ارگاسم، خودارضایی و افزایش فشار خون

واقعا آیا خودارضایی باعث افزایش فشار خون می شود؟ فشار خون یعنی فشاری که خون شما به دیواره ی رگ هایتان وارد میکند. اگر فشار خون بالا باشد، امکان ابتلا به بیماری های جدی نظیر حمله ی قلبی، سکته و ایست قلبی هم بالا می رود. اما بالا رفتن فشار خون در زمان خودارضایی و رابطه جنسی کاملا طبیعی است. حتی کسانی که به صورت طبیعی فشار خون بالایی دارند میتوانند از رابطه جنسی بدون هیچ خطری لذت ببرند.

اگر می خواهید بدانید فشار فعالیت بدنی در حین رابطه ی جنسی مانند چیست، باید بگویم که درست مانند بالا رفتن از پله ها با وزنه است. هر کسی که بتواند این فشار و فعالیت بدنی را تحمل کند به راحتی از پس فشار ناشی از رابطه ی جنسی هم بر خواهد آمد. اما رابطه ی میان سکس و فشارخون به همین سادگی ها که فکرش را می کنید نیست. پس با من و مجله وارونه همراه باشید، تا درمورد رابطه ی بین خودارضایی و فشار خون برایتان بگویم.


لینک مرتبط: 7 تصور اشتباه در مورد خودارضایی که نباید آنها را باور کنید! 


خودارضایی باعث افزایش فشار خون می شود؟

همینطور که قبلا گفتم فشار خون و ضربان قلب شما در طول رابطه ی جنسی بالا و بالا تر می رود تا جایی که در زمان ارگاسم به نقطه ی اوج خود رسیده و پس از آن فروکش میکند. بر اساس تحقیقات افرادی که فشار خون نرمالی دارند، در حین رابطه جنسی نهایتا به فشار خون سیستولی معادل 130 میلی متر و ضربان قلبی معادل 130 بار در دقیقه می رسند.

حتی افرادی که سابقه ی فشار خون مزمن دارند، هم با رابطه جنسی و خود ارضایی به خطر نمی افتند. یعنی فشار خون در حین هر گونه رابطه ی جنسی تا حد خطرناک بالا نمیرود. اما این نکته را فراموش نکنید که افرادی که سابقه ی بیماری های زمینه ای دارند از این قائده مستثنی هستند. مثلا کسانی که بیرون زدگی دیواره رگ در ناحیه ی سرشان دارند (آنوریسم)، باید در حین رابطه ی جنسی خیلی مراقب خودشان باشند. چرا که افزایش فشار خون بیرون زدگی دیواره ی رگ در مغز را تحریک میکند. با افزایش فشار، احتمال پارگی رگ بیشتر شده و احتمالا فرد سکته خواهد کرد.

در یکی از نادرترین مواردی که تا به حال در این زمینه اتفاق افتاده، زنی 24 ساله که مبتلا به آنوریسم بود،به علت خود ارضایی و در نهایت خونریزی زیر عنکبوتیه جانش را از دست داد. خونریزی زیر عنکبوتیه زمانی اتفاق میافتد که رگ های خونی مغز در اثر فشار خون پاره شوند و خون به ناحیه ی بین مغز و بافت های اطراف نفوذ پیدا کند. پس اگر مشکلاتی نظیر آنوریسم مغزی دارید با دکترتان در مورد هر گونه فعالیت جنسی و شدت آسیب هایی که ممکن است به مغزتان برسد صحبت کنید.


همچنین بخوانید: تاثیر خودارضایی بر مغز ؛ بعد از خودارضایی چه اتفاقی در مغزتان رخ می دهد؟ 


تحریک جنسی فشار خون را افزایش میدهد!

اگر فکر میکنید فشار خون فقط در حین سکس افزایش پیدا میکند اشتباه کرده اید. چرا که هر گونه فعالیت جنسی، حتی تحریک شدن، فشار خون را افزایش می دهد. تحریک شدن باعث ایجاد فرآیندهای پیچیده ای در بدنتان می شود. فرآیندهایی که تمام بدنتان از جمله سیستم عصبی، سیستم گردش خون و حتی میزان ترشح هورمون از غده های بدنتان را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید باید بگویم که تحریک جنسی از نظر عملی به چهار فاز تقسیم می شود: هیجان، پایایی، ارگاسم و آرامش.

فاز هیجان

در طول این فاز ضربان قلبتان افزایش پیدا کرده و فشار خونتان هر لحظه بیشتر و بیشتر می شود. نشانه های دیگر این فاز شامل افزایش سرعت تنفس، افزایش فشار خون به واژن، و انقباض عضلات می شود.

فاز پایایی

در طول این فاز تمام علائم فاز هیجان ادامه پیدا می کنند. این نشانه ها که شامل افزایش ضربان قلب و افزایش فشار است تا زمانی که به ارگاسم برسید هم چنان ادامه پیدا می کند.

فاز ارگاسم

فشار خون و ضربان قلب در این فاز به حداکثر می رسد تا جایی که به ارگاسم برسید و عضلاتتان خود به خود منقبض شود.

فاز آرامش

در این فاز که درست پس از ارگاسم اتفاق می افتد بدنتان خیلی سریع به حالت نرمال پیش از تحریک بر می گردد.

فواید رابطه ی جنسی

تحقیقات علمی بسیار کمی بر فواید رابطه ی جنسی تمرکز کرده اند. اما نکات بسیار مفیدی در این باره می دانم که همگی از تجربیات شخصی افراد هستند و به اشتراک گذاشتنشان خالی از لطف نیست. فواید رابطه ی جنسی شامل:

رابطه ی جنسی ریسک ابتلا به پروستات را کاهش می دهد!

براساس تحقیقات انجام شده هر چه تعداد نعوظ در مردان بیشتر باشد، امکان ابتلا به مشکلات ناشی پروستات کمتر خواهد بود. البته برای پیدا کردن رابطه ی دقیق بین این دو فاکتور باید تحقیقات بیشتری انجام شود. در یکی از تحقیقاتی که درسال 2016 بر روی 31925 مرد انجام شد محققان به نتیجه ی جالبی رسیدند. در این تحقیق ثابت شد که مردانی که بیش از 21 بار در ماه به نعوظ می رسند ده سال دیر تر از مردانی که 4 تا 7 بار در ماه نعوظ دارند به مشکلات پروستات از جمله سرطان رو به رو خواهند شد.


لینک مرتبط: پیشگیری از سرطان پروستات با 5 ماده غذایی! 


رابطه ی جنسی به سلامتی قلبتان کمک می کند!

همان طور که قبلا هم گفتم فشار رابطه ی جنسی به کارکرد قلب، درست مانند فعالیت بدنی ملایم است. مثل بالا رفتن از پله ها با وزنه! در واقع این گونه فعالیت های بدنی برای بدن و سلامتی قلب و عروق مفید هستند. هر چند تحقیقات مدونی در این مورد انجام نشده اما می توان گفت که رابطه ی جنسی هم در بهبود عمکلرد قلب و سلامتی عروق نقش بسزایی دارد.

عوارض جانبی رابطه ی جنسی چیست؟

همان طور که قبلا گفتم رابطه ی جنسی در کل خیلی خوب است. هر چند شایعات زیاد است، اما معمولا عوارض جانبی برای رابطه ی جنسی گزارش نشده است. اما باید جزیی ترین نکات را هم در نظر داشت. در ادامه کوچک ترین عوارضی که ممکن است پیش بیاید را برایتان شرح می دهیم:

سوزش واژن

خیلی از اوقات رابطه ی جنسی موجب سوزش و دردناک شدن واژن می شود. البته زخم ناشی از این سوزش خیلی زود از بین می رود و در کل بعید است به مشکل جدی تبدیل شود. این را هم بگویم که براساس تحقیقات انجام شده 71.5 درصد از زنان هیچ مشکلی با سوزش واژن نداشته و زخمشان خیلی زود التیام پیدا می کند. برای اطلاعات بیشتر بخوانید: دلایل سوزش بعد از رابطه جنسی در زنان و مردان و نحوه پیشگیری 

عفونت

لوازم پیشگیری از بارداری در این زمینه کمکتان می کنند. خیلی از عفونت های مقاربتی با استفاده از کاندوم هرگز پیش نخواهند آمد. پس استفاده از کاندوم را فراموش نکنید تا خود و همسرتان را از شر بیماری های مقاربتی حفظ کنید. یادتان باشد رحم خانم ها محل بسیار مناسبی برای رشد باکتری هاست. چرا که دما و رطوبت مناسبی دارد. پس خانم ها بیش از آقایان به بیماری های مقاربتی دچار می شوند. بر همین اساس خانم ها باید دو برابر آقایان به فکر سلامتی شان باشند.


مطلب مرتبط: بیماری‌های مقاربتی رایج که احتمالا حتی اسم‌شان را هم نشنیده‌اید! 


اعتیاد

در حین رابطه ی جنسی هورمونی به نام دوپامین از مغزتان ترشح می شود. این هورمون و سایر هورمون هایی که در طول سکس آزاد می شوند موجب ایجاد حس سر خوشی درشما می شوند. درست مانند این می ماند که بدنتان به خودش جایزه بدهد. گاهی پیش میایید که افراد به این هورمون اعتیاد پیدا میکنند. یعنی رفتارهایی بروز میدهند که موجب ترشح این هورمون شود. اعتیاد به سکس یک مشکلات روانی بسیار پیچیده است که نیاز به درمان دارد. بنابراین نیاز است که با یک متخصص روانشناس یا یک سکس تراپیست با تجربه در این مورد مشورت شود.

اعتیاد به رابطه ی جنسی موجب می شود:

  • رابطه های دوستانه تان از بین برود
  • برای برنامه هایتان وقت کم می آورید
  • سرگرمی های دیگرتان را از دست می دهید
  • نمی توانید به چیزی جز سکس فکر کنید.

همچنین بخوانید: آیا اعتیاد به رابطه ی جنسی به لحاظ علمی ثابت شده است؟؟؟ 


چه زمانی باید با دکترم مشورت کنم؟

اگر فکر می کنید رابطه ی جنسی به سلامتی شما آسیب می رساند باید با یک سکس تراپیست یا پزشک معالجتان مشورت کنیداگر مرد هستید و در نعوظ مشکل دارید حتما به فکر باشید چرا که ممکن است مشکل شما نشانه ای از یک بیماری زمینه ای جدی مانند دیابت باشد.در هر صورت اگر علائم زیر را دیدید وقت تلف نکنید و سریعا با یک پزشک مشورت کنید.

  • درد
  • بی حسی
  • سوزش

کلام آخر

خودارضایی باعث افزایش فشار خون می شود؟ هر گونه فعالیت جنسی موجب افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود. این افزایش فشار خون حتی برای کسانی که سابقه ی فشار خون مزمن دارند خطرناک نیست. پس حتی بیماران هم می توانند از تجربه ی داشتن یک سکس عالی لذت ببرند. اما بیماری هایی هم هستند که شامل این قائده نمی شوند. مثلا کسانی که آنوریسم مغزی دارند. رابطه ی جنسی در این افراد باید با مشورت پزشک انجام شود.   

در ادامه بخوانید: 7 مورد از آزمایشات مهم برای مردان که حتما باید آنها را انجام دهند!