در این مطلب می خواهیم در رابطه با پریود و سلامتی صحبت کنیم. حتما برای شما هم پیش آمده که در زمان نامناسبی پریود شوید، مثلا هنگامی که به تعطیلات رفته اید، امتحان یا کار مهمی دارید و … اما به هرحال انقباضات، علائم و خون ریزی شما چیزهایی زیادی را در مورد سلامتی تان بازگو می کنند.

چیزی به عنوان پریود “نرمال” وجود ندارد. آنچه ممکن است یک روش کاملاً استاندارد برای چرخه قاعدگی شما باشد، برای شخص دیگری کاملاً خارج از حد معمول است. برای اکثر افراد، پریود بین سه تا هشت روز طول می کشد و جریان خونریزی در ابتدا شدیدتر است. ممکن است به نظر برسد که خون زیادی از دست می دهید اما معمولاً حدود 30 میلی لیتر تا 72 میلی لیتر خون که معادل پنج تا 12 قاشق چای خوری است از دست می دهید. اپلیکیشن های مدیریت پریود می تواند یک روش عالی برای نظارت بر زمان شروع قاعدگی شما باشد و سیکل یا چرخه قاعدگی اکثر زنان 28 روزه است، اگرچه این زمان می تواند برای هرکسی متفاوت باشد.


همچنین بخوانید: چکار کنم پریودم زودتر تمام شود؟ 7 راهکار برای کوتاه شدن زمان پریود


رابطه بین پریود و سلامتی شما

یکی از محسوس ترین تغییرات در قاعدگی می تواند رنگ خون باشد. خون قاعدگی شما ممکن است در طی یک چرخه از قرمز روشن، قهوه ای تا سیاه در تغییر باشد و در بیشتر موارد، جای نگرانی برای شما وجود ندارد. خون در آغاز پریود در قرمزترین رنگ خود قرار دارد و به طور کلی نشانه یک پریود سالم است که در روزهای بعد می تواند قهوه ای تیره یا سیاه شود، زیرا خون کهنه یا قسمت هایی از دیواره رحم که کهنه تر هستند از بدن تان خارج می شوند. این خون ها اکسید شده اند که باعث تیره شدن آنها می شود و معمولاً این نباید جای نگرانی داشته باشد. اگر خون پریود به نظر رقیق می رسد می تواند نشانه کم خونی باشد و خون مایل به صورتی می تواند سطح پایین استروژن را نشان دهد.

اگر می پرسید چرا پریود نمی شوم؟ یا چرا در ماه دوبار پریود شدم؟ بهتر است این موضوع را با پزشک تان در میان بگذارید. پیشگیری هورمونی از بارداری یا بیماری های مقاربتی تشخیص داده نشده می تواند باعث لکه بینی بین پریود شود. رشد غیر طبیعی بافت در رحم یا اطراف آن مانند فیبروم می تواند باعث بروز تغییراتی در چرخه پریود شما شود. به همین ترتیب، اگر متوجه شدید که پریودتان بسیار شدید شده است، بیش از یک هفته طول می کشد یا لخته های خونی بزرگتر از حد معمول دفع می کنید، باید با یک متخصص زنان صحبت کنید. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود پریودتان دچار تحول شود، از جمله بیماری التهاب لگن، مشکلات اندام های تولید مثل یا تغییرات هورمونی.


همچنین بخوانید: رابطه جنسی در حین پریود ؛ مضرات، فواید و ترفند ها و خطرات احتمالی


توجه به خونریزی تان یک روش عالی برای نظارت بر سلامتی تان است، اما همچنین بهتر است به احساسی که قبل، در طول و بعد از پریودتان دارید، توجه کنید. برخی از علائم معمول PMS شامل نفخ، لکه های پوستی، تغییرات خلقی و حساسیت سینه ها است. گرفتگی عضلات در بسیاری از پریودها اتفاق می افتد و تحقیقات نشان داده است که بیش از نیمی از زنان هر ماه به مدت یک یا دو روز در زیرشکم، کمر یا ران هایشان، درست قبل یا با شروع خونریزی احساس گرفتگی و درد می کنند. با این حال، اگر گرفتگی عضلات شدیدتر شود، حتی بعد از اتمام پریود قطع نشود یا اگر احساس تهوع داشته باشید، این می تواند نشانه آندومتریوز یا آدنومیوز یا بیماری التهابی لگن باشد.

دستورالعمل های کلی در مورد خونریزی قاعدگی نرمال وجود دارد اما واقعیت این است که شما بدن و سیکل خود را بهتر از دیگران می شناسید. اگر در خونریزی یا احساسی که هنگام پریود دارید متوجه تغییری شدید، همیشه بهتر است برای کمک به یک متخصص حرفه ای مراجعه کنید. سلامت باروری شما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و دوره قاعدگی می تواند بینشی عالی در مورد آنچه در زیر سطح رخ می دهد باشد.

در ادامه بخوانید: 

راهکارهای کاهش درد پریود یا نشانه های PMS ؛ ارائه شده توسط متخصص زنان

4 چیز درباره ی عادت ماهانه (پریود) که از آن بی خبر هستید! 

افسردگی قبل از قاعدگی یا پریود و نشانه ها و دلایل آن