معرفی گروه‌بندی سنی انیمه‌ها و مانگاها

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب یک اثر برای تماشا، توجه به رده بندی سنی آن است، چون معمولا نمی توانیم از اثری که مناسب سن ما نیست لذت ببریم. اما چطور انیمه مناسب سن مان را بشناسیم؟ با معرفی رده‌بندی سنی انیمه و مانگا با مجله وارونه همراه باشید.

برای خرید انواع محصولات انیمه ای کلیک کنید

در صورت نداشتن آشنایی با گروه سنی مانگاها و انیمه‌ها، ممکن است در انتخاب انیمه مورد نظرتان برای تماشا دچار اشتباه شوید. ممکن است انیمه ای را انتخاب کنید که به موضوعات روانشناختی، عاطفی و یا جنسی فراتر از سن شما بپردازد. در این صورت نه تنها نمی توانید از آن اثر لذت کافی را ببرید و آن را درک کنید، بلکه ممکن است آسیب هایی هم برایتان در پی داشته باشد. از طرفی ممکن است اثری را برای تماشا انتخاب کنید که برای شما پیش پا افتاده و بچگانه باشد. ما معرفی رده بندی سنی انیمه و مانگا از وب‌سایت مای انیمه لیست Myanimelist کمک گرفته ایم.

مرتبط:

بهترین کتاب های هاروکی موراکامی و بیوگرافی کامل او

بهترین انیمه های سینمایی تاریخ | انیمه هایی که حتما باید آنها را تماشا کنید! 

البته در معرفی ما، پنج رده‌بندی سنی انیمه و مانگا معرفی می‌گردد. اما در سایت Myanimelist، شش رده بندی سنی وجود دارد. در واقع انگار سه نوع گروه سنی R وجود دارد. که نوع آخر، نه زیرنویس می‌شود و نه شما در سایت‌های دانلود انیمه فارسی پیدایشان می‌کنید. که با توجه به محتوای این رده، دلیل خوبی بر این اتفاق است. صدالبته برای زندگی سالم‌تر، بهتر است اصلأ به آنها مراجعه نکنید.

رده‌بندی سنی انیمه و مانگا


G – All Ages
همه سنین

اولین گروه‌سنی مورد بحث ما در دنیای انیمه، رده‌سنی همه سنین G – All Ages می‌باشد. در این گروه سنی کم‌ترین میزان خشونت رو مشاهده خواهید کرد، یا اصلا مشاهده نخواهید کرد. همچنین تمامی رده‌های سنی بدون استثناء می‌توانند، انیمه‌های این گروه رو تماشا کنند. تقریباً چیز خاص و مورد داری هم در این رده مشاهده نمی‌شود. انیمه‌های این درجه‌ی سنی عمدتا دارای خلاقیت زیاد و زیبایی بچه‌گانه و رنگ‌های دلنواز و داستان‌هایی هستند که قلب آدم رو گرم می‌کنن.

گرچه رده‌بندی سنی همه سنین G – All Ages رو بدون استثناء می توان با هر سنی تماشا کرد، ولی این بدین معنا نیست که انیمه‌های این لیست، همه‌ خیلی بچگانه هستند. به عنوان مثال برخی از آثار هایائو میازاکی Hayao Miyazaki که جزو بهترین‌های دنیای انیمه هستند، در این رده‌بندی سنی انیمه‌ای قرار می‌گیرند و هر فردی از هر قشر سنی‌ای میتواند از آنها لذت ببرد.

برخی از آثار موجود در رده‌سنی همه سنین G – All Ages

Porco Rosso

Okko’s Inn

My Neighbor Totoro

Into the Forest of Fireflies’ Light

Howl’s Moving Castle


PG – Children
کودکان

کلمه‌ی PG در اینجا مخفف “Parental Guidance” یا “نظارت والدین” هست و دومین گروه سنی دنیای انیمه، مخصوص رده کودکان PG – Children می‌باشد. شروع این رده عمدتاً از سن ۷ سالگی به بالا است، اما به طور کلی آن را زیر ۱۳ سال در نظر می‌گیریم. این گروه سنی عمدتاً شامل انیمه‌هایی با محتوای آموزشی، کمدی و قهرمانانه است. البته سایر مسائل نیز در این گروه سنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در ادامه بخوانید » پردرآمدترین شغل ها در ایران را بشناسید 

سایر گروه‌های سنی بدون مانع می‌توانند از این انیمه‌ها استفاده کنند. البته در انیمه‌های این رده ممکن است تصاویری وجود داشته باشد که بعضی والدین دوست نداشته باشند کودک کم سن و سالشان تماشا کند. به همین دلیل ما این انیمه‌ها را به افراد بالای 7 سال پیشنهاد می‌کنیم. تعداد زیادی آثار فاخر در این رده وجود دارند که می توانند کودکی افراد را پر از خاطره‌ی خوب کنند و در سال‌های بعد نوستالژی این آثار به سراغشان بیاید.

مرتبط: بدترین و بهترین انیمه ها برای شروع ؛ قدم اول را محکم بردارید! 

برخی از آثار موجود در رده‌سنی کودکان PG – Children

Spirited Away

The Girl Who Leapt Through Time

Little Witch Academia

Castle in the Sky

Wolf Children


PG-13 – Teens 13 or older
نوجوانان

می‌رسیم به رده‌سنی نوجوانان PG-13 – Teens 13 or older که عمده پرطرفدارترین انیمه‌ها درش قرار می‌گیرند. بیشتر انیمه‌های در حال پخش امروزی هم در این گروه خضور دارند. انیمه‌هایی که دارای محتوای اکشن فراوان، صحنه‌های عاشقانه فراوان و شخصیت‌هایی که ذات قهرمانانه دارند.

در ادامه بخوانید » بهترین انیمه های سریالی عاشقانه ؛ 30 انیمه عاشقانه سریالی

این رده‌ی سنی را میشود معادل کلمه‌ی “عامه‌پسند” دانست. ژانر “شونن” که پرطرفدارترین انیمه‌های تمام دوران را در خود دارد هم کاملا در این رده‌ی سنی قرار می‌گیرد. ترجمه کلمه‌ی “شونن” به فارسی “جوان/نوجوان” است و تمام آثار این رده برای افراد این رده سنی ساخته شدند و البته مخاطب‌های اصلی دنیای انیمه هم عمدتا همین افراد هستند.

اکثر فیلم‌های گیشه‌ای هالیوود هم با این درجه‌ی سنی ساخته می‌شوند، زیرا پلی بین کودکی و بزرگسالی وجود دارد و اثر ساخته شده می‌تواند برای هر دو رده سنی خوشایند و قابل تماشا باشد.

برخی از آثار موجود در رده‌سنی نوجوانان PG-13 – Teens 13 or older

Black Clover

Naruto

One Piece

Your Lie in April

Sword Art Online


R – 17+ (violence & profanity)
جوانان

رده‌بندی سنی انیمه و مانگا

گروه سنی بعدی، جوانان است که عمدتاً با نام انگلیسی R – 17+ (violence & profanity) شناخته می‌شود. رده‌سنی جوانان به طور کلی افراد بالای ۱۷ سال رو در لیست بینندگان دارد. البته میشود کمی تخفیف هم داد و افراد 15 و 16 سال را هم در این رده جا داد. البته اگر فرد مورد نظر تاثیر بدی از خشونت شدید این آثار و کلمات استفاده شده در آنها نگیرد. علاوه بر این، رده‌سنی جوانان اولین گروه‌سنی لیست فوق هستش که به طور عمده ژانر روانشناختی در آن استفاده می‌شود. همچنین در این گروه خشونت به نسبت گروه قبلی، بالاتر می رود.

در رده‌بندی سنی جوانان به وفور به مسائل مربوط به مشکلات بزرگسالان پرداخته می‌شود. به همین دلایل، نویسندگان و سازندگان در این گروه سنی، دست بازتری برای استفاده از صحنه‌های خشن، الفاظ رکیک، موضوعات عمیق‌تری مثل جنگ، مسائل جنسی، سیاست و مسائل روانشناختی و… دارند.

این گروه سنی بعد از رده‌بندی سنی نوجوانان PG-13 – Teens 13 or older بیشترین میزان طرفدار و محبوبیت را دارا می‌باشد و عمده‌ی انیمه‌های قوی که جای خود را در ذهن مخاطب حفظ می کنند، جزو این رده هستند. پس اگر به سنی رسیده اید که می‌توانید این موضوعات را هضم کنید و به دنبال دیالوگ‌های پرمعنی هستید و با روایتی کمی کندتر مشکلی ندارید، انیمه‌های این رده‌ی سنی برای شما دلنشین‌تر و مناسب‌تر هستند.

برخی از آثار موجود در رده‌سنی R – 17+ (violence & profanity)

Attack on Titan

Fate/Zero

Code Geass

Death Note

Re:ZERO -Starting Life in Another World-


R+ – Mild Nudity
بزرگسالان

رده‌بندی سنی انیمه و مانگا

آخرین رده‌بندی سنی انیمه و مانگا، گروه سنی بزرگسالان است. که با نام انگلیسی R+ – Mild Nudity در سایت Myanimelist شناخته می‌شود. این گروه سنی مدل سطح بالاتره رده‌سنی جوانان R – 17+ (violence & profanity) می‌باشد. عنی اگر دلیل بالا بودن رده‌ی سنی گروه قبل صرفا خشونت و فحاشی بود، در این رده قرار است سکانس‌های جنسی و خشونت در بالاترین حد خود باشند. همچنین در ژاپن، رده‌سنی این گروه از ۲۳ سالگی آغاز می‌شود.

مرتبط: بهترین انیمه های سینن (بزرگسالان)

برای دوستانی که فکر می‌کنند انیمه‌ها، برای کودکان است، توصیه دارم به معروف‌ترین انیمه‌های گروه سنی بزرگسالان و جوانان مراجعه کنند. تا در همان قسمت اول، این توهم بزرگ از بین برود. البته انیمه‌های موجود در رده‌بندی سنی جوانان و مخصوصاً بزرگسالان صرفاً خشن نیستند.

گاهی ممکن است که خشونت بسیاری در آثار این رده سنی مشاهده نشود، ولی بدلیل پرداختن به مسائل سنگین روانشناختی یا جنسی، سر از این رده‌های سنی انیمه‌ای و مانگایی درآوردند. البته عمده‌ی آثار این رده‌ی سنی صفت “Disturbing/زننده” به خود می‌گیرند، زیرا عمدتا مخاطب را به هم می‌ریزند و برای همه خوش‌آیند نیستند پس اگر آمادگی ندارید و سن تان پایین است سمت این رده نروید.

برخی از آثار موجود در رده‌سنی بزرگسالان R+ – Mild Nudity

Berserk

Neon Genesis Evangelion: The End of Evangelion

Sankarea: Undying Love

Paprika

Apocalyptic Academy: Highschool of the Dead


امیدواریم از معرفی رده‌بندی سنی انیمه و مانگا لذت برده باشید. مثل همیشه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: بهترین مانگاهای کمتر شناخته شده که شاهکار هستند!