درمان های خانگی برای تسکین دردهای عضلانی بدن

درمان با داروهایی مانند موترین، ادویل، تیلنول و ایبوپروفن از بهترین و سریع ترین روش های درمان بدن درد هستند. اما باید بدانیم که این روش های سریع، درمان قطعی برای علت دردهایمان نیستند. یعنی علت اصلی درد را در بدن شناسایی نمی کنند. پس اگر با مصرف یک دوز از این داروهای مسکن درد از بین نرفت باید با پزشکی در این مورد مشورت کرد. در ادامه به علت های بدن درد و روش های خلاصی از این دردها اشاره می کنم.

کم آبی بدن

نشانه های کم آبی بدن باید جدی گرفته شوند؛ از جمله درد بدن و ماهیچه ها! اگر می خواهید علت چنین دردی از بین برود باید آب زیادی بنوشید. نوشیدن آب کافی بدن تان را سیراب می کند و اجازه نمی دهد ماهیچه ها بی علت دچار گرفتگی و انقباض شوند. این را هم باید بدانید که کم آبی و از دست دادن الکترولیت هاست که بیشتر اوقات باعث دردهای عضلانی می شود. پس از الکترولیت های حلال در آب استفاده کرده و بدن تان را سیراب کنید.

مطلب پیشنهادی: آبرسانی به بدن در گرمای تابستان! 

دوش آب گرم

دوش آب گرم ریلکس تان کرده و ماهیچه ها را آرام می کند. در عین حال باعث می شود درد از بین رفته و بدن تان در حالت کلی حس بهتری داشته باشد. اگر یک دوش ساده آب گرم کمکی به بهتر شدن حال تان نکرد دو فنجان نمک اپسوم به آب وان اضافه کنید. حداقل 12 دقیقه در آب و نمک ریلکس کنید و اجازه دهید تا بدن تان منیزیم موجود در نمک را جذب کند. منیزم در از بین رفتن دردهای عضلانی موثر است.

دراز بکشید و خودتان را با پتو گرم کننده بپوشانید

همان طور که قبلا هم گفتم دمای بالا و گرم شدن در از بین رفتن دردها موثر است. این را هم باید بدانید که درمان به روش گرم کردن در خصوص بیماری های مانند آرتروز و درد شدید عضلانی تاثیر بیشتری دارد.

روغن درمانی

یک سری روغن های خاص گیاهی و طبیعی هستند که برای درمان عضلانی مانند معجزه عمل می کنند. برای مثال می توانید 3 تا 4 قطره روغن نعنا وحشی یا اسطوخدوس را با سه تا چهار قطره روغن نارگیل ترکیب کرده و به قسمت هایی از عضلات تان که درد دارد بمالید.

کیسه یخ

کیسه یخ را بر روی قسمتی که درد دارد بگذارید. یخ تورم عضلانی در آن ناحیه را از بین برده و موجب بی حس شدن تان می شود. در واقع با بی حس شدن شما سیگنال های دردی که از آن ناحیه توسط نورون ها ارسال می شوند را حس نخواهید کرد. این روش برای از بین درد در اثر کار کردن زیاد خیلی موثر است. یعنی با گذاشتن کیسه یخ بر روی عضلاتی که در اثر فعالیت زیاد درد دارند هم دردتان کمتر شده، هم پروسه بهبودی با سرعت بیشتری انجام می شود. یادتان باشد که هر بار باید 20 تا 30 دقیقه کمپرس سرد روی قسمتی که درد دارد بماند.

درمان سردرد

اگر سردردهایتان با وجود خوردن مسکن از بین نرفت و بدتر هم شد با پزشک تان در این مورد صحبت کنید. در این صورت احتمالا برایتان مسکن هایی مانند کدوئین، مورفین، فنتانیل و اکسی کدون تجویز می کنند. البته باید یادتان باشد که خیلی از این مسکن ها مانند اکسی کدون موجب وابستگی تان می شوند. پس بیشتر از دوزی که پزشک تان تجویز کزده استفاده نکنید. ناگفته نماند که درمان طبیعی سر درد از خوردن قرص خیلی بهتر است.

مطلب پیشنهادی: تفاوت میگرن و سردرد و راهکارهایی برای درمان هریک از آنها 

درد بدنی زیاد

اگر درد بدن تان بیشتر از چندین بار در ماه اتفاق افتاد و هر بار بیشتر از بار قبل بود احتمالا علت خاصی برایش وجود دارد. شاید از بیماری خاصی رنج می برید و نیاز به درمان تخصصی دارید. دردهای ادامه دار نشانه هایی از مشکلات زیر هستند

  • فیبرومیالژی: این بیماری اختلالی است که در آن درد گسترده عضلانی اسکلتی حسمش می شود. البته خستگی و مشکلات خواب و حافظه و خلق و خو را هم باید اضافه کرد.
  • سندروم خستگی مزمن: این بیماری اختلالی پیچیده است که در اثر ضعف بسیار شدید عضلانی که بیشتر از 6 ماه ادامه داشته باشد ایجاد می شود. البته هنوز دلیل اصلی ابتلا به این بیماری مشخص نشده است. خستگی که در اثر این اختلال ایجاد می شود با فعالیت فیزیکی و روانی شدیدتر شده اما با استراحت کردن بهتر نمی شود.
  • کمبود ویتامین: یادتان باشد که کمبود ویتایمن های دی، بی کمپلکس، زینک و آهن موجب خستگی مزمن و درد عضلانی می شود. اگر لازم بود با پزشک تان در این مورد صحبت کنید و مکمل های ویتامینی بخورید
  • درد در اثر قطع درمان : بعضی افراد به داروهای فشار خون واکنش نشان می دهند و بدن شان درد می گیرد. اگر این حالت برای شما هم اتفاق افتاده با پزشک تان در این مورد صحبت کنید. با  تغییر نوع دارو دردتان هم کمتر خواهد شد.
  • بیماری لایم: این بیماری در اثر باکتری بورلیا ایجاد می شود و عامل انتقالش هم کنه است. مهم ترین وشایع ترین علامت این بیماری جوش های قرمزی است که تمام بدن را فرا می گیرد. درد و ضعف عضلانی از علامت های شایع این بیماری هستند.
  • مالتیپل اسکلروزوئیس (ام اس): این بیماری مهلک و فلج کننده در سیستم عصبی مرکزی اتفاق می افتد؛ یعنی مغز و نخاع! در این بیماری سیستم ایمنی بدن غشا میلین که در واقع پوششی برای نورون هاست را هدف می گیرد و موجب اختلال در ارسال پیام های عصبی بین مغز و سایر قسمت های بدن می شود.

8 راه طبیعی برای از بین بردن دردهای بدن

در این قسمت به 8 راه طبیعی برای از بین دردهای بدن اشاره می کنم.

  • آب رسانی کافی به بدن! حواستان باشد که روزی 8 تا 12 لیوان آب برای سلامتی بدن تان ضروری است.
  • فعالیت های سبک بدنی مانند 20 دقیقه پیاده روی در روز و کشش عضلانی موجب می شوند ماهیچه های بدن تان خشک نشوند.
  • میوه و سبزیجات رنگی مانند بروکلی و فلفل و کدو حلوایی زیاد بخورید. البته ترکیبی از کربوهیدرات ها هم باید در رژیم غذایی تان باشند.
  • بدن تان باید به اندازه کافی پروتئین دریافت کند. پروتئین های مصرفی تان می توانند به شکل سفیده تخم مرغ، ماهی، گوشت، سویا و پنیر باشند.
  • کشش های یوگایی موجب می شوند گردش خون در بدن تان تنظیم شود. در این صورت بدن تان به روش های طبیعی قوی شده و مسکن های طبیعی مانند اندورفین و انکفالین در خون تان ترشح می شوند.
  • روزانه بادام و گردو بخورید. این مغزها سرشار از چربی های امگا هستند که از خستگی عضلات جلوگیری می کند.
  • چای سبز، آب لیمو، آب پرتغال و آب نارگیل بنوشید.
  • مصرف کربوهیدرات تان مانند برنج را به یک بار در روز کاهش دهید. به جای آن برنج قهوه ای مصرف کنید.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی از بهترین روش های درمان بدن درد

طب سوزنی جایگزینی بسیار عالی برای داروها و مسکن های آزاد موجود در داروخانه ها بوده و موجب وابستگی هم نمی شود. درد مزمن زندگی را سخت می کند. پس پیدا کردن راه حلی درست برای حل این مشکل واجب است. طب سوزنی به عنوان روشی سنتی کمک تان می کند تا دردهای بدن را از بین برده و کیفیت زندگی تان را بالا ببرید.

طب سوزنی چگونه عمل می کند؟

اگر بخواهید از این روش درمانی بیشتر بدانید باید بگویم که طب سوزنی در واقع روشی جایگزین برای درمان های مدرن امروزی است. هزاران سال است که چینی ها از این روش برای درمان دردهایشان استفاده می کنند. متخصصان این طب، از سوزن های بسیار باریک و بلندی استفاده کرده و با فرو کردن سوزن ها در نقاط خاصی از بدن سعی در درمان و کاهش درد دارند. بیش از 2000 نقطه سوزنی در بدن مان وجود دارد.

مسیرهایی مشخص برای طب سوزنی…

به این نقاط و راه هایی که این نقاط را به هم وصل می کند «مریدین» گفته می شود. به اعتقاد چینی ها، انرژی به نام «چی» در این نقاط جاری است که به سلامت کلی بدن کمک می کند. مسدود شدن جریان این انرژی در بدن موجب مختل شدن سلامتی می شود. در طب سوزنی سوزن را به نقاطی فرو می برند که جریان در آن مسدود شده و با اینکار موجب از سر گرفتن جریان چی در بدن می شوند. در واقع هدف از فرو بردن سوزن در نقاط مسدود شده تحریک و فعال کردن شان است. البته متخصصان این طب با حرکت آرام دست به از سر گرفتن امواج چی در بدن کمک می کنند. البته این روزها از تحریکات برقی هم در کنار این طب استفاده می شود.

طب سوزنی برای کنترل درد

هزاران سال است که مردم آسیا از طب سوزنی به عنوان روشی برای کنترل درد استفاده می کنند. اما به تازگی ثابت شده که از بین بردن و کنترل درد با طب سوزنی پشتوانه علمی دارد و مردم غرب هم به این روش درمانی روی آورده اند. در یکی از تحقیقات انجام شده در این زمینه 18000 بیمار در طی 6 سال مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص شود طب سوزنی در کنترل درد موثر است یا نه. در نتیجه مشخص شد که این روش درمانی موثر بوده و برای کنترل در بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد.

مطلب پیشنهادی: هیپنوتیزم راهی برای درمان درد مزمن 

طب سوزنی؛ درمانی برای کنترل دردهای قسمت های مختلف بدن

لازم به ذکر است که هر کسی بنا به شرایط بیماری اش در نقطه خاصی از بدنش احساس درد دارد. در عین حال ثابت شده که طب سوزنی روشی امن و بی خطر برای از بین بردن و کنترل درد در قسمت های مختلف بدن است. برای مثال از این روش برای کنترل درد های پشت و گردن، سردرد، میگرن، مفاصل، قائدگی و ورم مفاصل و استخوان ها می توان استفاده کرد. همچنین ثابت شده که از طب سوزنی برای از بین بردن برخی از عوارض درمانی سرطان هم می توان استفاده کرد. مثلا بی خوابی، اسهال و استفراغ ناشی از شیمی درمانی با طب سوزنی قابل کنترل هستند.

نحوه عملکرد طب سوزنی در غرب و شرق!

بر اساس طب سنتی چینی، سوزن ها موجب می شوند که جریان انرژی بدن به درستی در سراسر بدن منتشر شود. اما علم پزشکی مدرن غرب معتقد است سوزن ها موجب تحریک سیستم عصبی می شوند و از این راه است که درد را کنترل می کنند. در واقع وقتی سوزن ها در مکان درست فرو می روند سیگنال هایی به مغز ارسال می شود تا اندورفین ترشح کرده و موجب تسکین طبیعی درد شود. ناگفته نماند که اندورفین هورمونی است که به طور طبیعی موجب حس سرخوشی شده و درد را کمتر می کند.

چرا طب سوزنی؟

امروزه خیلی ها از طب سوزنی به عنوان روشی بی خطر برای کنترل دردهایشان استفاده می کنند. این را هم بگویم که کنترل دردهای مزمن با دارو خیلی اوقات منجر به وابستگی می شود اما طب سنتی این طور نیست. در واقع تا زمانی که یک متخصص خوب برای اینکار دارید جای هیچ نگرانی نیست چون روشی کاملا بی خطر است که وابستگی هم نمی آورد. نگرانی در خصوص بهداشت سوزن ها هم نداشته باشید چون این روزها متخصصین این کار از سوزن های یک بار مصرف استفاده می کنند.

هر متخصص روش خاص خودش را دارد…

این را هم بگویم که هر متخصصی روش درمانی خودش را دارد. یعنی پیش از شروع کار از شما سوالاتی می پرسد و بر اساس جواب های شما بهترین راه درمانی را به شما پیشنهاد می دهد .برای مثال از شما در خصوص درد ها و مکان شان سوال می پرسند. ممکن است در خصوص سایر علائم و سبک زندگی تان هم سوالاتی بپرسند. چرا که طب سنتی چینی بر سلامت کلی بدن تمرکز دارد. پس موضوعاتی مانند استرس می توانند علتی برای درد بدن تان باشند.

طول مدت درمان با طب سوزنی

اولین جلسه طب سوزنی ممکن است تا 1 ساعت زمان ببرد. خیلی ها در همان جلسه اول کاهش درد را حس می کنند و خیلی های دیگر هم نه! بر همین اساس است طب سوزنی برای افراد متفاوت زمان درمانی متفاوتی دارد. پس بر اساس شدت دردی که دارید مدت زمان درمان تان ممکن است از شش تا 10 جلسه طول بکشد. پس از جلسه اول باقی جلسات نیم ساعته هستند.

مطلب پیشنهادی: چرا بعضی ها بهتر درد را تحمل می کنند؟ 

مزایا و نتایج

تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده و ثابت شده که طب سوزنی در درمان و کنترل درد موثر است. در واقع بهترین راه ممکن برای افرادی که با دردهای مزمن کلنجار می روند طب سوزنی است؛ چون هیچ عارضه جانبی ندارد. دردهایی مانند درد گردن، پشت و آرتروزهای شدید با این روش خیلی خوب درمان می شوند. طب سوزنی در عین تاثیر در کاهش درد مزایای دیگری هم دارد. این مزایا شامل

  • بهبود کیفیت خواب
  • کاهش استرس
  • بالا بردن میزان انرژی بدن
  • افزایش تمرکز و وضوح فکری
  • بالا بردن سطح تحمل درد
  • کاهش درد