چرا زندگی روی مریخ؟

فکر زندگی روی مریخ از قرن 19 تا به حال فکر بشر را به خودش مشغول کرده است. درست از زمانی که فضا شناس معروف پرسیوال لاول کانال های روی سیاره سرخ را کشف کرد؛ کانال هایی که قدمت چند هزار ساله داشته و احتمالا توسط موجوداتی هوشمند حفر شده بود. اما سوال اصلی اینجاست که اگر این داستان علمی-تخیلی واقعی شود، زندگی روی مریخ چگونه خواهد بود؟

ماموریت های ما به مریخ

در سال 1965 سفینه فضایی مارینر 4 ناسا اولین ماموریت فضایی اش به دور مریخ را با موفقیت کامل کرد. شش سال بعد، سفینه فضایی روسی به نام مارس 3 موفق شد برای اولین بار بر خاک مریخ بنشیند. از آن موقع به بعد تعداد زیادی سفینه فضایی با موفقیت بر خاک سیاره سرخ نشستند. از جمله 4 ماموریت در پروژه مارس ناسا، ماموریت اخیر و البته ناموفق سوجورنر ، اسپیریت، آپورچونیتی و در نهایت ماموریت کیوراسیتی که هنوز در جریان است. ناگفته نماند که کاوشگر فضایی ادیسه ناسا نقشه کامل سیاره سرخ را در اختیارمان قرار داده است.

مطلب پیشنهادی: کشف جدید کاوشگر ناسا در خاک های مریخ   

فرود انسان ها به مریخ

این را هم بگویم که در حال حاضر ناسا در حال برنامه ریزی برای ماموریتی فضایی به مریخ است. در این ماموریت که به احتمال زیاد در سال 2030 اتفاق خواهد افتاد انسان ها به خاک این سیاره فرستاده خواهند شد. البته هنوز مشخص نیست که این فضانوردان کجای خاک مریخ فرود خواهند آمد. اما بالاخره اگر قرار باشد مریخ کلونی برای آینده مردمان زمین باشد باید ایستگاه فضایی برای ماندن داشته باشیم یا نه؟ شاید هم این محل استقرار جایی در مناطق شمالی مریخ باشد. اگر می خواهید بدانی چرا با من و مجله وارونه در ادامه همراه باشید.

چرا مناطق شمال مریخ؟

جالب است بدانید که مریخ هم مانند زمین فصل های متفاوتی دارد. اما چون مدار گردش این سیاره به دور خودش خیلی بیضی شکل است، تاثیرات فصلی متفاوتی هم وجود دارند. به عبارت دیگر، قطب جنوبی سیاره در دورترین نقطه از خورشید قرار دارد. پس زمستان ها در قطب جنوبی بسیار سردتر از قطب شمالی هستند. از آن سو وقتی قطب جنوبی به خورشید نزدیک می شود در نزدیک ترین فاصله نسبت به خورشید قرار می گیرد. پس تابستان های قطب جنوبی هم بسیار گرم تر از قطب شمالی است. از این رو می گویم که قطب شمالی جای بهتری برای برپایی ایستگاه فضایی مان است.

مطلب پیشنهادی: بهترین مکان برای جستجوی حیات در مریخ کشف شد

فصل های مریخی

اگر در قطب شمال سیاره سرخ زندگی کنید، 7 ماه دلپذیر بهاری، شش ماه تابستانی، 5 ماه پاییزی و تنها 4 ماه تابستانی خواهید داشت. این را هم بگویم که یک سال مریخی 88/1 سال زمینی خواهد بود. روزهای مریخی هم کمی بیشتر از 24 ساعت طول خواهند کشید.

دمای مریخ

زندگی روی مریخ دمای متوسط مریخ 60 درجه زیر صفر خواهد بود. البته دمای این سیاره در زمستان ها و در نواحی قطبی به منفی 126 درجه سانتیگراد هم خواهد رسید. در نواحی استوایی و در تابستان ها هم دما به 20 درجه سانتیگراد می رسد. جالب تر اینکه دمای این سیاره می تواند در عرض یک هفته تغییرات چشم گیری داشته باشد.

طوفان های شن مریخی

تغییرات شدید آب و هوایی در مریخ باعث می شوند طوفان های قدرتمند شنی ایجاد شوند؛ طوفان هایی آنقدر سریع که تنها در عرض چند روز تمام سیاره را می پیمایند. البته این طوفان ها آزاری به انسان ها نمی رسانند اما لوازم الکترونیکی را از کار خواهند انداخت. در عین حال ابزاری که با نیروی خورشیدی کار می کنند تا چند روز قادر به کار نخواهند بود.

مطلب پیشنهادی: چرا انسانها نمی توانند به مریخ سفر کنند؟

اتمسفر نازک، تششعات زیاد

نکته بعدی در مورد جو مریخ بوده و در واقع نگرانی اصلی فضانوردان در این سیاره خواهد بود. اگر می پرسید چه نگرانی باید بگویم که نگرانی فضانوردان در این سیاره امواجی است که از فضا می آید. چرا که میدان مغناطیسی مریخ برخلاف زمین قوی نیست. اتمسفر ضخیمی هم ندارد که سطحش را از امواج تشعع شده از فضا محافظت کند.

ارتباط با زمین چقدر طول می کشد؟

زندگی روی مریخ چگونه است؟

اگر در خاک این سیاره اتفاق بدی برایتان بیافتد 15 دقیقه طول می کشد تا درخواست کمک تان به زمین برسد. البته این مدت آنقدرها هم که فکر می کنید طولانی نیست. اما به هر حال برای مردمی که در لحظه با اسکایپ با هم ارتباط برقرار می کنند تحمل 15 دقیقه صبر برای ارسال پیامی قطعا سخت خواهد بود.

مطلب پسشنهادی: چرا باید به مریخ سفر کنیم؟

آسمان شب های مریخ

آسمان مریخ صاف و از این رو شب ها پر از ستاره خواهند بود. یکی از زیباترین جاذبه های مریخ برای هر کسی دیدن قمرهای این سیاره، دیموس و فوبوس، است که در شب ها و درست همزمان با هم دیده می شوند. هر دوی این قمر ها از قمر زمین، ماه، کوچک تر بوده و در طول روز هر دوشان موجب خورشید گرفتگی جزیی می شوند.

آسمان روزهای مریخ

آسمان روزهای مریخ با توجه به گرد و غباری که در آسمان است خیلی هم صاف نیست. غروب های مریخی تقریبا شبیه به زمین است. البته منطقه دور خورشید در طول غروب آبی دیده می شود.

جاذبه های مریخی

جالب است بدانید که سطح مریخ جاذبه های فراوانی برای دیدن دارد. پس اگر قرار باشد روزی مریخ مستعمره زمین باشد جای هیچ نگرانی نیست. چون پارک های طبیعی زیادی برای گشت و گذار خواهیم داشت. برای مثال کوه المپوس بلندترین کوه آتشفانی در منظومه شمسی است. ارتفاع این کوه 25 کیلومتر است، درست سه برابر ارتفاع اورست! دره های طولانی این سیاره سرخ فاصله ای به اندازه فاصله لس آنجلس تا نیویورک دارند. دیدن قطب های همیشه یخ زده مریخ هم خالی از لطف نیست. گاهی از آسمان قطب ها برف خشک می بارد.

راه رفتن و پریدن روی مریخ

البته راه رفتن روی مریخ آنقدرها هم که فکر می کنید راحت نیست. چرا؟ خب به این خاطر که جاذبه این سیاره تنها 38% جاذبه زمین است. پس دویدن و حرکات سریع کمی چالش برانگیز خواهد بود. شاید برایتان جالب باشد اما شما می توانید در مریخ سه برابر ارتفاعی که در زمین می پرید بپرید. یعنی وزنتان را به برابر کمتر حس خواهید کرد.  در هر حال شرایط جاذبه ای مریخ هر چه که باشد از ماه بهتر است.

مطلب پیشنهادی: میدان های مغناطیسی مریخ 10 برابر قوی تر از آن چیزی است که تصور می کردیم! 

سن شما در مریخ

عجیب ترین نکته زندگی روی مریخ زمان است. سن شما در مریخ نصف سنتان در زمین خواهید بود. یعنی اگر در زمین سی ساله باشید در مریخ تقریبا 16 ساله خواهید بود. چه چیزی بهتر از این؟

مختصر و مفید

حالا می خواهم دانستنی های کوتاهی در مورد مریخ در اختیارتان قرار دهم.

  • فاصله از خورشید: 2/227 میلیون کیلومتر
  • فاصله زمانی ارسال پیام به زمین: 15 دقیقه
  • جرم: 11 درصد زمین
  • جاذبه: 38% زمین
  • طول روز: 25 ساعت
  • طول یک سال: 687 روز
  • دمای متوسط: منفی 60 درجه سانتیگراد
  • فشار: 1% فشار زمین
  • تعداد قمرها: 2