با معرفی بهترین فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب در خدمت شما هستیم. سریال بازی مرکب (Squid Game) به سرعت به یک پدیده‌ در دنیای فیلم و سریال و پربیننده ترین سریال نتفلیکس تبدیل شد. بازی مرکب، به راحتی توجه میلیون‌ ها بیننده در سراسر جهان را به خود جلب کرده است. چرا که مردم سناریوی فیلم‌ هایی را دوست دارند که هیجان انگیز باشد و مجذوب کارکترهایی می شوند که احساسات آنها را بر انگیزد.

در Squid Game شاهدِ نبرد بازیکنان به سبک بتل رویال و صحنه های اکشن و جذاب زیادی بودیم که باعث شد سریال به هیچ وجه برای تماشاگر کسل کننده نباشد. به همین دلیل، با وجود این که تنها یک فصل از بازی مرکب منتشر شده است، این سریال موفقیت چشمگیری در سراسر جهان داشته است.

مرتبط:

انیمه های شبیه Squid game ؛ بازی با مرگ! 

ریالیتی شو اسکوئید گیم | نتفلیکس Squid Game واقعی را اجرا می کند! 

فصل دوم سریال squid game ؛ هرآنچه در این مورد می دانیم!

فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب

از آنجایی که طرفداران فیلم‌ های درام هیجان انگیز به دنبال فیلم هایی مشابه بازی مرکب هستند. تصمیم گرفتیم فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب که میخکوب تان می کنند را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

1. آلیس در سرزمین مرزی / Alice in Borderland

آلیس در سرزمین مرزی از فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب

“آلیس در سرزمین مرزی” در دسامبر ۲۰۲۰ منتشر شد. در این فیلم، آریسو (Arisu) به همراه دوستانش، در توکیوی خالی از سکنه رها شده‌اند و مجبور هستند بازی‌های خطرناک و مرگبار انجام دهند ‌که نوع بازی و میزان دشواری آن با ورق‌ های بازی تعیین می شود.

آریسو و دوستانش باید از هوش و قدرت خود برای زنده ماندن بهره بگیرند. آنها باید در حین انجام بازی‌ های مرگبار شجاعت به خرج دهند، تا پس از به پایان رساندن بازی خود ویزا دریافت کنند. با دریافت ویزا آنها باید بیشتر با یکدیگر رقابت کنند و اگر هم ویزا منقضی شود، آنها کشته خواهند شد. با این حال، هیچکس نمی داند که این بازی‌ ها چرا و توسط چه کسی اداره می شود. خوشبختانه، آریسو یک گیمر بسیار ماهر است و همین باعث می شود خلاق‌ تر و موفق‌ تر از رقیبان خود باشد.

پس از شروع فیلم، کمی زمان می برد تا این اثر راز آلود و عجیب بتواند توجه بینندگان را به خود جلب کند و باعث شود تماشاگران سر جای خود میخکوب شوند. آلیس در سرزمین مرزی تقریبا یک سال قبل از سریال بازی مرکب پخش شد و مانند آن تمام بازی های سرگرم کننده دوران کودکی کارکترها را به خطراتی بزرگ و کشنده تبدیل می کند.

مرتبط:

بهترین فیلم های زمستانی | فیلم هایی از جنس سوز و سرما

7 فیلم نفس گیر از سینمای کره جنوبی


2. پیر پسر / Old Boy

اولد بوی از فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب

در لیست فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب این مورد یکی از بهترین هاست. جمله‌ی “انتقام یک غذای سرد است که به بهترین شکل سرو میشود” کاملاً نمایانگر این فیلم است. این فیلم ژانری کلاسیک دارد و در سال ۲۰۰۳ منتشر شده است. Old Boy فیلم اقتباس شده از مانگایی با همین نام (اثر گارون تسوچیا) می باشد.

این فیلم در مورد مردی به نام Oh Dae-su است که بدون هیچ دلیل واضحی در یک اتاق از خواب بیدار می شود. او پس از ۱۵ سال بالاخره آزاد شده و تصمیم می گیرد معمای دزدیده شدن خود را حل کند، ولی به جوابی می رسد که وحشتناک‌ تر از چیزی یود که تصور می کرد.

فیلم Old Boy در سال ۲۰۰۴ موفق به کسب جایزه‌ی بزرگ جشنواره فیلم کن شد و در سال ۲۰۰۸ سی ان ان (شبکه‌ی خبری ایالات متحده آمریکا) آن را یکی از ۱۰ فیلم برتر آسیا در تاریخ معرفی کرد.

مرتبط: تئوری های سریال بازی مرکب که ممکن است واقعیت داشته باشند! 


3. انگل / Parasite

انگل از فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب

یکی دیگر از بهترین فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب فیلم کره ای “انگل” است. اگر از تماشای سریال Squid Game لذت بردید، به شما پیشنهاد میکنم حتما فیلم انگل به نویسندگی و کارگردانی بونگ جون-هو (Bong Joon-ho) را نیز تماشا کنید. این فیلم برنده چهار عنوان متفاوت از جمله بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان در مراسم اسکار شد. نکته‌ی قابل ذکر این است که فیلم انگل نخستین فیلم غیر انگلیسی زبان است که برندهٔ جایزه‌ی بهترین فیلم آکادمی اسکار شده‌ است.

بونگ جون-هو در فیلم Parasite با بهترین استفاده از کارکترها، تصویر سازی‌ای فوق العاده را ارائه داده است و توجه مردم جهان را به فیلم‌ های غیر انگلیسی جلب کرد. در این فیلم، خانواده‌ی کیم، یکدیگر را به عنوان کارمندانی که نسبت خانوادگی با هم ندارند، به خانواده‌ی پارک معرفی می‌ کنند، تا  به عنوان خدمتگذارِ آنها بتوانند در خانه‌ی پارک‌ها نفوذ کنند. فیلم انگل یک فیلم ۱۳۲ دقیقه‌ای است که در حین تماشای آن متوجه تشابه آن با بازی مرکب در تصویرسازی مشکلات مردم کره، می شوید.

مرتبط: نقد و بررسی فیلم parasite (انگل) ؛ فیلمی درخشان از میان سیاهی‌های زندگی 


4. پلتفرم / The Platform

پلتفرم از فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب

فیلم پلتفرم ساخت اسپانیا است که ژانری ترسناک و علمی-تخیلی دارد. پخش آن از سال ۲۰۱۹ آغاز شد. این فیلم جایزه‌‌ی “انتخاب مردم در بخش جنون نیمه شب” را دریافت کرد و حتی موفق شد با نتفلیکس یک قرارداد پخش تنظیم کند. طبق این قرارداد کمپانی نتفلیکس حق پخش جهانی فیلم را خرید و آن را در مارس ۲۰۲۰ منتشر کرد.

در پلتفرم، همانند سریال بازی مرکب، کارکترها مجبور هستند تا برای زنده ماندن هر کاری انجام دهند. این فیلم در یک برج بلند و عمودی با صدها طبقه اتفاق می‌ افتد که در هر سلول آن دو زندانی به مدت یک ماه زندگی می کنند.

در وسط این برج، سکوی مربع شکل شناوری وجود دارد که روی آن غذاهایی وجود دارد که زندانی‌ها در بدو ورود خود به عنوان غذاهای مورد علاقه خود اعلام کرده بودند. این سکو به شکل آسانسور از بالاترین طبقه به طرف پایین ترین طبقه حرکت می کند و در هر طبقه برای اینکه زندانیان غذا بردارند، چند دقیقه متوقف می شود. با وجود اینکه هر روز غذای زیادی روی آن قرار می گیرد، اما چون زندانیان طبقه‌ های بالاتر بیش از نیاز خود غذا برمیدارند و غذاها حیف و میل می شود، به طوری که وقتی این سکو به طبقات پایینی می رسد چیز خاصی برای خوردن پیدا نمی شود.

پس از اتمام یک ماه، زندانی‌ های همه‌ی طبقه‌ ها پس از بیدار شدن از یک خواب شبانگاهی متوجه می شوند که جابه‌جا شده‌ اند و خود را در سلول‌ طبقه‌ ای دیگر می بینند. نه کارکترهای فیلم پلتفرم نه تماشاگران، نمی دانند که بعد از آن برج به کجا خواهند رسید و یا برای زنده ماندن باید چه کاری انجام دهند.

مرتبط: بررسی فیلم The Platform ؛ از من اکنون طمع صبر و دل و هوش مدار! 


5. برف شکن ۲۰۲۰ / Snowpiercer

برف شکن از فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب

برف شکن یک فیلم پسا آخر الزمانی است که پس از یک فاجعه‌ی جوی، تنها بازماندگان کره‌ی زمین، در قطاری به نام ‘برف شکن’ زندگی می کنند و دنیا را می گردند. در این حال، جهان خارج از قطار در پی آزمایش ناموفق تغییر اقلیم، غیرقابل سکونت باقی می ماند و جنگ وحشتناک طبقاتی در داخل قطار رخ می دهد.

این فیلم، همانند سریال بازی مرکب دارای اتفاقات اکشن زیادی است و به دلیل در بر گرفتن معضلات اجتماعی و اقتصادی، بسیار هیجان انگیز است.

این مجموعه، بر اساس رمانی مصور فرانسوی به نام Le Transperceneige، به کارگردانی بونگ جون-هو ساخته شده است و برخلاف تمام ضعف های موجود در رمان، با بهره گرفتن از ترفند های نوآوری که در صنعت فیلم و سینما استفاده می شود، تبدیل به اثری موفق شد. برای مثال یکی از ضعف‌ های رمان در این است که صرفا حول اقدامات خشونت بار فقرا علیه ثروت مندان می چرخد، اما این ضعف به گونه‌ای توسط بونگ جون-هو برطرف شد که فیلم برف شکن، به یک درام بی نقص و مهیج تبدیل شد.

در ادامه بخوانید » 20تا از بهترین فیلم های مافیایی (گانگستری) که حتما باید ببینید!


6. پاکسازی / The Purge

پاکسازی از فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب

پاکسازی، یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی (James DeMonaco) با ژانر ترسناک، علمی-تخیلی و مهیج است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. فصل اول آن، با نظرات متفاوتی از بینندگان و منتقدان رو به‌ رو شد‌. این اثر، بر خلاف سریال بازی مرکب در قالب یک بازی وحشتناک نیست، اما در عوض، چیزی فراتر از آن است. چرا که فیلم پاکسازی بیشتر روی شخصیت پردازی کارکترها تمرکز می کند و این در حالی است که ممکن است این تصمیم پر ریسک، عواقبی داشته باشد.

سناریوی این فیلم این گونه است: در آمریکا قانونی تصویب می شود که هر سال به مدت ۱۲ ساعت (از ۷ صبح تا ۷ بعد از ظهر) تمامی جنایات از جمله قتل، آتش سوزی، سرقت و تجاوز، قانونی می شود -مگر در برابر مقامات دولتی-. در این ساعات هیچ خدمات اضطراری در دسترس نیست. همان طور که میتوان تصور کرد این فیلم دارای سکانس های خوفناک و هیجان انگیز زیادی می باشد.

مرتبط: بهترین فیلم های علمی تخیلی ماجراجویی دهه ی 1970 


7. دانگانرونپا / Danganronpa

دانگانرونپا از فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب

دانگانرونپا، در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و انیمه‌‌ای اقتباس شده از یک بازی ویدئویی مشهور می‌باشد. داستان این مجموعه انیمه‌ای در مدرسه‌ای معتبر اتفاق می‌افتد که دانش آموزان برتر کشور در آن گرد هم آمده‌ اند تا درس بخوانند و تعلیم ببینند. اما این دانش آموزان نمی دانند که به زودی قرار است در کلاس‌ های وحشتناک آن گرفتار شوند یا حتی مجبور شوند برای زنده ماندن در یک مسابقه‌ی مرگبار با یکدیگر مبارزه کنند‌.

با وجود این که دانگانرونپا، شباهت زیادی به سریال بازی مرکب دارد، اما باید توجه داشت که این انیمه بیشتر جنبه‌ی خیالی دارد و در نتیجه نکات روانشناختی کمتری در آن دیده می شود. این انیمه زمان کمی برای ساخت در اختیار داشت، اما با این حال، همچنان می توان صحنه‌ های اکشن و شوک برانگیز زیادی را در آن مشاهده کرد.

مرتبط: 


8. کیاجی / Kaiji: Ultimate Survivor

کیاجی از فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب

این مجموعه انیمه‌ای که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ منتشر شد. همانند بازی مرکب داستان زندگی یک شخصیت ضعیف است که در بدهی دست و پا میزند و برای پرداخت آن ها تلاش می کند. او فکر می کند که اگر باز هم قمار کند، بالاخره می تواند بدهی‌ های خود را بدهد، اما یک روز متوجه می شود که بیشتر در منجلاب قرض و بدهی فرو رفته است.

انیمه kianji هم مانند سریال بازی مرکب که توسط نتفلیکس ارائه شد، از بازی های متعدد بومی زیادی برای روایت داستان استفاده می کند که راه نجات یافتن از آنها اعتماد به غریزه‌ی انسان برای بقا و استفاده از کلک هایی مانند دروغ، تهمت و سیاست است.

در هر قسمت از هر دو اثر بازی مرکب و انیمه‌ی kianji شاهد تلاش های شخصیت های اصلی برای زنده ماندن هستیم. به طوری که آن ها دو انتخاب بیشتر ندارند: زنده ماندن و آلوده شدن به گناه یا وفادار ماندن به اعتقادات و اصول اخلاقی که در نهایت باعث کشته شدنشان می شود.


9. ۳ درصد (3 %)

3 درصد از فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب

این سریال برزیلی با سبک علمی-تخیلی که در سال‌ های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ منتشر شد، در دنیایی اتفاق می افتد که با وجود اینکه در حال پیشرفت کردن است، درحال نابود شدن نیز هست. به همین دلیل، مردم می خواهند به جایی بروند که زندگی‌ای آرام و آسوده داشته باشند و از تمامی امکانات برخوردار شوند، پس مجبور می شوند در یک سری آزمایشات شرکت کنند. اما از بین این همه آدم تنها ۳ درصد آن ها می توانند به آن منطقه وارد شوند. در میان این جمعیت، کارکتر اصلی سریال علی رغم شرایط بحرانی‌ای که تجربه می کند، تلاش می کند تا حتی در سخت‌ ترین آزمون‌ ها هم عادلانه و منصفانه رفتار کند.

این سریال دارای صحنه‌ های اکشن زیادی است که کارکترها در آن برای زنده ماندن تلاش می کنند‌. درست است که ممکن است سکانس‌ های به اندازه‌ی سریال Squid Game هیجان انگیز نباشد، اما این ضعف خود را در پیچیدگی‌ های داستان و شخصیت پردازی های قوی جبران می کند.

مرتبط: حواشی سریال بازی مرکب ؛ کره‌ای ها خوشحال نیستند! 


10. بازی دروغین / Liar Game

بازی دروغین از فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب

این سریال در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ منتشر شد و همانطور که از نامش پیداست، بر یک مسابقه فریبکاری متمرکز است. در این بازی شرکت کنندگان باید راه خود را برای برنده شدن صد میلیون وون پیدا کنند، و اگر ببازند باید به همین میزان جریمه پرداخت کنند.

سریال بازی مرکب، دارای بازی هایی است که بازیکنان باید در آن ها از هوش و قدرت خود استفاده کنند، اما در سریال Liar Game شرکت کنندگان باید بیشتر از منطق و استدلالات خود بهره ببرند. آن ها باید از وسایل مبتکرانه برای برنده شدن و کسب جایزه استفاده کنند. در این سریال، صحنه‌ های اکشن زیادی وجود ندارد، اما در عوض با پیش فرض‌ های دقیق و بازی‌ های ذهنی هوشمندانه، هیجان تماشا کننده را بر می انگیزد.


11. گانتز / Gantz

گانتز از فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب

انیمه‌ی گانتز، اثر هیرویا اوکو (Hiroya Oku) می باشد که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد و تا اکنون، چندین فیلم و یک مجموعه انیمه از آن اقباس شده‌ است. این انیمه اگرچه مورد تحسین منتقدان و بینندگان قرار نگرفت، اما نظر طرفداران انیمه‌ هایی با سبک نبرد بتل رویال را جلب کرد.

گانتز، داستانِ دو دوست به نام‌ های کِی کورونو و ماسارو کاتو را روایت می‌ کند که هر دوی آن‌ها در یک تصادف قطار جانشان را از دست می‌ دهند و تبدیل به بخشی از یک بازی پسا مرگ می‌ شوند. در بازی، این دو دوست همراه با چندین نفر دیگر که به تازگی درگذشتند، مجبور می شوند ماموریت‌ هایی انجام دهند. در این ماموریت‌ ها آن ها باید بیگانگانی را بکشند که سلاح‌ هایی دارند که مربوط به آینده است.

سریال Squid Game دارای سکانس های هیجان انگیز زیادی است، اما گانتز سکانس‌های خشن بیشتری نسبت به بازی مرکب دارد و به ندرت دلیل اقدامات کارکترهای خود را توجیه می کند. اما در عوض بیشتر روی به تصویر کشیدن جنبه‌ی سادیستی از بشریت تمرکز می کند، پس با این وجود این مورد فقط برای بینندگانی مناسب است که بیماری قلبی ندارند.

مرتبط: بهترین انیمه های سریالی که اصلا نباید تماشای آنها را از دست بدهید! 


12. خانه شیرین / Sweet Home

خانه شیرین از فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب

خانه‌ی شیرین یک سریال ۱۰ قسمتی است که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. این سریال داستانی را به تصویر می کشد که در آن اکثر انسان‌ ها به هیولا تبدیل می شوند و باقی انسان‌ ها تلاش می کنند تا زنده بمانند. همانند سریال بازی مرکب کارکترهای برجسته‌ای از جمله لی جین-ووک (Lee Jin-wook) و لی سی-یونگ (Lee Si-young)، در خانه‌ی شیرین نقش آفرینی کرده اند.

این فیلم به دلیل استوار بودن بر پایه‌ های فلسفی، بینندگان را مجذوب خود می کند. در خانه شیرین، شاهد لحظات نبرد خوب و بد با یکدیگر هستیم، که باعث می شود بینندگان حیرت کنند و این سوال برایشان پیش بیاید که “انسان بودن واقعا به چه معناست؟” این اثر بر عنصر انسانی تاکید می کند، به همین دلیل، خانه شیرین (Sweet Home) یک نمایش دردناک، هیجان انگیز و به یاد ماندنی است.


13. گم شده / Lost

لاست از فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب

سریال گم شده، برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ منتشر و در سال ۲۰۱۰ به اتمام رسید. این سریال به دلیل به تصویر کشیدن “تلاش بی وقفه برای زنده ماندن” به حدی مشهور است که نیازی به معرفی ندارد. Lost بر خلاف سریال بازی مرکب حول بازی‌ هایی با سبک بتل رویال نمی چرخد، اما همانند بازی مرکب در یک جزیره اتفاق می‌افتد. در این جزیره یک گروه انسانی با چالش‌ های اسرار آمیز مواجه می شوند و مجبور هستند استعداد های خود را به چالش بکشند.

از آن جایی که Lost یک سریال ۱۰۰ قسمتی است، داستان آن گسترده و بسیار عمیق و تاثرگذار است. علاوه بر این، مانند بسیاری از سریال‌ های طولانی دیگر، سناریوی این سریال هم پیچیدگی‌ های خود را دارد. اما همین پیچیدگی‌ های داستانی، به حدی مبتکرانه است که این سریال را جذاب تر میکند و حتی باعث می شود بینندگان بارها و بارها آن را تماشا کنند.

امیدواریم که از معرفی فیلم و سریال های شبیه بازی مرکب اذت برده باشید. مثل همیشه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: نقد سریال بازی مرکب | یک سریال قدرتمند بقامحور و اجتماعی