آیا من فوبیا دارم ؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که  فوبیا چیست و چه تفاوتی با ترس دارد ؟ چگونه تفاوت آن ها را تشخیص دهیم ؟ بیایید اول با تعاریف ترس و فوبیا آشنا شویم.

آیا من فوبیا دارم

آیا من فوبیا دارم ؟

قبل از پاسخ به این سوال بیایید با تفاوت ترس و فوبیا آشنا شویم. ترس :اضطراب و اندوه شدید در مواجهه با خطر یا ایده خطر.ترس بخشی از زندگی ماست.به عنوان مثال قدم زدن در یک خیابان تاریک و خلوت برای بسیاری از ما ترسناک است.دلیل این ترس این است که نمی دانیم در تاریکی ممکن است با چه چیزی مواجه شویم.از آنجا که ما نمی توانیم خطر را ببینیم ، نمی توانیم اقدامات احتیاطی را انجام دهیم.این ترس می تواند ترس از بودن چاله در آن خیابان یا وجود شخصی باشد که به ما آسیب می رساند.ترس به ما امکان می دهد تا نسبت به خطرات هوشیار باشیم.بنابراین از زندگی ما محافظت می کند.ترس فرد را در مقابل موقعیتهای خطرناک محتاط می کند و بقای زندگی ما را تضمین می کند.از این نظر ، ترس یک عکس العمل سالم است که ما را قادر به زنده ماندن می کند.


همچنین بخوانید :


فوبیا چیست ؟

فوبیا  حالت ترس شدید از یک شیء ، موقعیت یا یک رویداد خاص است.این یک نوع ترس شدید است. این یک مشکل روانی است.از هر ده نفر یک نفر مبتلا به فوبیا است. و در زنان دو برابر مردان دیده می شود.فوبیا حالتی است که فرد اگر در آن شرایط قرار گیرد بسیار مضطرب می شود.مثلا افسری که به محیط بسته فوبیا دارد ، اگر این شخص در محیط بسته قرار گیرد قظعا ترس شدیدی را تجربه می کند و در بیشتر افراد این ترس سبب تشنج می گردد.

بیش از صد و پنجاه نوع فوبیا وجود دارد.این مورد فوبیا ها در افراد شایع تر است :فوبیا ارتفاع ،فوبیا حرف زدن در میان جمع ،فوبیا دیدن خون ،فوبیا آمپول ،فوبیا محیط بسته ،فوبیا حشرات ،فوبیا سگ ،فوبیا هواپیما ،فوبیا سرطان و…

تفاوت میان فوبیا و ترس چیست ؟

– فوبیا فقط در برابر یک موضوع یا موقعیت است.

به عنوان مثال فرد به عنکبوت فوبیا دارد اما از حیوانات دیگر نمی ترسد.

– کسی که فوبیا دارد بیش از حد از اوضاع جلوگیری می کند.

به عنوان مثال فردی که  به سگ فوبیا دارد ،اگر بفهمد که دوستش سگ دارد دیگه به خانه آن ها نمی رود.

– فردی که فوبیا دارد ، حتی اگر دچار آن شود ، ترس و اضطراب شدید دارد.

وقتی فردی با ترس از ارتفاع مجبور به ماندن در بالکن شود ، از کنار دیوار حرکت نمی کند.حتی اگر بالکن خانه خودش باشد ، همیشه رفتار یکسان دارد.

شاید فرد دیگری نیز همین ترس از ارتفاع را داشته باشد ، اما فرد مبتلا به فوبیا بیش از حد اضطراب و هراس دارد.

– فوبیا مداوم است.

همه ما از موقعیت ها هر از گاهی می ترسیم.به عنوان مثال ، هنگام قطع برق ، تاریکی می تواند ما را بترساند.با این حال ، هنگامی که قطع برق مکرر را تجربه می کنیم ، به آن عادت می کنیم.با این حال ، فرد مبتلا به فوبیا  متوجه این وضعیت نمی شود حتی اگر آن را به طور مکرر تجربه کند.برای اینکه آن را فوبیا بنامیم ، ترس باید بیش از شش ماه ادامه داشته باشد.

– فوبیا شخص را از انجام کار خود باز می دارد.

به عنوان مثال فردی که به تصادف فوبیا دارد ، نمی تواند به سرکار برود.

–  فوبیا بر روابط انسانی تأثیر می گذارد.

فردی که فوبیا صحبت کردن در بین مردم را دارد به دلیل این ترس از دوستانش دور می شود.از محیط های انسانی دوری  می کند.

امیدوارم با کمک مطالب بالا توانسته باشید پاسخ مناسب را پیدا کنید.شما نیز می توانید نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.