آیا شما هم دچار مشکلات پوستی ناشی از ماسک زدن شده اید؟ چطور می توانیم آنها را از بین ببریم؟ پس از همه‌گیری ویروس کرونا استفاده از ماسک به‌صورت عجیبی افزایش یافت. شاید هیچ‌کس نمی‌توانست تصور کند که روزی ماسک تبدیل به یکی از ضروری‌ترین اقلام زندگی افراد شود.

ماسک زدن به این راحتی هم نیست چون‌که زدن ماسک در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی مثل جوش، قرمزی پوست و التهاب می‌شود. این مشکلات علاوه بر تأثیری که در زیبایی افراد دارد؛ باعث کاهش اعتمادبه‌نفس افراد نیز می‌شود.

امروز توصیه‌هایی برای رهایی از این مشکلات برای شما دوستان عزیز آماده کرده‌ایم.

خب اول‌ازهمه باید علت و دلیل این مشکلات پوستی بدانیم.


همچنین بخوانید:

8 نکته مهم در تشخیص و درمان خار پاشنه

5 علامت پوستی کرونا ؛ اگر این علائم پوستی را دیدید نترسید!


علت مشکلات پوستی ناشی از ماسک چیست؟

اغلب مشکلات پوستی ناشی از زدن ماسک به خاطر چند دلیل مشخص است.

یکی از مشکلات پوستی قرمز یا خشک شدن پوست در محل تماس با گوشه‌های ماسک هست. علت این موضع به خاطر اصطکاک ایجادشده در اثر تماس ماسک و پوست می‌باشد. این می‌تواند باعث آسیب به بافت‌های پوست نیز شود و مجاری پوست را مسدود کند. رطوبت ناشی از تنفس و حرف زدن نیز سطح پوست را برای رشد باکتری‌ها مساعد می‌کند.

علاوه بر موارد بالا سرما نیز پوست را خشک می‌کند و باعث ترک‌خوردگی‌های میکروسکوپی می‌شود. از این مشکات می‌توان فهمید که چه در تابستان و چه در زمستان مشکلات این‌چنینی با ما هستند.

توصیه‌های مهم

اندازه ماسک بسیار مهم است. ماسک نباید بزرگ یا کوچک باشد چون در هر دو حالت می‌تواند باعث مشکلات شود. درصورتی‌که بزرگ باشد کارایی خودش را در جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا از دست می‌دهد و درصورتی‌که کوچک باشد به‌صورت و پشت گوش فشار وارد می‌کند و باعث قرمزی پوست می‌شود.

ماسک‌های پنبه‌ای نسبت به ماسک‌های پلی‌استری عوارض کمتری دارند و با پوست سازگارتر هستند.

حواستان به مواد شیمیایی افزوده‌شده به ماسک‌ها باشد. برای افزایش قدرت ضد میکروبی ماسک‌ها اغلب از مواد شیمیایی خاصی استفاده می‌کنند و گاهی بعضی از این مواد اضافه‌شده باعث ایجاد حساسیت می‌شوند.


همچنین بخوانید:

بهترین ماسک های صورت برای مراقبت از پوست در قرنطینه

جای جوش و آکنه چگونه از بین می رود ؟ 


اگر از ماسک‌های خانگی پارچه‌ای استفاده می‌کنید. حتماً بعد از هر بار استفاده ماسک‌ها را بشویید تا امکان انتقال میکروب‌ها از ماسک به پوست از بین برود. در ضمن برای شست‌وشو سعی کنید از شوینده‌های بدون بو استفاده کنید چون اغلب رایحه‌های این شوینده‌ها توسط مواد شیمیایی ایجاد می‌شوند.

درصورتی‌که در پوستتان آکنه مشاهده می‌کنید، در مرحله اول از کرم‌ها و لوسیون‌های مراقبتی استفاده کنید. لوسیون‌های حاوی بنزوئیل پراکسید و سالسیک اسید می‌توانند برای حل این مشکل مفیدتر باشند. در ضمن در مصرف این لوسیون‌ها افراط نکنید چون در صورت استفاده افراطی خود این لوسیون‌ها نیز می‌توانند به پوست آسیب برسانند. درصورتی‌که مشکلتان ادامه یافت حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

هرچند وقت یک‌بار به‌صورت منظم پوستتان را با روغن‌های ضدالتهاب ماساژ دهید.

صورتتان را به‌صورت مرتب بشویید اگر در بیرون هستید و امکان این کار را ندارید می‌توانید از پاک‌کننده‌های صورت استفاده کنید. این پاک‌کننده‌ها در اغلب فروشگاه‌های لوازم‌آرایشی موجود هستند.

از نرم‌کننده‌ها و آب‌رسان‌های ویژه پوست استفاده کنید. این کار باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود و از التهاب‌های پوستی جلوگیری می‌کنند.

هنگام استفاده از ماسک آرایش زیادی انجام ندهید. مواد آرایشی یک‌لایه به پوست اضافه می‌کنند و به‌تبع آن منافذ پوست را نیز مسدود می‌کنند.

در صورت امکان از ماسک‌های پوستی برای پاک‌سازی پوستتان استفاده کنید.


همچنین بخوانید:

بلاخره ماسک بزنیم یا نه؟

ماسک به دانه :طرز تهیه ماسک به دانه برای مبارزه با لکه ها و رفع خشکی پوست


امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشید.