اگرچه بیشتر افراد کدو حلوایی را به عنوان یک سبزی می شناسند، اما از نظر علمی به دلیل داشتن دانه یک میوه محسوب می شود. با این حال، گفته می شود که از نظر تغذیه ای به سبزیجات شباهت بیشتری دارد. کدو حلوایی به غیر از طعم لذیذش، بسیار مغذی است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. در ادامه شما را با 10 مورد از فواید کدو حلوایی آشنا می‌ کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

فواید کدو حلوایی

مهم ترین فواید کدو حلوایی که علم آن ها را ثابت کرده است، عبارتند از:

1. بسیار مغذی است

یک لیوان (245 گرم) کدو حلوایی پخته حاوی 49 کالری انرژی است. در این میزان کدو حلوایی مواد مغذی زیر وجود دارد:

  • چربی: 0/2 گرم
  • پروتئین: 2 گرم
  • کربوهیدرات: 12 گرم
  • پتاسیم: معادل 16 درصد نیاز روزانه بدن
  • مس: معادل 11 درصد نیاز روزانه بدن
  • منگنز: معادل 11 درصد نیاز روزانه بدن
  • ویتامین B2: معادل 11 درصد نیاز روزانه بدن
  • ویتامین E: معادل 10 درصد نیاز روزانه بدن
  • آهن: معادل 8 درصد نیاز روزانه بدن
  • مقدار کمی منیزیم، فسفر، روی و ویتامین های گروه B از جمله فولات (ویتامین B9)

این ماده غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است، اما کالری نسبتا کمی دارد. چون 94 درصد وزن آن از آب تشکیل شده است.

کدو حلوایی همانند بسیاری از سبزیجات نارنجی رنگ مثل هویج سرشار از بتا-کاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. بسیاری از فواید کدو حلوایی از بتا- کاروتن موجود در آن ناشی می‌شود. بدن برای بینایی، از بین بردن میکروب ها و فعالیت سیستم تولید مثل به ویتامین A نیاز دارد. این ویتامین به سلامت قلب، ریه ها، کلیه ها و سایر اندام ها کمک می کند.

مرتبط: مقوی ترین خوراکی های پاییز که سیستم ایمنی شما را تقویت می کنند 

مواد مغذی کدو حلوایی

2. احتمال ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد

رادیکال های آزاد، مولکول هایی هستند که توسط فرآیندهای متابولیکی بدن تولید می شوند. اگرچه این مولکول ها بسیار ناپایدار هستند، اما می توانند به از بین بردن باکتری های مضر کمک کنند. با این حال، اگر میزان آن ها در بدن از حد طبیعی بالاتر باشد، استرس اکسیداتیو ایجاد می شود که با بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی و سرطان مرتبط است.

کدو حلوایی حاوی آنتی اکسیدان های بسیاری مانند آلفا-کاروتن، بتا-کاروتن و بتا-کریپتوگزانتین است. این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از آسیب دیدن سلول ها جلوگیری می کنند. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند که این آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر آسیب ناشی از نور خورشید محافظت می کنند و خطر ابتلا به سرطان و بیماری های چشمی را کاهش می دهند. با این حال، باید در این زمینه مطالعات بیشتری روی انسان انجام شود.

3. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

کدو حلوایی سرشار از مواد مغذی‌ای است که در فعالیت سیستم ایمنی بدن نقش دارند. برای مثال، بتا-کاروتن بالایی دارد که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند. مطالعات نشان می دهد که ویتامین A می تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و به مبارزه با عفونت ها کمک کند. افراد مبتلا به کمبود ویتامین A سیستم ایمنی ضعیف تری دارند.

در کدو حلوایی مقدار زیادی ویتامین C وجود دارد که تولید گلبول های سفید خون را افزایش می دهد، به عملکرد سلول های ایمنی کمک می کند و در بهبود زخم ها نقش دارد.

به غیر از دو این ویتامین، کدو حلوایی منبع خوب ویتامین E، آهن و فولات محسوب می شود که همه آن ها به فعالیت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

تقویت سیستم ایمنی از فواید کدو حلوایی است

4. به حفظ سلامت چشم ها کمک می کند

با بالا رفتن سن احتمال کاهش بینایی افزایش می یابد. خوشبختانه، دریافت مواد مغذی مناسب می تواند خطر از دست دادن بینایی را کاهش دهد. یکی از مهم ترین فواید کدو حلوایی محافظت از قدرت بینایی است.

بتا-کاروتن موجود در این ماده غذایی به تامین ویتامین A مورد نیاز بدن کمک می کند. ویتامین A در حفظ سلامت چشم ها موثر است و به شما کمک می کند که به خصوص در شرایطی که میزان نور کم است، به خوبی ببینید. تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین A یکی از دلایل بسیار شایع نابینایی است. در افرادی که بتا-کاروتن بیشتری دریافت می کنند، احتمال ابتلا به آب مروارید به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

کدو حلوایی، یکی از بهترین منابع لوتئین و زآگزانتین است. این دو ترکیب که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، خطر ابتلا به دژنراسیون وابسته به سن ماکولا (AMD) و آب مروارید را کاهش می دهند.

علاوه بر این، کدو حلوایی مقدار زیادی ویتامین C و ویتامین E دارد که به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و از آسیب سلول های چشم توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند.

مرتبط: وظایف و ویژگی مینرال ها (مواد معدنی) در بدن چیست؟ 

5. به دلیل کم کالری بودن به کاهش وزن کمک می کند

کدو حلوایی، یک خوراکی بسیار مغذی محسوب می شود. اما با وجود اینکه سرشار از ویتامین و مواد معدنی است، کالری بسیار کمی دارد. به طوریکه، با مصرف هر یک لیوان آن کمتر از 50 کالری انرژی وارد بدن می شود. به همین دلیل، می توانید از این خوراکی پرخاصیت در رژیم های کاهش وزن استفاده کنید. کدو حلوایی علاوه بر کم کالری بودن، مقدار زیادی فیبر دارد که به کاهش اشتهای شما کمک کرده و از بروز یبوست جلوگیری می کند.

کدو حلوایی به کاهش وزن کمک می کند

6. احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

سرطان، یک بیماری جدی است که باعث رشد غیرطبیعی سلول ها می شود. سلول های سرطانی رادیکال آزاد تولید می کنند تا به آن ها در تکثیر سریع کمک کند.

کدو حلوایی سرشار از کاروتنوئید است. کاروتنوئیدها ترکیباتی هستند که می توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند. در نتیجه، رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و از این طریق احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

بررسی 13 مطالعه نشان داد در افرادی که آلفا-کاروتن و بتا-کاروتن بیشتری دریافت می‌ کنند، خطر ابتلا به سرطان معده به میزان قابل توجهی کمتر است. سایر مطالعات هم نشان داده اند که مصرف کاروتنوئیدها از بروز سرطان های گلو، لوزالمعده و سینه جلوگیری می کند. این فواید فقط زمانی حاصل می شود که از غذاهای حاوی ویتامین A استفاده کنید. به عبارت دیگر، مکمل های ویتامین A نمی توانند به تنهایی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

مطلب مرتبط: مواد غذایی که خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهند

7. برای سلامت قلب مفید است

از سایر فواید کدو حلوایی می توان به نقش آن در پیشگیری از بیماری های قلبی اشاره کرد. این ماده غذایی پرخاصیت سرشار از پتاسیم، ویتامین C و فیبر است که همه آن ها با سلامت قلب مرتبط هستند.

مطالعات نشان داده‌ اند افرادی که پتاسیم بیشتری دریافت می ‌کنند، فشار خون پایین ‌تری دارند و کمتر از از سایرین به سکته مغزی مبتلا می شوند. گفته می شود که دریافت کافی پتاسیم به اندازه کاهش مصرف سدیم (نمک) در درمان فشار خون بالا اهمیت دارد.

آنتی اکسیدان های کدو حلوایی از کلسترول بد (LDL) در برابر اکسید شدن محافظت می کنند. هنگامی که ذرات کلسترول LDL اکسید می شوند، در دیواره عروق خونی انباشته شده، عبور خون را با مشکل روبرو کرده و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهند.

حفظ سلامت قلب از فواید کدو حلوایی است

8. به حفظ سلامت پوست کمک می کند

کاروتنوئیدهای کدو حلوایی  می توانند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کنند. پس از مصرف، کاروتنوئیدها به اندام های مختلف از جمله پوست منتقل می شوند. این ترکیبات مفید از سلول های پوست در برابر آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت می کنند.

کدو حلوایی به دلیل داشتن ویتامین C در حفظ سلامت پوست نقش دارد. بدن از این ویتامین برای ساخت کلاژن، پروتئینی که پوست را قوی و سالم نگه می دارد، استفاده می کند.

علاوه بر این، کدو حلوایی حاوی لوتئین، زآگزانتین، ویتامین E و آنتی اکسیدان های دیگری است که سیستم دفاعی پوست را در برابر اشعه UV تقویت می کنند.

مطلب مرتبط: غذاهای مفید برای پوست که به شما پوستی سالم و با طراوت می بخشند!

9. در پیشگیری از دیابت و کنترل علائم آن موثر است

گنجاندن کدو حلوایی در رژیم غذایی افراد دیابتی می تواند به کنترل قند خون کمک کند. در یک مطالعه مشاهده شد که ترکیب دو عصاره گیاهی که یکی از آن ها پلی ساکاریدهای کدو حلوایی بود، به کاهش قند خون در موش ها کمک می کند. اگرچه این مطالعه روی انسان انجام نشده است، اما پتانسیل این ترکیبات گیاهی را در کنترل دیابت نوع دو نشان می دهد. با این حال، برای نتیجه گیری قطعی باید مطالعات بیشتری انجام شود.

مطلب مرتبط: 8 توصیه به بیماران دیابتی در روزهای گرم تابستان

10. به راحتی می توانید آن را وارد رژیم غذایی خود کنید

کدو حلوایی نه تنها خوشمزه است، بلکه در تهیه بسیاری از غذاها کاربرد دارد. از این ماده غذایی به دلیل طعم شیرینی که دارد، در تهیه انواع کیک و شیرینی استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای درست کردن سوپ و پاستا استفاده کرد.

تخمه کدو حلوایی هم سرشار از مواد مغذی بوده و برای سلامتی مفید است. به عنوان مثال، می تواند به حفظ سلامت قلب و مثانه کمک کند. علاوه بر این، استرول های گیاهی موجود در آن میزان کلسترول خوب (HDL) را افزایش داده و به پایین نگه داشتن فشار خون کمک می کنند.

در تخمه کدو حلوایی یک اسید آمینه به نام تریپتوفان وجود دارد که در بدن به ساخت سروتونین کمک می کند. سروتونین در فرآیند خواب نقش دارد.

تخمه کدو حلوایی و فواید آن

چه افرادی نمی توانند از  کدو حلوایی استفاده کنند؟

کدو حلوایی بسیار سالم و برای بیشتر مردم بی خطر است. با این حال، بعضی از افراد ممکن است پس از خوردن آن دچار آلرژی شوند.

کدو حلوایی کمی دیورتیک (ادرار آور) است؛ به این معنی که خوردن مقدار زیادی از آن می‌ تواند میزان آب و نمکی را که از بدن به شکل ادرار دفع می شوند، افزایش دهد. این اثر ممکن است به افرادی که از داروهای خاصی مانند لیتیوم استفاده می کنند، آسیب برساند. دیورتیک ها توانایی بدن را برای دفع لیتیوم مختل می کنند و به بروز عوارض جانبی جدی منجر می شوند.

اگرچه کدو حلوایی یک غذای سالم محسوب می شود، اما بسیاری از غذاهای ناسالم تهیه شده با آن از جمله شیرینی جات، سرشار از شکر هستند. بنابراین، مصرف آنها نمی تواند به شما در بهره مندی از فواید کدو حلوایی کمک کند. اگر هدف شما از مصرف این ماده غذایی حفظ سلامتی است، بهتر است بدون افزودن شکر از آن استفاده کنید.