محققان بالاخره فهمیدند کجای مریخ باید دنبال زندگی بگردند!

حالا دیگر محققان گروه پرزویرنس ناسا نفسی به راحتی می شکند چون که بالاخره بهترین جای ممکن برای جستوجوی حیات در مریخ کشف شده. محققان این گروه تحقیقاتی حالا می دانند که باید ربات های کاوشگر را دقیقا به چه منطقه ای بفرستند که بیشترین پتانسیل حیات را داشته باشد. کاوشگر “پرسی” فوریه امسال بر دهانه آتشفشان جزارو فرود آمد و از آن موقع تا به حال هزاران عکس ازمریخ و مناطق اطراف این آتش فشان برایمان فرستاده است.

مطلب مرتبط:

زندگی روی مریخ چگونه است؟

سیاره مریخ ؛ هر آنچه از این سیاره ی سرخ میدانیم!

بررسی عکس ها پایه و اساس تحقیقاتی است که در مجله علوم چاپ شده است. آنالیزها نشان می دهند که کاوشگر پرسی روی زمینی فرود آمده که در گذشته دریاچه ای عمیق بوده. آب این دریاچه از رودخانه ای به نام کودیاک تامین می شده که از غرب وارد این محوطه گود میشد. البته ما از مریخ 3.5 میلیارد سال پیش حرف می زنیم و در آن زمان آب و هوای سیاره سرخ خیلی متعادل تر بود. با من و مجله وارونه باشید تا در ادامه از آخرین کشف ناسا در مورد مریخ پرده برداری کنیم.

دلتای مریخی

تحقیقات گروه ناسا نشان می دهد که جریان رودخانه در جایی که وارد دریاچه میشد کند تر و آهسته تر بوده. همین باعث شده رسوبات و املاح در منطقه مثلث مانند ورودی رودخانه به دریاچه ته نشین شوند. این منطقه دلتا نامیده می شود. درست مانند دلتاهایی که روی زمین تشکیل می شوند. در چنین مناطقی میکروارگانیسم ها توانایی بقا دارند و امکان دارد بقایای شیمیایی این میکرو ارگانیسم ها هنوز وجود داشته باشد.

مرتبط: داستان تولد آب های موجود در سیاره ی سرخ!

چه چیز جدیدی در مورد حیات در مریخ کشف کردیم؟

حالا ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که خب پس چه چیز جدیدی کشف شده؟ مگر تا به حال نمی دانستیم که مریخ هم مانند زمین دلتا دارد؟ مگر نمی دانستیم یک دلتا در آتشفشان جزارو وجود دارد؟ خب واقعا هم نمی دانستیم. البته تصاویری از ماهواره های موجود در مدار داشتیم و تقریبا حدس می زدیم که دلتایی وجود داشته باشد. اما تا زمانی که بر خاک جزارو فرود نیامده بودیم مطمئن نبودیم که دلتا وجود دارد. اما حالا میدانیم که باید دنبال منطقه ای آبرفتی بگردیم. منطقه آبرفتی جای است که در آن رسوبات ته نشین می شوند و معمولا نسبت به سیار مناطق حاصلخیزتر و پرانرژی تر است. درست مانند موادی است که سیل با خودش می آورد و خاک منطقه را حاصلخیز میکند.

مرتبط: آیا زندگی در فضا امکان پذیر است؟

حیات در مریخ

میکروب های مریخی (البته اگر چنین چیزی وجود داشته باشد) هم در دلتا که جریان آب کندتر بوده و جای بهتری برای زندگی است وجود خواهند داشت. البته کاوشگرهای ناسا چندین کیلومتر دورتر از خود دلتا فرود آمده اند و تصاویری که از تلسکوپ این کاوشگر به دست میایند خیلی فریبنده هستند. به خصوص وقتی از یک تپه یا تل یا برآمدگی گرفته می شوند.

تصور می شود که تپه هایی در نزدیکی این دلتا وجود داشته باشد. این تپه ها بقایای رسوباتی هستند که رودخانه با خودش تا نزدیکی دلتا آورده و یکجا انباشته کرده است. پس از این تل ها شیب های رسوبی قرار دارند که در سراشیبی تند ورودی رودخانه به گودال دریاچه ایجاد شده اند. پس از این هم لایه های رسوبی نازکی هستند که در محل ورود رودخانه به دریاچه که فضا پهن تر و عریض تر می شود روی زمین پهن شده اند. تمامی لایه های گفته شده به صورت افقی در منطقه ورود رودخانه به دریاچه پهن شده اند.

جزارو؛ منطقه ای سیل زده

 در ارتفاعات رودخانه کودیاک و دلتای تشکیل شده، تخته سنگ های بزرگی هست که نشان از سیل های گذشته در این منطقه است. به نظر میرسد که چیزی در آب شناسی این ناحیه به طور ناگهانی تغییر کرده است. دقیقا نمی دانیم که این مسئله مربوط به آب و هوا بوده یا نه، اما جا به جایی چنین سنگ های عظیمی نیاز به نیروی زیادی مانند یک سیل دارد. شاید در این اطراف دریاچه های یخ زده ای وجود داشته و هر چند وقت یکبار آب این دریاچه ها به صورت سیل به سمت جزارو سرایزر می شده است.

مرتبط: در کدام کهکشان احتمال وجود حیات هوشمند بیشتر است؟ 

جزارو منطقه ای سیل زده برای جستوجوی حیات در مریخ

سیلابی شدن دریاچه ها در زمین هم گهگاه اتفاق می افتد البته در مناطقی مانند هیمالیا. در بستر رودخانه گنگ هم این صخره های بزرگ با سنگ های معمولی رودخانه همراه شده و در نهایت موجب سیل ناگهانی می شوند.

برنامه ناسا برای بررسی سنگ های جزارو

محققان ناسا در نظر دارند کاوشگری را به سمت خود دلتا بفرستند و خاک عمیق این منطقه را بررسی کنند. شاید در سنگ های رسوبی این ناحیه نشانی از زندگی پیدا شد. علاوه بر این سنگ های کربنی کنار دهانه جزارو هم بررسی خواهند شد. چرا که این سنگ ها روزی ساحل رودخانه کودیاک بوده اند. البته زمانی که کل جزارو زیر آب بود.

ربات ناسا قرار است چیزی در حدود دو هزار سنگ را از نقاط مخلتف جمع آوری کند. این سنگ ها در اوایل سال 2030 به زمین برمیگردند. در نهایت مشخص خواهد شد که بالاخره حیات به شکل میکروبی در خاک مریخ وجود داشته یا نه!

برنامه های ناسا برای برگرداندن سنگ های جزارو

برنامه های برگشت این کاوشگر از همین حالا تنظیم و آماده است. قرار است ناسا و سازمان هوا فضای اروپا با هم همکاری کنند و کاوشگر دیگری را بفرستند تا سنگ ها را برگرداند. کاوشگری که سنگ ها را از پرسی میگیرد ساخت بریتانیاست. سپس سنگ ها به راکتی منتقل می شوند که از مریخ جدا شده و وارد مدارش می شود. در مدار مریخ سفینه دیگری هست تا بالاخره سنگ ها را به دستمان برساند.

پس قرار است به یکی از جالب ترین مراحل گشت و گذارمان در مریخ برسیم. شاید خیلی زودتر از آنچه تصور میکنید بتوانیم فضانوردان را به خاک سرخ این سیاره بفرستیم. میدانم باورش برایتان سخت است اما کاوشگری که قرار است سنگ ها را از پرسی تحویل بگیرد در حال ساخت است و تا یک ماه دیگر تست خواهد شد.

در ادامه بخوانید: چرا انسانها نمی توانند به مریخ سفر کنند؟