بررسی قسمت هشتم و نهم انیمه 86 Eighty six

با بررسی قسمت هشتم و نهم انیمه هشتاد و شش 86 Eighty six در خدمت شما هستم. اول از همه پیشنهاد می کنم بررسی سایر قسمت های انیمه 86 رو هم بخونید. قسمت هشتم، بعد از مکث کوتاه انیمه هشتاد و شش در قسمت هفتم، مسیر تازه ای رو در پیش گرفت. و دیگه شاهد روند مشابهی نسبت به شش قسمت ابتدایی نبودیم. همچنین قسمت نهم، پرونده برخی از مهم ترین بخش های فصل اول رو بست. و ما مخاطبان رو، بدون هیچ تصوری نسبت به آینده داستان رها کرد. در ادامه با مجله وارونه همراه باشید تا نگاهی به قسمت 8 و 9 انیمه هشتاد و شش بیندازیم.

بررسی قسمت هشتم انیمه هشتاد و شش 86 Eighty six

قسمت هشتم انیمه Eighty six ، در یک کلام، عالی بود. در این قسمت، اطلاعات مهمی مثل سمت تاریک پاراریدها به ما داده شد. همچنین، شخصیت پردازی آنته، دوست لنا، به عنوان یک شخصیت فرعی، رشد بسیار زیادی کرد.

همونطور که در بررسی قسمت چهارم گفته بودم، شخصیت آنته، بسیار نزدیک به خود ما به نظر میرسه. آنته، به خاطر تعصب و یا بدجنس بودن از مردم هشتاد و شش فاصله نگرفته. بلکه مثل خیلی از ما، به دلایلی که در نگاه اول منطقی به نظر میرسن، ترجیح داده سکوت کنه و همرنگ جماعت باشه. اما به خاطر همین موضوع، خودش رو سرزنش میکنه. انیمه 86 ، دقیقا به چنین شخصیتی نیاز داشت. چون خیلی اوقات، بیشتر از اینکه خوش قلب بودن لنا روی ما به عنوان مخاطب تاثیر بذاره، دیدن رفتار آنته باعث درگیر شدن ذهن ما میشه.

قسمت هشتم انیمه Eighty six ، از لحاظ احساسی، بسیار عالی عمل می کند

 بررسی قسمت هشتم و نهم انیمه 86

انیمه هشتاد و شش حواسش به پتانسیل های موجود در داستانش هست. خیلی از آثار جنگی بودن که ترجیح دادن تمرکز خودشون رو بذارن روی نمایش استراتژی ها؛ تا موفق بشن تصویری از سیاست در دنیای داستانشون نمایش بدن. تعداد خیلی زیادی اثر در این ژانر داریم که درباره میهن پرستی و جان فشانی های قهرمانانه هستن. همچنین، گاهی اوقات شاهد آثار هستیم که یه طرف مظلوم رو به نمایش میذارن و طرف مقابل رو کاملا سیاه نشون میدن. (شخصا چندان از سفید و سیاه نمایی خوشم نمیاد.)


همچنین بخوانید: بهترین انیمه های شبیه Darling in the FranXX


اما انیمه 86 مسیر متفاوت یا حتی جالب تری رو در پیش می گیره. و اون هم “شخصیت محوری” هست. این انیمه، به جای اینکه با پر حرفی درباره استراتژی های جنگی، حوصله مخاطب عام رو سر ببره، یا با سیاه نمایی های بیجا، مخاطب حرفه ای رو از خودش زده کنه، روی شخصیت ها و احساسات تمرکز میکنه. به همین دلیل، میتونه نمای جدیدی رو به ما نشون بده و از کلیشه ها دور باشه.

بهترین بخش های قسمت هشتم انیمه Eighty six

 بررسی قسمت هشتم و نهم انیمه 86

قسمت هشتم، دوباره موتور پیشرفت انیمه هشتاد و شش رو روشن کرد. به همین دلیل، شاهد لحظات درخشانی در این قسمت بودیم.

زمانی که تنها اعضای باقی مانده جوخه اسپیرهد، برای آخرین بار در خوابگاه قدم میزدن. یا زمانی که آنته حرف هایی دور از انتظار به لنا زد. همگی بسیار تاثیرگذار و به یادماندنی ظاهر شدن.

اما اگه خودم بخوام بهترین بخش قسمت هشتم رو انتخاب کنم، قطعا سکانس پساتیتراژی مربوط  به شوری نوزن، برادر آندرتیکر یا شین رو انتخاب می کنم. با وجود کوتاه بودن، این سکانس اونقدر از لحاظ احساسی عمیق بود، که ناگهان به خودم اومدم و دیدم که دارم اشک میریزم.

سوالاتی که قسمت هشتم انیمه هشتاد و شش 86 Eighty six به وجود آورد:

یکی از سوالاتی که برای من پیش اومده بود، ماجرای خفه شدن یه نفر در خاطرات شین بود. که در این قسمت، در سکانس پساتیتراژی، متوجه شدیم که قضیه چی بوده.

اما یه سوال مهم هم هست که با توجه به مقدمه چینی ها، دیر یا زود پاسخ داده میشه. و اون هم، موضوع مردن شین هست. موقعی که شین با لنا درباره بلک شیپ ها صحبت می کرد، به این اشاره کرد که خودش تجربه ای نزدیک به مرگ داشته (همون قضیه خفگی). ولی بعدش، خیلی واضح اصلاحش کرد و گفت که در واقع کاملا مرده بوده و به بعد زندگی برگشته. – حالا که صحبتش شد پیشنهاد می کنم یه نگاهی هم به مطلب “هر آنچه باید درباره تجربیات نزدیک به مرگ و DMT بدانید!” داشته باشید.

البته بازگشت از مرگ، اونقدرا هم غیر طبیعی نیست. بلاخره تعداد زیادی از مردم بودن که بعد از مرگ موقت، به زندگی برگشتن. (توی برنامه زندگی پس از زندگی شبکه چهار هم چند نفر از چنین کسانی درباره تجربه شون صحبت کرده بودن.)

به هر حال، فکر نکنم نویسنده، ساده از این موضوع گذر کنه. چون نگاهی دقیق تر به گذشته شین، میتونه برای همه مخاطبان جذاب باشه.

بررسی قسمت نهم انیمه هشتاد و شش 86 Eighty six

قسمت نهم، در نیمه اول روی هیجان، و در نیمه دوم، روی احساسات تمرکز میکنه. و در پایان، ما رو با ذهنی پر از سوال درباره سرنوشت شخصیت ها رها میکنه.

موسیقی متن و اکشن قسمت نهم انیمه هشتاد و شش

 بررسی قسمت هشتم و نهم انیمه 86

موسیقی انیمه هشتاد و شش در کل عملکردی بسیار عالی داره. به طوری که اگه بخش هایی از نیمه اول قسمت نهم رو، پخش کنید و فقط به صدای پس زمینه گوش بدید، احتمالا به وجد میاید. و یاد موسیقی متن اتک میفتید. (از اونجا که آهنگساز هر دو انیمه یکی هستن، شباهت هایی رو میشه در موسیقی صحنه های حماسی شون پیدا کرد.)

به هر حال، موقع نبرد قسمت نهم، برای لحظه ای حس کردم که موسیقی، برای چنین لحظات حساسی، به اندازه کافی تاثیرگذار نیست. و حتی گاهی یکنواخت به نظر میاد. اما انیمه هشتاد و شش باز هم نشون داد که هنوز حرف های زیادی برای گفتن داره. یعنی زمانی که فکر می کردم موسیقی به اندازه کافی خوب نیست. انیمه هشتاد و شش با نیش باز از کنارم گذشت و گفت: «هی، ما ساوانو و یاماماتو رو داریم!» و اونجا بود که یکی از بهترین قطعات موسیقی 86 پخش شد.


طرفداران ساوانو از دست ندهند: موسیقی متن فصل سوم انیمه اتک آن تایتان


انیمه هشتاد و شش از لحاظ گرافیکی همیشه خوب عمل میکنه. البته خب یه سری جزئیات هم وجود دارن که قطعا در نسخه بلوری بهبود پیدا می کنن. همچنین ربات هایی که در این انیمه هستن، طراحی بسیار پر جزئیاتی دارن. و مثل برخی ربات های دیگه که قبلا در ژانر مکا دیده بودیم، برای برخی مخاطبان آزاردهنده نیستن.

قسمت نهم انیمه هشتاد و شش مهم ترین نبرد رو تا حالا توی کل سری داشته. بنابراین، در صورتی که در این قسمت از لحاظ گرافیکی خوب عمل نمی کرد، نسبت به آینده این سری نگران میشدم. اما خوشبختانه عملکرد انیمیشن خیلی خوب بوده. به طوری که شما خیلی اوقات میتونید پخش رو متوقف کنید و از تماشا کردن تمام جزئیات لذت ببرید.

با این وجود، حس می کنم یه مشکلی به وجود اومده؛ که در ادامه راجع بهش صحبت می کنم:

انیمه هشتاد و شش از روی یک لایت ناول اقتباس شده است

 بررسی قسمت هشتم و نهم انیمه 86

انیمه هشتاد و شش اقتباسی از یه لایت ناول محسوب میشه. با وجود اینکه از سال 2018 یه مانگا از این سری هم شروع به انتشار کرد، اما به هر حال اصل کاری همین لایت ناول هست.

خب، حالا این نکته چه ربطی به بحث داره؟ الان توضیح میدم. هر مدیوم، جذابیت های خاص خودش رو داره. و خیلی اوقات، ترفندهایی که ممکنه در یه مدیوم جواب بدن، در یه مدیوم دیگه جواب نمیدن. به همین دلیله که هر وقت اسم “لایو اکشن” میاد، اکثریت یاد خاطرات بدی میفتن.

گاهی، پیش میاد که یه مانگا، با استقبال زیادی مواجه میشه. اما انیمه همون سری، حتی با وجود اینکه از کلمه به کلمه و پانل به پانل مانگا اقتباس کرده، مورد قبول واقع نمیشه. چرا؟ چون همونطور که گفتم، ترفندهایی که ممکنه در یه مدیوم جواب بدن، در یه مدیوم دیگه جواب نمیدن. این یعنی اینکه اگه یه اثر اقتباسی از یه اثر دیگه ست، باید تغییراتی هم به وجود بیاره. البته لزوما نه در اصل داستان. در واقع منظور من اینه که باید یه سری ترفندهایی که در منبع اقتباس استفاده شدن، معادل سازی بشن. نه اینکه عینا به یه مدیوم دیگه منتقل بشن.

این معادل سازی ها، برای آثار اکشنی که از مانگا اقتباس میشن، راحت تره. چون در مانگا، مانگاکا میتونه تصوراتی نسبتا دقیق درباره سکانس اکشن به وجود بیاره. در صورتی که در یه مدیوم مثل کتاب، لایت ناول، تصویرسازی های نویسنده درباره یه بخش اکشن، هر چقدر هم که دقیق باشه، به پای مانگا نمیرسه. چون نوشته ها، پتانسیل اینو دارن که در ذهن هر خواننده، یه تصور متفاوت ایجاد کنن.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه های غیر اقتباسی


سرعت داستان، در نیمه اول قسمت نهم، افزایش ناگهانی پیدا می کند

فکر کنم کم کم دارید متوجه منظورم میشید؛ نه؟ انیمه هشتاد و شش در بخش های احساسی و پردازش به شخصیت ها، عالی عمل میکنه. اما به نظر میرسه وقتی پای یه نبرد بزرگ در میون باشه، مقداری رشته روایت از دستش در میره.

همونطور که در بررسی های قبلی به این موضوع اشاره کرده بودم، ریتم روایت انیمه هشتاد و شش کنده. اما با این وجود، اطلاعات خیلی زیادی رو به ما میده و همین باعث میشه که حس کنیم اتفاقات خیلی سریع در حال رخ دادن هستن.

نیمه اول قسمت نهم، برخلاف این موضوع عمل میکنه. و در نبرد بزرگی که در اون اتفاق افتاد، با سرعتی بیشتر از حد نیاز از قضایا عبور میکنه. میشه گفت از اونجا که سازندگان می خواستن تا جای ممکن به لایت ناول وفادار باشن، وقایع رو مثل همون منبع اقتباس به تصویر کشیدن. و از اونجا که منابعی مثل ناول ها نمیتونن به اندازه مانگاها روی نبردها تمرکز کنن، اینطور شده.

بهتر بود مدت زمان بیشتری به نبرد اسپیرهد اختصاص پیدا می کرد

به هر حال، من نمیگم که نیمه اول قسمت نهم بد بوده. نه، نه؛ اصلا. این بخش خیییییلی با بد بودن فاصله داره. در واقع منظور من اینه که این بخش حیاتی، پتانسیل بیشتری داشت. مثلا من فکر می کنم کمک لنا یکم زود رسید. اگه درگیری مدت بیشتری طول می کشید و ما بیشتر غرق در شرایط می شدیم، طبیعتا رسیدن کمک از طرف لنا خیلی بیشتر تاثیرگذار واقع میشد. اما به جاش اینطور شد که وقتی ما تازه به خودمون اومدیم و یه مقدار بحران رو درک کردیم، لنا وارد ماجرا شد.

یا اینکه آندرتیکر بعد از دور شدن و موقعیت حساس و خطرناکی که براش پیش اومد، نسبتا زود شرایط رو پشت سر گذاشت.

نکته مهم دیگه، بسته شدن پرونده شوری نوزن بود. البته هنوز معلوم نیست که پرونده ش به طور کامل بسته شده یا نه. فکر نکنم به طور کامل از داستان حذف شده باشه. چون هنوز نکات زیادی درباره این شخصیت هستن که ما از اونها بی اطلاع هستیم.


مطلب پیشنهادی: 10 چیز که ما از فصل پنجم انیمه مای هیرو آکادمیا انتظار داریم


اما به هر حال، “خود” شوری نوزن، و نه حواشی مربوط به اون، از داستان حذف شده. در حالی که همچنان علامت سوال هایی راجع به اون وجود دارن. و فکر می کنم بهتر میشد اگه یه مقدار پرداخت به این شخصیت بهتر و بیشتر انجام می گرفت. چون در این صورت، نبرد قسمت نهم برای ما هیجان انگیزتر و تاثیرگذارتر میشد. همونطور که در بالاتر گفتم، سکانس پساتیتراژی قسمت هشتم، تونست اشک من رو در بیاره. در صورتی که حذف شوری نوزن در قسمت نهم برای من در اون حد متاثرکننده نبود. خب این اشتباهه؛ چون اساسا باید تاثیر اتفاقات حیاتی قسمت نهم روی مخاطب بیشتر باشه.

نکته آخر در بررسی نیمه اول قسمت 9 هشتاد و شش

به هر حال، نیمه اول قسمت نهم انیمه هشتاد و شش خوب عمل کرد. اما از بیشترین پتانسیل خودش استفاده نکرد. به نظرم اتفاقاتی که در نیمه اول قسمت نهم افتادن رو، میشد در حداقل دو قسمت به تصویر کشید. (تصور کنید که این نبرد در دنیای واقعی اتفاق می افتاد. آیا تمام مدت زمانش به ده، دوازده دقیقه خلاصه میشد؟ احتمالا خیر.)

نیمه دوم قسمت نهم انیمه هشتاد و شش 86 Eighty six مسیر تازه ای را در پیش می گیرد

 بررسی قسمت هشتم و نهم انیمه 86

بعد از نیمه اول قسمت نهم که روایتی با سرعتی بیشتر از حد معمول داشت، نیمه دوم از لحاظ روایی به حالت قبلی برمی گرده.

یکی از مهم ترین لحظات در این بخش، زمانی بود که فهمیدیم دوست آنته در واقع همون شین بوده. این غافلگیری، باعث شد تا داستانی که آنته در قسمت هشتم تعریف کرد، صرفا برای ما حکم یه خاطره نداشته باشه. و حالا، با توجه به اتفاقات وحشتناکی که برای شین و برادرش افتاد، زمانی که یاد داستان آنته میفتیم، بیشتر برای اون خانواده احساس ناراحتی می کنیم.

همچنین، چند دقیقه پایانی که حرف های اعضای جوخه اسپیرهد در پس زمینه پخش میشد و شاهد دویدن لنا بودیم، فوق العاده بودن. خوشبختانه، شخصیت پردازی، تا اینجا، اونقدری قوی بوده که بتونیم در اون لحظات، احساسی مثل لنا داشته باشیم. حقیقتش فکر می کردم یه روز میشه که لنا و جوخه اسپیرهد با هم ملاقات کنن. اما بعد از پایان قسمت نهم، واقعا نمی تونم به اندازه قبل مطمئن باشم.

همیشه هم لازم نیست مثل فرشتگان نجات باشی!

آنته در قسمت هشتم، رسما دوستی خودش با لنا رو نابود کرد. اما این موضوع، به معنای اتمام نقش این شخصیت در داستان نیست.

همچنین قبلا، بارها و بارها دیده بودیم که لنا، از مقامات بالاتر، درخواست بهبود شرایط برای افراد گردان هشتاد و شش رو میده. اما هر بار توسط بقیه نادیده گرفته میشه.


همچنین بخوانید:

بهترین انیمه ها برای گیمرها!

حقایقی جالب راجع به آلفونس الریک ؛ شخصیت دوست داشتنی کیمیاگر تمام فلزی


و حالا، قسمت نهم، جنبه دیگه ای از شخصیت لنا رو به ما نشون میده: این بار به جای اینکه دست به دامن بالایی ها بشه، خودش دست به کار میشه. همچنین، از عذاب وجدان آنته، برای کمک رسانی به اسپیرهد استفاده میکنه.

در حالی که بسیاری از شخصیت های خوش قلب و مهربان همیشه شبیه فرشته های نجات به نظر میرسن، لنا ترجیح میده برای یه آلبایی شبیه شیطان به نظر برسه. این نکته، برای من خیلی جالب بود؛ چون میشه اینطور هم برداشت کرد که: “فقط بعضی اوقات” هدف قدرت توجیه کردن مسیر رو داره:))

پایان قسمت نهم انیمه هشتاد و شش بیانگر چیزهای تازه ای است

به نظر میرسه پرنده هایی که در آخر، در شب محو شدن، نماد جوخه اسپیرهد باشن. آزادی، و رفتن فراتر از مرزهای تعیین شده، آخرین چیز هایی هستن که ما از اسپیرهد می بینیم. (البته در این قسمت!) بنابراین، نتیجه قسمت نهم، چنین چیزیه: “اینا بلاخره آزاد شدن.” و این اتفاق، همزمان با اتمام قضایای شوری نوزن رخ داد. بنابراین، در حال حاضر، نمیشه حدس های زیادی درباره ادامه داستان زد. چون از قسمت دهم به بعد، شاهد چالش های متفاوت و جدیدی خواهیم بود.

جمع بندی بررسی قسمت هشتم و نهم انیمه هشتاد و شش 86 Eighty six

انیمه هشتاد و شش در قسمت هشتم، فوق العاده ظاهر شد. قسمت نهم، با نیمه اولش، تاحدودی یه پسرفت برای این انیمه محسوب میشه. اما نیمه دوم این قسمت، و همینطور پایان زیبایی که داشت، این موضوع رو جبران کرد.

همچنین خوبه به آهنگ اندینگ، “Hands Up To Sky” هم اشاره کنم که موقع پخش شدن در قسمت هشتم، بیشترین و بهترین تاثیر ممکن رو روی ما گذاشت. همچنین موسیقی سکانس پایانی قسمت نهم هم بسیار زیبا بود.

امیدواریم که از نقد و بررسی قسمت هشتم و نهم انیمه 86 لذت برده باشید. نظر شما درباره انیمه هشتاد و شش چیه؟ راضی هستید؟ فراموش نکنید که نظرتون رو با ما به اشتراک بذارید.

 

در ادامه بخوانید: نقد انیمه هشتاد و شش (قسمت دهم و یازدهم)؛ شوالیه خسته