها را کنترل کرده و سیستم ایمنی را تقویت کند.

برای تهیه اسموتی گرمک به 1 عدد موز یخ زده، نصف گرمک و 3-2 قاشق غذاخوری ماست نیاز دارید. تمام این مواد را همراه با کمی یخ خرد شده داخل مخلوط کن ریخته و با هم میکس کنید.

موهیتو

موهیتو، یکی از بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش محسوب می شود. این نوشیدنی ضمن رفع تشنگی، بوی بد دهان را از بین برده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.برای تهیه موهیتو می توانید به یکی از 2 روش زیر عمل کنید:

  • 2-3 عدد لیموترش، چند شاخه نعنا، نصف لیوان شکر، 2 لیوان آب، 1 لیوان آب گازدار و 1 لیوان یخ خرد شده را آماده کنید. لیموترش را پوست گرفته و آن را خرد کنید. نعنا را نیز خرد کرده و همراه با سایر مواد داخل مخلوط کن ریخته و میکس کنید.
  • بدون اینکه پوست لیموترش را جدا کنید، آن را برش داده و همراه با نعنا و شکر داخل لیوان بریزید. سپس این مواد را بکوبید تا عصاره آن ها خارج شود. روی تکه های لیموترش چند قطعه یخ ریخته و لیوان را با آب گازدار پر کنید.
موهیتو از بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش

بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش: نوشیدنی های سنتی

در گذشته که مصرف آبمیوه و اسموتی متداول نبود، معمولا از نوشیدنی های زیر برای رفع عطش استفاده می شد:

شربت بهار نارنج

به شکوفه های درخت نارنج که در پاییز و زمستان به نارنج تبدیل می شوند، بهار نارنج گفته می شود. از بهار نارنج برای تهیه شربت، دمنوش، مربا و همچنین در عطرسازی استفاده می شود. این گیاه پرخاصیت آرام بخش و نشاط آور است و به کاهش استرس و تنش های عصبی کمک می کند. علاوه بر این، در تنظیم فشارخون و پیشگیری از سرطان نیز موثر است. شما می توانید شربت بهار نارنج را به چند روش مختلف تهیه کنید:

  • 1 لیوان آب و 2 لیوان شکر را با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا دانه های شکر در آب حل شود. دو سوم لیوان عرق بهار نارنج را به آن اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید تا شربت غلیظ شود. سپس 1 قاشق غذاخوری آب لیموترش اضافه کرده و بعد از 2 دقیقه شعله را خاموش کنید. بعد از اینکه شربت سرد شد، آن را داخل لیوان ریخته و همراه با چند تکه یخ بنوشید.
  • نصف لیوان عرق بهار نارنج، نصف لیوان عرق بیدمشک و 1/5 لیتر آب را با 1 قاشق غذاخوری تخم شربتی و کمی زعفران ساییده شده مخلوط کنید. اگر می خواهید شربت شیرین باشد، مقداری عسل را در کمی آب ولرم حل کرده و به آن اضافه کنید.

شربت سکنجبین

شربت سکنجبین، یکی از قدیمی ترین و بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش محسوب می شود. سکنجبین تشنگی را کاهش داده و به دفع سموم و دفع صفرا از بدن کمک می کند. شما می توانید سکنجبین را در منزل تهیه کنید یا آن را به صورت آماده از فروشگاه های مواد غذایی بخرید.

برای تهیه شربت سکنجبین، 2-1 قاشق غذاخوری سکنجبین را داخل یک لیوان آب سرد ریخته  و بهم بزنید. در صورت تمایل می توانید مقداری خیار رنده شده و چند تکه یخ به این شربت اضافه کنید.

شربت سکنجبین از بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش

شربت خاکشیر و تخم شربتی

مصرف این شربت از گرمازدگی جلوگیری کرده و به درمان جوش و کاهش التهاب پوست کمک می کند. علاوه بر این، باعث تقویت حافظه و سیستم ایمنی شده و از بروز بیماری قلبی جلوگیری می کند.

برای تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتی، 2 لیوان شکر و 1 لیوان آب را روی حرارت قرار دهید تا شکر حل شده و شربت غلیظ شود. در صورت تمایل کمی گلاب به آن اضافه کرده و بعد از چند جوش قابلمه را از روی شعله بردارید. بعد از خنک شدن شربت، مقداری از آن را همراه با تخم شربتی، خاکشیر و آب لیموترش داخل لیوان بریزید. چند تکه یخ به آن اضافه کرده و لیوان را با آب پر کنید.

شربت آبلیمو

اضافه کردن مقداری آبلیمو به یک لیوان آب، یکی از ساده‌ ترین روش هایی است که می توانید برای کاهش تشنگی انجام دهید. لیموترش نه تنها به رفع تشنگی کمک می کند، بلکه مقدار زیادی الکترولیت مثل پتاسیم، کلسیم و منیزیم دارد.

برای تهیه 4 لیوان شربت آبلیمو، باید 4 لیوان آب، نصف لیوان آبلیمو، 1 لیوان شکر و در صورت تمایل کمی گلاب، زعفران دم کرده، خاکشیر و خیار رنده شده را با هم مخلوط کنید. اگر می خواهید شربت آبلیمو و نعنا داشته باشید، باید 1 لیوان شکر و 1 لیوان آب را روی حرارت قرار دهید تا دانه های شکر به خوبی حل شده و حجم آن به نصف کاهش پیدا کند. سپس شعله را خاموش کرده و صبر کنید که شربت خنک شود. سپس آب 5 عدد لیموترش را گرفته و همراه با کمی نعنا خرد شده به شربت اضافه کنید. مقداری از شربت را در داخل لیوان حاوی یخ ریخته و روی آن کمی آب گازدار بریزید.

شربت آبلیمو از بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش

شربت بیدمشک

بیدمشک، یک گیاه دارویی است که به اسانس آن عرق بیدمشک گفته می شود. مصرف عرق بیدمشک درد و خستگی را تسکین داده و به حفظ سلامت قلب کمک می کند. شربت بیدمشک، یکی از بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش است که به روش های زیر تهیه می شود:

  • 4 لیوان آب و 3 کیلوگرم شکر را با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. بعد از حل شدن شکر و غلیظ شدن شربت، حرارت را خاموش کرده و صبر کنید که محتویات قابلمه خنک شود. بعد از اینکه شربت کاملا خنک شد، 4 لیوان عرق بیدمشک را به آن اضافه کنید. 2 قاشق غذاخوری از این شربت را برداشته و داخل لیوان بریزید. سپس چند تکه یخ به آن اضافه کرده و لیوان را با آب خنک پر کنید.
  • 2 لیوان آب، 4 قاشق غذاخوری خاکشیر و مقداری زعفران دم کرده را داخل یک پارچ ریخته و با هم مخلوط کنید. سپس 1 لیوان عرق بیدمشک و کمی شکر به آن اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا شکر حل شود. اگر می خواهید شربت خنک تری داشته باشید، می توانید در انتها چند تکه یخ داخل پارچ بریزید.

در ادامه بخوانید: آبرسانی به بدن در گرمای تابستان!